Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Explorations about the Conceptualizations and Practices about the Body and the Non- verbal Communication: The School, the Learning Process and the Foreign Language Classroom
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Body
Nonverbal Communication
Body Language
Nonverbal Communication in Language Learning
Language Learning
Cuerpo
Comunicación no verbal
Cuerpo como comunicador
Comunicación no verbal en el aprendizaje de idiomas
Aprendizaje de idiomas

How to Cite

Quiñones, J. A., & Romero Melo, J. E. (2020). Explorations about the Conceptualizations and Practices about the Body and the Non- verbal Communication: The School, the Learning Process and the Foreign Language Classroom. Revista Educación - Journal of Education, 44(2), 407–425. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38945

Abstract

This study describes how to address nonverbal communication in EFL classrooms and how it may be related to concepts and practices regarding the body within the context of an all-girls school in Bogotá, Colombia. The subjects of the study are  42 tenth-grade female students ranging from 14 to 17 years of age, who were experiencing difficulty and fear in using nonverbal communication in their foreign language class. This is a qualitative study that was conducted in various phases based on a descriptive case study that involved: design of thought-provoking questions, data collection, data analysis and interpretation, and findings. The methodology was based on observation, questionnaires and semi-structured interviews. Results reveal that, at school, the human body is configured according to physical, biological and moral perspectives. At the same time, students state that they do not consider the body relevant to learning. This reflects an overall lack of knowledge about the experiential, communicative, symbolic and cultural dimensions of the body. This study emphasizes the importance of the body within a school context that should be included as part of an interdisciplinary process to support the construction of subjectivity and the possibility of interacting with one´s otherness which, in this case, is understood as the particularities of a foreign culture.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38945
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez, G. (2002). La comunicación no verbal en la enseñanza del inglés como segunda lengua. Philologia Hispalensis, 16(1), 7-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=748273

Arévalo, J. (2018). En torno al concepto de cuerpo desde algunos pensadores occidentales. Hallazgos, 9,119-131.

Bárcena, F. y Melich, J. (2000). El aprendizaje simbólico del cuerpo. Revista Complutense de Educación, 2(2), 59-81.

Bisguerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa, Madrid, España: Editorial la Muralla.

Bourdieu, P. (1989). Social Space and Symbolic Power. Sociological Theory, 7(1). 14-25.

Bunglowala, A. (2015). Nonverbal communication: An integral part of teaching learning process. International Journal of Research in Advent Technology. (especial), 371-375.

Cabra, N y Escobar, M. (2014). El cuerpo en Colombia: Estado del arte cuerpo y subjetividad. Bogotá, Colombia: Editorial Universidad Central e Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (IDEP).

Chavarriaga, F y Ochoa, N. (2015). Efectos del disciplinamiento en la escuela en la configuración de subjetividad. (Tesis de Maestría). Universidad de Manizales. Colombia, Manizales.

Gallo, L. (2009). El cuerpo en la educación da qué pensar: perspectivas hacia una educación corporal. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(2), 232-242. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000200013

Gómez, W. (2009). El cuerpo en la escuela: los dispositivos de sujetación. Currículo sem Fronteiras. 9(1), 159-179.

Meza, V. y Rojas, I. (2017). Caracterización y evaluación de la comunicación no verbal en los estudiantes de 9º en la clase de lengua castellana para mejorar sus prácticas expositivas por medio de un proyecto pedagógico de aula. (Tesis Maestría). Universidad de San Buenaventura. Cali, Colombia.

Muchemwa, S. (2013). Use of Nonverbal Communication in the Classroom as a Way of Enhancing Classroom Teaching. A Case Study of Solusi High School, Zimbabwe, 103(26), 1279-1287. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813039025

Niño, C. (2015) “El cuerpo en la escuela subjetividades de jóvenes de las Instituciones Educativas Distritales Alemania Unificada y Fabio Lozano Simonelli de la ciudad de Bogotá D.C.” (Tesis Maestría). Universidad Pedagógica Nacional.

Pan, Q. (2014). “Nonverbal Teacher-student Communication in the Foreign Language Classroom” English Department, Zhenjiang Watercraft College, Zhenjiang, China. Theory and Practice in Language Studies, 4(12) 2627-2632. Recuperado de http://www.academypublication.com/issues/past/tpls/vol04/12/28.pdf

Paternain, C. (2016). El lenguaje corporal en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lengua extranjera: inglés. (Tesis de Maestría). Universidad de Valladolid. Valladolid, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/20440/1/TFG-G%202012.pdf

Pateti, Y. (2007). Reflexiones acerca de la corporeidad en la escuela: hacia la despedagogización del cuerpo. Paradigma, 28(1), 105-130. Recuperado de https://bit.ly/2mpEZnf

Pedraza, Z. (2010). Saber, Cuerpo y Escuela: el uso de los sentidos y la educación somática. Revista de investigación en el campo del arte, 4(5), 44-56.

Potayos, F. (2003). La comunicación no verbal: algunas de sus perspectivas de Estudio e Investigación. Revista de Investigación Lingüística, 6(2), 67-83.

Rocha, A. (2000). El cuerpo como centro de interpretación: Una aproximación a la concepción nietzscheana. Universitas Philosophica, 17(34-35). Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vniphilosophica/article/view/11380

Scharagrodsky, P. (2007). El Cuerpo en la Escuela. Argentina: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002216.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.