Abstract
This Systematic Literature Review (SLR) aims to address and identify academic progress in the subject of Values Education at Higher Education Institutions in the XXIst century and adapt it today´s context. The point of departure for this international study was based on a systematic database review (Dialnet, Redalyc and Scielo); A total number of 35 articles from Latin America were found based on the following four inclusion criteria: 1. Database Search: Dialnet, Redalyc and Scielo, 2. Fields that included the term Values Education; 3. Studies that covered periods ranging from 2013 – 2018 and, 4. Open access. A final sample of 14 research papers was collected. According to our findings, Higher Education Institutions (HEI) must rethink their purpose and commitment to society in order to educate students with solid ethical and moral values. Faculty requires more training in employing pedagogy skills aimed at teaching good critical thinking and decision-making skills based on a values scale consistent with XXIst century needs and economic and social contexts, directed at enacting government policies in values education. It is suggested that future research focus on implementing and proposing values considered as valid for today´s context.
References
Alarcón, D. (2015). Educación en virtudes y valores formando el carácter y construyendo al ciudadano íntegro y libre. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 10(30), 48-59.
Alcocer, P. M., Rodríguez, A., y Arango, J. L. (2016). Formación docente para promover valores morales en la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), 179-186.
Beltrán, O. A. (2005). Revisiones Sistemáticas de la Literatura. Revista Colombiana de Gastroenterología, 20(1), 60-69. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rcg/v20n1/v20n1a09.pdf
Boroel, B. y Arámburo, V. (2016). El posicionamiento del y la docente ante la formación en valores en la educación superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 463-482.
Cantú, P. (2018). Profesorado universitario: Emisor de valores éticos y morales en México. Revista Educación, 42(1), 1-24. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v42il.23479
Carrero, W. (2013). La educación en valores como fortalecimiento de la democracia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 19(3), 577-587.
Castro, D. y Díaz, M. (2015). Valores sociales y métodos de enseñanza: lo que deben mejorar los docentes universitarios desde la visión de los docentes. Humanidades Médicas, 15(3), 582-602.
Chapa, P. y Martínez, T. J. (2015). Valores Universitarios en los Jóvenes Estudiantes de la Facultad de Ciencias Políticas y Administración Pública, UANL. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6 (11), 773-786.
Del Salto Bello, M. (2015). Educación en valores: propuesta de una estrategia. Medisan, 19(11), 5018-5026.
Escobar, J. P. (2013). Educar en Valores en el Siglo XXI: Una reflexión pedagógica más allá de la imposición y la costumbre. Revista Calidad en la Educación Superior, 4(2), 169-183
Estrada, O. (2012). El profesor ante la formación de valores. Aspectos teóricos y prácticos. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(3), 240-267.
García, L., Ruiz, M. y García, M. (2011). Claves para la educación: actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. Madrid, España: Narcea
Herrera, M. I. (2007). Los valores de los adolescentes, de sus padres y profesores, en función de que el contexto educativo sea monocultural o pluricultural. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Ceuta, España.
Hodelín, R. y Fuentes, D. (2014). El profesor universitario en la formación de valores éticos. Educación Médica Superior, 28(1), 115-126.
Latapí, P. (2001). Valores y Educación. Ingenierías, 4 (11) 59-69. Recuperado de http://www.ingenierias.uanl.mx/11/index.html
Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 85-102 Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a05.pdf
Merino, P. (2007). Educación moral en la familia: desafíos y oportunidades. Rexe. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, (11), 113-124.
Merma, G., Peiró i Gregòri, S. y Gavilán, D. (2013). Perspectivas sobre educación en valores en tiempos de crisis. Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, (15), 151-160.
Moreno, M. C. y Ramírez, L. N. (Noviembre, 2018). Revisión de literatura sobre la enseñanza en valores en la educación superior. Tercer Congreso online internacional sobre desigualdad social, educativa y precarización en el siglo XXI. Universidad de Málaga, España. Recuperado de https://bit.ly/2XNBoBi
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2017). Panorama de la Educación 2017. Recuperado de https://bit.ly/2IFuJRd
Palomer, L. y López, R. (2016). Medición de los valores éticos y morales enseñados en la carrera de Odontología de la Pontificia Universidad Católica de Chile, desde la apreciación docente. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 19(2), 77-84.
Penas, S. (2008). Aproximación a los valores y estilos de vida de los jóvenes de 13 y 14 años de la provincia de a Coruña. (Tesis doctoral). Universidad de Santiago de Compostela, A Coruña, España.
Quijano, D., Lorenzo, O. y Alegre, C. (2016). Elección y preferencia de valores en estudiantes universitarios mexicanos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 18-38.
Quintana, J. M. (1993). Pedagogía Familiar, Madrid: Narcea, Ediciones.
Reyes, G., Guevara, J. I. y Bonne, N. M. (2017). Formación de valores en futuros docentes ecuatorianos. Medisan, 21(4), 468-474.
Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64. Recuperado de https://www.um.es/metaanalysis/pdf/5030.pdf
Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2017). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2017-2018. Recuperado de https://bit.ly/2GcV7PW
UNESCO. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción (1998). Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
Vera, M., Cornejo, R., Rivas, L., Calizaya, J., Zamora, O. y García, J. (2016). Significado de los valores profesionales en docentes y estudiantes de enfermería, UNMSM – 2014. Anales de la Facultad de Medicina, 77(3), 225-229.