Abstract
Skills-based learning requires a competency-based reference framework to be able to design, develop and evaluate university degrees. Professional mediation is an activity that rarely defines the skill set required by students for this field of study, which, therefore, impacts current educational strategies. Analysis of current teaching strategies in Cataluña, Spain using a qualitative-descriptive methodology and a documental analysis technique based on MAXgda software, contributed to identifying the principle skills required by professional mediators, which could serve as a foundation for local educational in Spain and Educational Models in the European Union).
References
De Juanas, A. y Fernández, M. P. (2008) Competencias y estrategias de aprendizaje. Reflexiones sobre el proceso de cambio en el EEES. Cuadernos de Trabajo Social, (21), 217-230.
Echeverría, B. (2005). Competencia de acción de los profesionales de la orientación. Madrid: ESIC.
Folberg, J. y Taylor, A. (1996) Mediación, resolución de conflictos sin litigio. México, DF: Limusa.
García, L. y Bolaños, I. (2007) Situación de la mediación familiar en España. Detección de necesidades, desafíos pendientes. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Gómez, J. (1991). Una aproximación al estudio de la sociología de las profesiones. Umbral XXI, (6), 23-40.
González, J. y Wagenaar, R. (2003) Tuning educational structures in Europe. Informe Final. Fase Uno. Bilbao: Universidad de Deusto -University of Groningen.
Gorjón, F. J. y Sáenz, K. A. C. (2014). Aprendizaje de los métodos alternos de solución de controversias mediante el modelo de competencias. Revista Lugares de Educacao, 4 (9), 234-251.
Martínez, P., Martínez y M; Muñoz, M. (2008). Aprendizaje por competencias en educación superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e educación, 16, (1-2), 193-213.
Marshall, P. (2006). Emotional competente and the mediator. ADR Bulletin, 9(2), 20-27.
Moore, C. (1995). El proceso de Mediación. Barcelona: Granica.
Munné, M. y Mac-Cragh, P. (2006) Los 10 principios de la cultura de la mediación. Barcelona: Graó.
Rondón, L. M. (2012) Bases para la mediación familiar. Valencia: Tirant LoBlanch.
Tejada, J. y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XXI, 19 (1), 7-38. doi: 10.5944/EDUCxx1.12175
Vega, A. y Aramendi, P. (2011). La mediación educativa de los programas de cualificación profesional inicial: a propósito de las drogas. Educación XXI, 14 (2), 213-236.
Vélaz de Medrano, C. (2008). Formación y profesionalización de los orientadores desde el enfoque de competencias. Educación XXI, (11), 155-181. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.313