Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Inquiry-Based Science Education: Analysis of Didactic Conceptions of Primary School Teachers in Costa Rica Based on a Complexity Model
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Research
Conceptions
Thought
Primary School Teachers
Investigación
Concepciones
Pensamiento
Docentes de escuela primaria

How to Cite

Retana-Alvarado, D. A., & Vázquez-Bernal, B. (2019). Inquiry-Based Science Education: Analysis of Didactic Conceptions of Primary School Teachers in Costa Rica Based on a Complexity Model. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 175–192. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32427

Abstract

This article analyzes didactic conceptions of primary school teachers regarding inquiry and establishes evolutionary complexity profiles according to three dimensions which comprise the technical, practical and critical complexity hypothesis. The perspective of four advisors and twelve teachers was analyzed through narratives based on an emerging narrative design (prepared by the advisors) and an open questionnaire (answered by the teachers). The results suggest a transmissive didactic model baseline for four of the teachers, a traditional didactic model and eight of the teachers in three intermediate levels with constructivist conceptions closer to an alternative model. However, none of the teachers were close to proposed complexity model baseline. The transition from an intermediary level to a reference level can be supported by initial and continuous teacher education.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32427
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Abril, A. M., Romero, M., Quesada A. y García, F. J. (2014). Creencias del profesorado en ejercicio y en formación sobre el aprendizaje por investigación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(1), 22-33.

Breslyn, W. y McGinnis, J. R. (2008). A comparison of exemplary biology, chemistry, earth Science, and physics teachers’ conceptions and enactment of inquiry. Science Education, 96, 48-77.

Bryan, L. A. (2012). Research on Science Teacher Beliefs. En B. Fraser, K. Tobin y C. J. McRobbie (Eds.), Second International Handbook of Science Education (Vol.1) (pp.477-495). Netherlands: Springer.

Couso, D. (2014). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica. En M. Á. de las Heras, A. Lorca, B. Vázquez, A. M. y R. Jiménez (Eds.), Investigación y transferencia para una educación en ciencias: un reto emocionante (pp. 1-28). Huelva, España: Universidad de Huelva.

Crawford, B. A. (2014). From Inquiry to Scientific Practices in the Science Classroom. En N. G. Lederman y S. Abell (Eds.), Handbook of Research on Science Education (Vol.2) (pp.515-599). New York: Routledge.

De la Herrán, A. (2005). El nuevo “paradigma” complejo-evolucionista en educación. En A. de la Herrán, E. Hashimoto y E. Machado (Eds.), Investigar en Educación: Fundamentos, aplicación y nuevas perspectivas (pp. 481-661). Madrid: Dilex.

Escrivà, I., y Rivero, A. (2017). Progresión de las ideas de los futuros maestros sobre la construcción del conocimiento científico a través de mapas generados en una secuencia de actividades. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 199-214.

Gess, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK: Results of the thinking from the PCK Summit. En A. Berry, P. Friedrichsen y J. Loughran (Eds.), Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education (pp.28-42). Nueva York: Routledge.

Gillies, R. M., y Nichols, K. (2015). How to Support Primary Teachers’ Implementation of Inquiry: Teachers’ Reflections on Teaching Cooperative Inquiry-Based Science. Research in Science Education, 45, 171–191.

Giroux, H. A. (1990). Las y los docentes como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós-MEC.

Hamed, S., Rivero, A., y Martín, R. (2016). El cambio en las concepciones de los futuros maestros sobre la metodología de enseñanza de las ciencias en un programa formativo. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2), 476-492.

Hernández, F., Maquilón, J. J., y Monroy, F. (2012). Estudio de los enfoques de enseñanza en profesorado de educación primaria. Profesorado, 16(1), 61-77.

Ireland, J., Watters, J., Brownlee, J. y Lupton, M. (2011). Elementary teachers’ conceptions of inquiry Teaching: Messages for teacher development. Journal of Science Teacher Education, 23(2), 1-17.

Magnusson, S., Krajcik, J., y Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge. En J. Gess y N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp.95-132). Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic.

Martínez, M., Jiménez, M. R., y López, R. (2014). La indagación en las propuestas de formación inicial de maestros: análisis de entrevistas a los formadores de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 591-608.

Ministerio de Educación Pública [MEP] (2016). Programas de Estudio de Ciencias Primero y Segundo Ciclos de la Educación General Básica. San José: Ministerio de Educación Pública.

Nilsson, P., y Vikström, A. (2015). Making PCK Explicit – Capturing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge (PCK) in the Science Classroom. International Journal of Science Education, 37(12), 1-22.

Pontes, A., y Poyato, F. (2016). Análisis de las concepciones del profesorado de secundaria sobre la enseñanza de las ciencias durante el proceso de formación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 705-724.

Porlán, R., Rivero, A., y Martín, R. (1998). Conocimiento profesional y epistemología de las y los docentes, II: Estudios empíricos y conclusiones. Enseñanza de las Ciencias, 16(2), 271-288.

Reis, P., y Climent, N. (2012). Narrativas de profesores: reflexiones en torno al desarrollo personal y profesional. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.

Rivero, A., Martín, R., Solís, E., Azcárate, P., y Porlán, R. (2017). Cambio del conocimiento sobre la enseñanza de las ciencias de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 35(1), 29-52.

Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg, H., y Hemmo, V. (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Brussels: European Comission.

Van Driel, J. H., Berry, A., y Meirink, J. (2014). Research on Science Teacher Knowledge. In N. G. Lederman y S. Abell (Eds.), Handbook of Research on Science Education (Vol.2) (pp.848-870). New York: Routledge.

Vázquez, B., Jiménez, R., y Mellado, V. (2007). El desarrollo profesional del profesorado de ciencias como integración de la reflexión y la práctica. La hipótesis de la complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(3), 372-393.

Vázquez, B., Mellado, V., Jiménez, R., y Taboada, M. C. (2012). The process of change in a science teacher’s professional development: A case study based on the types of problems in the classroom. Science Education, 96(2), 337-363.

Vázquez, B., Jiménez, R., y Mellado, V. (2019). El conocimiento didáctico del contenido (CDC) de una profesora de ciencias: reflexión y acción como facilitadores del aprendizaje. Enseñanza de las Ciencias, 37(1), 25-53.

Windschitl, M., Thompson, J., y Braaten, M. (2008). Beyond the Scientific Method: Model-Based Inquiry as a New Paradigm of Preference for School Science Investigations. Science Education, 92, 941-967.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.