Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
An Exploratory Study on the Knowledge of Memory Processes Teachers
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Memory
Learning Processes
Formal education
Teacher
Memoria
Procesos de aprendizaje
Educación formal
Docente

How to Cite

Muchiut, Álvaro F., Vaccaro, P., Zapata, R. B., & Segovia, A. P. (2019). An Exploratory Study on the Knowledge of Memory Processes Teachers. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 293–310. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32982

Abstract

Memory facilitates teaching and learning. This pre-experimental design study explores how knowledgeable teachers are about memory and consists of two stages that serve as baselines for future studies. A group of 196 teachers that taught all types of grade levels were asked to answer a two-part survey. The teachers were attendees at a Neuroeducation training session that was held in the city of Resistencia, Argentina in 2017. The data was analyzed on Excel spreadsheets. According to the results obtained, 65% of the teachers stated having knowledge about  the concept of memory and 15% reported having none. On the other hand, 72% said that they had minimal knowledge about memory as it relates to learning whereas 13% stated having none. The workshop proved to significantly increase the level of knowledge among the attendees regarding concept of memory (76%), different types of memory (52%) and how it relates to learning (55%). It can be concluded that knowledge about how the student brain learns and, specifically, how the memory process is interrelated to learning, is essential for teacher training since it allows for better planning and more effective teaching.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32982
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguado, L. (2001). Aprendizaje y memoria. Revista de neurología, 32 (4), 373-381.

Campos, A.L (2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La educación revista digital (143), 1-14.

Davini, M. C. (2008) Métodos de enseñanza: didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires: Santillana.

Espinoza, G., Puma, E., Carrión, D. y Aguilar, L. (Agosto, 2010) Aprendizaje, memoria y neuroplasticidad. En A. L. Campos (Presidencia). I Congreso Mundial de Neuroeducación. Conferencia llevada a cabo en el congreso organizado por ASEDH-CEREBRUM, Lima, Perú.

Etchepareborda, M.C. y Abad, L. (2005). Memoria de trabajo en los procesos básicos del aprendizaje. Revista de neurología; 40 (1), 79-83.

Fierro, C. (2012) La memoria y emociones. Psicológica, Fisiológica y Conductualmente. Recuperado de https://bit.ly/2YSrqdV

Filidoro, N. (2004) Psicopedagogía: conceptos y problemas. La especificidad de la intervención clínica. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Flores, M.C. (2016) El aprendizaje y la memoria de trabajo: un reto para el docente de hoy. (Tesis de maestría). Universidad de Manizales, Colombia.

Hernández, J., Farfán, J. y García, J. (2015). Reivindicando la memoria. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2 (4), 1-9

Jiménez, R.M. (1997). La memoria y el aprendizaje de inglés en el Aula. Cauce: revista de filología y su didáctica, (20), 797-811.

Kundera, M. (2010). La memoria humana. Caracas: Banco Central de Venezuela.

Luria, A. (1984) El cerebro en acción. Barcelona: Ed. Martínez Roca.

Manzanero, A.L. (2008). Aspectos básicos de la memoria. En A. L. Manzanero (Ed.), Psicología del Testimonio (pp. 27-45). Madrid, España: Ed. Pirámide.

Morgado, I. (2005). Psicobiología del aprendizaje y la memoria: fundamentos y avances recientes. Revista de neurología; 40 (5), 289-297.

Piedra, L. y Cartín, J. (Febrero, 2011) La implicación de los procesos de memoria en la formación académica: una aproximación desde los resultados de una investigación sobre el estado de la cuestión en memoria. En M. D. Madrigal (Presidencia) II Congreso Internacional de Investigación Educativa. Conferencia llevada a cabo en el congreso organizado por el Instituto de Investigación en Educación, Universidad de Costa Rica, Costa Rica.

Redolar, D. (2012) Consolidación de la Memoria y Sustrato Nervioso del Refuerzo. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 4 (2), 51-74.

Sandoval, M. (2009.) Educación de Calidad y Desempeño Docente. Ánfora, 16 (27), 5-41.

Téllez, A. (2003) La memoria humana: revisión de los hallazgos recientes y propuestas de un modelo neuropsicológico. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey.

UNESCO (2006) Theachers and Educational Quality: Monitoring Global Needs for 2015. Recuperado de https://bit.ly/2Me4JQ1

Vásquez, A. (2015) Manual de Introducción a la Psicología Cognitiva. Montevideo: UdelaR.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.