Abstract
This objective of this article is to demonstrate that it is necessary and possible to design intercultural-based programs taught in Nahuatl, a native Mexican indigenous language, in order to preserve the country´s heritage and indigenous linguistic diversity. This effort was based on an educational needs assessment carried out between 2015 and 2017 among sixty-seven professionals, fifteen employers and self-employed individuals as well as interviews with fourteen indigenous language and culture experts. The information gathered was organized by a group of seven faculty researchers. This initiative exemplifies good educational practices, since it shows the feasibility in proposing language and cultural studies for minoritized languages in higher education to oppose linguistic preconceptions within the Mexican Educational System and strengthen Mexican intercultural educational models.
References
Referencias bibliográficas
Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. España: McGraw-Hill.
Areanorling (Área de Normalización Lingüística). (2015). Reporte del estudio piloto aplicado a empleadores 2015. Xalapa, México: Universidad Veracruzana Intercultural. Recuperado de https://bit.ly/2DXM2tD
Areanorling (Área de Normalización Lingüística). (2016a). Reporte de situación laboral y necesidades formativas de egresados 2015. Xalapa, México: Universidad Veracruzana Intercultural. Recuperado de https://bit.ly/2UL5yz9
Areanorling (Área de Normalización Lingüística). (2016b). Reporte de necesidades laborales y formativas de empleadores 2015. Xalapa, México: Universidad Veracruzana Intercultural. Recuperado de https://bit.ly/2HYQUTy
Areanorling (Área de Normalización Lingüística). (2016c). Análisis de entrevistas a especialistas en Lengua y Educación 2015. Xalapa, México: Universidad Veracruzana Intercultural. Recuperado de https://bit.ly/2SgB4It
Barriga, R. (2010). Una hidra de siete cabezas y más: La enseñanza del español en el siglo XX mexicano. En R. Barriga Villanueva y P. Martín Butragueño (Directores), Historia sociolingüística de México (pp. 1095-1194). México: El Colegio de México.
Bernal, D. y Figueroa, M. (Agosto de 2016). Diagnóstico para una oferta educativa en náhuatl: hacia la pertinencia lingüística en la educación superior. En II Seminario de Investigación Universidades Interculturales en México: balance de una década. Ponencia presentada en Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Bernal, D. y Antonio, F. (Agosto, 2016). Segundo Encuentro de Hablantes de Lengua Náhuatl en la UVI Las Selvas. Recuperado de https://bit.ly/2DwkWsj
Bertely, M. (1998). Educación indígena del siglo XX en México. En P. Latapí Sarre (Coord.), Un siglo de educación en México (pp. 74 -110). México: CONACULTA, FCE.
Díaz, M. (2007). Prólogo. En A. de Alba, Currículum-sociedad. El peso de la incertidumbre, la fuerza de la imaginación (pp.25-34). México: UNAM y Plaza y Valdés.
Dietz, G. y Mateos, L. S. (2011). Interculturalidad y educación intercultural en México: un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. México: SEP, CGEIB.
DOF (Diario Oficial de la Federación). (2018). Ley General de los Pueblos Indígenas de México. Última reforma DOF 20-06-2018. México: Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. Recuperado de https://bit.ly/2C9GZpp
Figueroa, M., Alarcón, D., Bernal, D. y Hernández, J. A. (2014). La incorporación de las lenguas indígenas nacionales al desarrollo académico universitario: la experiencia de la Universidad Veracruzana. Revista de la Educación Superior, 43(171), 67-92.
Heath, S. B. (1992). La política del lenguaje en México. México: INI, CONACULTA.
Hernández, E. (2013). Panorámica sobre literacidad y escritura académica en la educación superior. En H. Muñoz (Ed.), Textualidad y lengua extranjera en el desarrollo académico de estudiantes bilingües en la educación superior (pp.17-48). México: UAM-Itztapalapa.
Mato, D. (Coord.). (2008) Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior. Experiencias en América Latina. Caracas: ASCUN, UNESCO. Recuperado de https://bit.ly/2DfZesq
Olivé, L. (2013). Hacia un modelo de sociedades plurales de conocimientos y el pluralismo epistemológico. En S. E. Hernández Loeza, M.I. Ramírez Duque, Y. Manjarrez Martínez y A. Flores Rosas (Coords.), Educación intercultural a nivel superior: reflexiones desde diversas realidades latinoamericanas (pp. 35-50). México: UIEP, UCIRED, UPEL.
Saavedra, J.L. (2008) Universidad Intercultural Indígena Originaria Kawsay (Bolivia). En D. Mato (Coord.), Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior. Experiencias en América Latina (pp. 115-124). Caracas: ASCUN, UNESCO.