Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Educational Design and Emerging Professional Activities based on Cognitive Skills: Social Conflict Mediation
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Mediation
Competence
Higher Education
Educational Planning
Professional Training
Mediación
Enseñanza Superior
Competencia
Planificación de la Educación
Formación profesional

How to Cite

IGLESIAS ORTUÑO, E. D. L. ÁNGELES. (2019). Educational Design and Emerging Professional Activities based on Cognitive Skills: Social Conflict Mediation. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 278–292. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.33063

Abstract

Skills-based learning requires a competency-based reference framework to be able to design, develop and evaluate university degrees. Professional mediation is an activity that rarely defines the skill set required by students for this field of study, which, therefore, impacts current educational strategies.  Analysis of current teaching strategies in Cataluña, Spain using a qualitative-descriptive methodology and a documental analysis technique based on MAXgda software, contributed to identifying the principle skills required by professional mediators, which could serve as a foundation for local educational in Spain and Educational Models in the European Union).

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.33063
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

De Juanas, A. y Fernández, M. P. (2008) Competencias y estrategias de aprendizaje. Reflexiones sobre el proceso de cambio en el EEES. Cuadernos de Trabajo Social, (21), 217-230.

Echeverría, B. (2005). Competencia de acción de los profesionales de la orientación. Madrid: ESIC.

Folberg, J. y Taylor, A. (1996) Mediación, resolución de conflictos sin litigio. México, DF: Limusa.

García, L. y Bolaños, I. (2007) Situación de la mediación familiar en España. Detección de necesidades, desafíos pendientes. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Gómez, J. (1991). Una aproximación al estudio de la sociología de las profesiones. Umbral XXI, (6), 23-40.

González, J. y Wagenaar, R. (2003) Tuning educational structures in Europe. Informe Final. Fase Uno. Bilbao: Universidad de Deusto -University of Groningen.

Gorjón, F. J. y Sáenz, K. A. C. (2014). Aprendizaje de los métodos alternos de solución de controversias mediante el modelo de competencias. Revista Lugares de Educacao, 4 (9), 234-251.

Martínez, P., Martínez y M; Muñoz, M. (2008). Aprendizaje por competencias en educación superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e educación, 16, (1-2), 193-213.

Marshall, P. (2006). Emotional competente and the mediator. ADR Bulletin, 9(2), 20-27.

Moore, C. (1995). El proceso de Mediación. Barcelona: Granica.

Munné, M. y Mac-Cragh, P. (2006) Los 10 principios de la cultura de la mediación. Barcelona: Graó.

Rondón, L. M. (2012) Bases para la mediación familiar. Valencia: Tirant LoBlanch.

Tejada, J. y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XXI, 19 (1), 7-38. doi: 10.5944/EDUCxx1.12175

Vega, A. y Aramendi, P. (2011). La mediación educativa de los programas de cualificación profesional inicial: a propósito de las drogas. Educación XXI, 14 (2), 213-236.

Vélaz de Medrano, C. (2008). Formación y profesionalización de los orientadores desde el enfoque de competencias. Educación XXI, (11), 155-181. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.313

Comments

Downloads

Download data is not yet available.