Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Media Literacy in Latin America: Issues and Experiences
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Communication and Education
Media Literacy
Media Education
Latin America
Comunicación y educación
Alfabetización mediática
Educación sobre medios de comunicación
América Latina

How to Cite

Garro-Rojas, L. (2019). Media Literacy in Latin America: Issues and Experiences. Revista Educación - Journal of Education, 44(1), 502–514. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37708

Abstract

Latin American academic literature on Media Literacy was examined to determine the importance of establishing Media Education initiatives in this region. After conducting a broad literature review, it was determined that the main discussion points in the subcontinent revolve around media literacy aimed at understanding content and language, followed by the use of technology and examination of institutional conditions that are conducive, or not, to media literacy. In most Latin American countries, the emergence of Media Literacy has been the result of organizational initiatives and scattered academic interest in this topic with the goal of provoking thought about experiences resulting from academic or political educational agendas of interest to academic authorities.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37708
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguaded, I. (1995). La educación para la comunicación: la enseñanza de los medios en el ámbito hispanoamericano. En I. Aguaded y J. Cabero (Ed.), Educación y medios de comunicación en el contexto iberoamericano. Seminario Internacional sobre Educación y medios de comunicación en el contexto Iberoamericano (pp. 19-48). Huelva: Universidad Internacional de Andalucía, La Rábida.

Aguaded J. I. (2012). Media proficiency, an educational initiative that cannot wait. Comunicar, 20(1), 07-09. doi: https://doi.org/10.3916/C39-2012-01-01

Andrelo, R. y Ferrari, W. (2015). Media literacy, memória e eleições — como jovens interpretam o apelo à memória na campanha presidencial de 2014. Comunicação & educação, 20(2), 27-36.

Aufderheide, P. (1993). Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Maryland, United States: Aspen Institute, Communications and Society Program. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED365294.pdf

Bourdieu, P. (1994). El campo científico. Redes: revista de estudios sociales de la ciencia, 1(2), 129-160. Recuperado de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/317

Bernabéu, N., Esteban, N., Gallego, L., Rosales, A. (2011). . España: Ministerio de educación. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP15157.pdf&area=E

Cabello, R. (2011). Tecnovector. Migraciones digitales como propuesta de alfabetización mediática digital en la formación docente. En R. Cabello y S. Morales (Eds.) Enseñar con tecnologías. Nuevas miradas en la formación docente (pp.17-46). Buenos Aires: Prometeo.

Cárdenas, N. y Vargas, M. (2010). Alfabetización en TIC: un proceso de investigación con profesores de instituciones oficiales en Girardot - Cundinamarca- Colombia. En J.M. Pérez (Presidencia). Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España.

Caturegli, R. (2010) Lenguaje audiovisual, educación y derechos. En J.M. Pérez (Presidencia). Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España.

Cisneros, N.G. (2010). Uso de medios alternativos como estrategia de promoción y desarrollo de la alfabetización mediática. En J.M. Pérez (Presidencia). Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España.

Cortés, J.A., Bacher, S. y Romero, L.M. (2016). Alfabetización mediática en la formación del profesorado y comunicadores. The Journal of Media Literacy, 63 (1 - 2), 93-100.

Costa, A. (2010). Bem-te-vi: a produção audiovisual de crianças e adolescentes. En J.M. Pérez (Presidencia). Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España.

Esperón, T. (2003). La comunicación y la educación, una alianza necesaria en la escuela. En J.I. Aguaded (Coord). Luces en el laberinto audiovisual. (pp. 83-93) España: Universidad de Huelva, Grupo de investigación Agora, Grupo de Investigación Comunicar.

Fantin, M. (2011). Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico- metodológicos. Olhar de Professor, 14(1), 27-40. doi: http://dx.doi.org/10.5212/olharprofr.v.14i1.0002

Fedorov, A. (2011). Breve repaso histórico. Alfabetización mediática en el mundo. Revista Infoamérica. (5), 7-23.

García, R. y Rivera, D. (2013). Competencia mediática ante la Agenda Setting: parámetros de actuación a nivel educativo. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 48-54. doi: https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i124.18

García, R., Matos, A y Borges, G. (2016). Media Literacy as a responsability of families and teachers. The Journal of Media Literacy, 63(1 - 2), 82-91.

Garro, L. y Martínez, Y. (2013). Alfabetización mediática: reconociendo brechas, desarrollando estrategias y aprendiendo lectura crítica. Experiencias de formación en alfabetización mediática y lectura crítica con docentes de escuelas primarias de la provincia de San José. En S. Fridman y R. Edel Navarro (Eds). Ciencias, tecnologías y culturas: Educación y nuevas tecnologías. (pp. 325-333) México: Red de Integración Latinoamericana en Educación y Tecnología.

Gasca, M.A. (2010). Desarrollo de la literacidad crítica en Internet en estudiantes mexicanos de Bachillerato. En J.M. Pérez (Presidencia). Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España.

Gonzálvez, V. y Zeballos, R. (2013). Las interacciones mediáticas de la juventud boliviana: la competencia mediática de jóvenes de La Paz. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 34-40.

Hernando, A. y Phillipi, A. (2013). El desarrollo de la competencia mediática en personas mayores: una brecha pendiente. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 11-18.

Marín, B.E. (2010). De alfabetizaciones y multialfabetizaciones en la infografía digital. En J.M. Pérez (Presidencia). Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España.

Peguer, M. y Martínez J.F. (2016). Media Literacy in Brazil: Experiences and Models in Non-formal Education. Comunicar, 49, 39-48. doi: https://doi.org/10.3916/C49-2016-04.

Pérez, A. (2009). El desarrollo de la lectura crítica: una vía hacia la alfabetización mediática en educación superior. Revista Letras, 51(79), 309-356.

Pérez, J. M. (2015). La emergencia de la alfabetización mediática e informacional Un nuevo paradigma para las políticas públicas y la investigación. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación), 100, 99–102.

Pérez, A. y Sandoval, Y. (2013). Avances para el desarrollo de la competencia mediática a partir del currículum de primaria en Colombia y España. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 26-33.

Pierre, K. (2012). Niñez, adolescencia, publicidad y alfabetización mediática. Revista Reflexiones, 90(1), 125-131.

Potter, W. J. (2013). Review of literature on media literacy. Sociology Compass, 7(6), 417–435. doi: https://doi.org/10.1111/soc4.12041

Rodrigues, W. (2014). Letramento imagético e midiático em arte-educação. Revista conhecimento e diversidade (12), 90-101. doi: http://dx.doi.org/10.18316/1607

Ruberti, I. y Nascimento A. (2001). Mídia, educação e cidadania: consideraçöes sobre a importância da alfabetização tecnológica audiovisual na sociedade da informação. Educação Temática digital Campinas, 3(1), 21-27.

Salgado, V., Pérez, E., Kaplan, P., Alderete, E., Mejía, R., Primack, B. y Gregorich, S. (2012). Association of Media Literacy with Cigarette Smoking Among Youth in Jujuy, Argentina. Nicotine & Tobacco Research, 14(5), 516–521

Sánchez, J y Méndiz, H. (2013). La alfabetización mediática en la televisión infantil online: programas del Canal Pakapaka. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 56-62.

Sánchez, R. A. (2007). La teoría de los campos de Bourdieu, como esquema teórico de análisis del proceso de graduación en posgrado. Revista electrónica de investigación educativa, 9(1), 1-21. Recuperado de https://bit.ly/2Ybb4l

Santos, L. y Akhras, F. (2011). Media Literacy: uma experiência brasileira. Rumores, 5(10), 80-104. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2011.51253

Soriano, A.M. (2013). Educación mediática 2.0. Revista Diá-logos. 7(12), 17-43. doi: https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i12.2192

Tejedor, S. y Esquivel, F. (2010). De la alfabetización mediática a la alfabetización ciberperiodística: Un estudio de caso: Olimpiadas para Jóvenes Ciberperiodistas de México. En J.M. Pérez (Presidencia). Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España.

Tornero, J. M. P. y Varis, T. (2010). Media Literacy and New Humanism. Russian Federation: UNESCO. Recuperado de https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214678.pdf

UNESCO. (2008). Indicadores de desarrollo mediático: marco para evaluar el desarrollo de los medios de comunicación social. Paris: UNESCO

Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K. y Cheung, Ch. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Currículum para profesores. Paris: UNESCO.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.