Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Higher Education and Commodification of Education: Is There an Alternative?
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Educate
Train
Neoliberalism
Labor Market
University Instructors
Educar
Formar
Neoliberalismo
Mercado laboral
Profesorado universitario

How to Cite

Vargas, J. J. T. (2019). Higher Education and Commodification of Education: Is There an Alternative?. Revista Educación - Journal of Education, 44(1), 513–524. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.34234

Abstract

In a world where everything seems relative and changeable, leaving nothing unaltered, our current context of higher education/university learning faces a situation where it is sold on only one way of doing things to ensure success. The rhetoric of neoliberal discourses has enough traps to convince active members of the educational-training community who yearn for future job stability to fulfill prevailing requirements in order to improve their performance although it may include actions that defy traditional education or training. This study comprises a bibliographic review on the ethical-social conditions embodied in teacher training and the consequences for the university teaching staff and future teachers who are currently being trained. Significant conclusions drawn from this study include educational-training analysis and impact on attainment of scientific knowledge as well as social, economic and educational consequences for future teachers and society if there are no alternatives to this model.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.34234
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aibar, E. (2014). Ciència oberta, encerclament digital i producció col·laborativa. En T. Iribarren, O. Gassol y E. Aibar (Eds.), Cultura i tecnologia: els reptes de la producció cultural en l’era digital (pp. 99-120). Lleida: Punctum.

Aibar, E. (2018). La transformación neoliberal de la ciencia: El caso de las Humanidades Digitales. ArtefaCToS, 7(1), 13-28. Recuperado de: http://www.rebelion.org/docs/241006.pdf

Amigot, P. y Martínez, L. (2013). Gubernamentalidad neoliberal, subjetividad y transformación de la universidad. La evaluación del profesorado como técnica de normalización. Athenea Digital, 13(1), 99-120.

Barnés, H. (2014). Trabajos tóxicos: Los 8 males del profesor universitario. Recuperado de: https://bit.ly/1j7YJ6P

Díez, E. J. (2010). La globalización y sus repercusiones en educación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 32, 13 (2), 23-39.

Fernández, A. (19 de febrero, 2016). Disciplinar la investigación, devaluar la docencia: cuando la universidad se vuelve empresa. Entrevista al colectivo de profesores y estudiantes Indocentia sobre la transformación neoliberal de la Universidad. El diario. Recuperado de: https://bit.ly/1QPVBXJ

Freire, P. (2003). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Galcerán, M. (2010a). La educación universitaria en el centro del conflicto. En Edu-Factory y Universidad Nómada (Comps.), La universidad en conflicto. Capturas y fugas en el mercado del saber (pp. 13-39). Madrid: Traficantes de sueños.

Galcerán, M. (2010b). La mercantilización de la universidad. REIFOP, 13 (2), 89-106. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2170/217014950008.pdf

Gómez, L. y Jódar, F. (2013). Ética y política en la universidad española: la evaluación de la investigación como tecnología de la subjetividad. Athenea Digital, 13(1), 81-98.

Gill, R. (2015). Rompiendo el silencio. Las heridas ocultas de la universidad neoliberal. Arxius, 32, 45-58.

Herrán, A. (2012). Enfoque radical e inclusivo de la formación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(2), 163-264.

Mirowski, P. (2011). Science-Mart. Privatizing American Science. Harvard: Har¬vard University Press.

Monbiot, G. (1 de mayo, 2016). Neoliberalismo: la raíz ideológica de todos nuestros problemas. El Diario. Recuperado de https://bit.ly/1QMkqmP

Reig, R. (2014). La investigación dependiente: crítica estructural al sistema JCR. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 27, 1-36.

Rivero, R. (2013). Educación y Pedagogía en el marco del neoliberalismo y la globalización. Perfiles Educativos, 142, 149-166.

Rizvi, F. y Lingard, B. (2009) Globalizing educational policy. London: Routledge.

Saura, G. y Luengo, J. (2015). Biopolítica y educación. Medición, estandarización, regulación poblacional. Teor. educ. 27(2), 115-135. doi: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2015272115135

Silva, A. (1976). Paulo Freire: una educación para la liberación. Revista de Educación, 242, 87-96.

Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Universia, 12(5), 105-117. Recuperado de: https://ries.universia.net/article/download/137/18

Comments

Downloads

Download data is not yet available.