Abstract
This study seeks to determine factors that influence students in the Chemistry Department to repeat a course for a third time after having failed the course twice (referred to in Ecuador as a third enrollment). A survey to gather student data was conducted by the Office of the Dean for the Chemistry Department at the Central University of Ecuador; Ex343 students registered for the same course a third time during the 2017-2018 and 2018-2018 academic periods. For this reason, the causes leading to low academic performance was analyzed as well as associated social, personal, institutional and pedagogical factors that could lead to a student´s failing a course a second time and, ultimately, a third enrollment. The study methodology is based on cross-sectional relational research with chi-square statistical analysis. Results reflecting social factors revealed that family issues tend to prevent students from concentrating full-time on their studies, thereby leading to low academic performance. Academic factors such as teaching practices of the lecturer or professor combined with taxing workloads are also obstacles that work against a student´s academic success, and serve as distractors to the full development of their knowledge. Exploratory research was conducted to find the root cause of student third enrollments for these periods. As a result, it was discovered that many of the students are affected by one or more of the aforementioned social and academic factors which hinder their academic achievement causing them to request a third enrollment.
References
Bañuelos, A., Guerrero, A., y Sánchez. (2013). Perfiles asociados al abandono escolar: Un caso del sistema universidad abierta de la UNAM. Tercera conferencia latinoamericana sobre el abandono en la educación superior. Conferencia llevada a cabo en el congreso de la Universidad Nacional Autónoma de México.
Cardozo, O, C. E., Tiga L, D. C., Fajardo P, M. T., y Vargas H, D. C. (2016). Pérdida de asignaturas en los estudiantes de enfermería: aspectos económicos, familiares y psicosociales. Revista de La Universidad Industrial de Santander. Salud, 48(4), 486-495. doi: https://doi.org/10.18273/revsal.v48n4-2016007
Corral, V. y Diaz, X. (2009).Factores asociados a la reprobacion de los estudiantes de la Universidad de Sonora. (Tesis de maestria).Universidad de Sonora. Hermosillo, México.
Dunlosky, J. (2018). Educación 3.0. Recuperado de https://bit.ly/2Ak7J82
Fernández, Y. (2011). Variables académicas que influyen en el rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Investigación Educativa, 15(27), 165-179. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/publicaciones/inv_educativa/2011_n27/a11v15n27.pdf.
Flores, J. (2016). Factores relacionados a la repitencia en las asignaturas de Química en estudiantes del primer semestre en las carreras de Bioquímica y Químico Farmacéutica de la UAJMS2. Ventana Científica, 11(7), 10 – 21. Recuperado de http://www.uajms.edu.bo/revistas/wp-content/uploads/2017/09/Ventana-Cientifica-Nro-11.pdf
Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación. 31(1), 43-63. doi: https://doi.org/10.15517/REVEDU.V31I1.1252
Jiménez, M. (2014). Lo que necesita un buen estudiante. Vida Científica Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 4, 2(4), pp.1-1. Recuperado a partir de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/view/1898.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2011). Encuesta de estratificación de nivel socioeconómico. Recuperado de https://bit.ly/2xSD8xo
Machorro, M., y Valdez, V. (2016). Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa4/n4/e19.html
Montes, D. A. y Suárez, C. I. (2016). La formación docente universitaria: claves formativas de universidades españolas Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 51-64. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/996
Monzón, C. (2015). Factores sociales que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes del primer año semestre 014-II de la Escuela Profesional de Odontología de la UNA PUNA (Tesis de grado).Universidad Nacional del Altiplano, Perú. Recuperado de https://bit.ly/3bpLni2
Pérez V, M. V., Valenzuela, M., Díaz M, A., González, J. A. y Núñez, J. C. (2013). Dificultades de aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. Atenea (Concepción), (508), 135–150. doi: https://doi.org/10.4067/s0718-04622013000200010
Poblete, X., Sepúlveda, P., Orellana, V. y Abarca, G. (2013). Situación Educativa De América Latina y El Caribe para todos al 2015. Chile: Orealc/Unesco Recuperado de http://works.bepress.com/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=cesar_guadalupe.
Quica, N. Y. (2016). Deserción universitaria en Universidad Surcolombiana (Neiva). Recuperado de https://repository.unad.edu.co/handle/10596/6277
Redacción El Tiempo. (10 de agosto de 2012). La tercera matrícula tiene reglas. El Tiempo, diario de Cuenca, pp. 1-1. Recuperado de https://www.eltiempo.com.ec/noticias/cuenca/2/la-tercera-matricula-tiene-reglas
Sampieri,R., Fernández, C., Baptista,P. y Pérez, C. (1991). Metodología de la investigación. Mexico: MG GRAW HILL.
Tejedor, F., y García, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario. Revista de educación, 342, 343-473. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:596702bf-6ada-43c6-ae2c-75f04109a077/re34221-pdf.pdf.
Torres, J., Acevedo, D. y Gallo, L. (2015). Causas y consecuencias de la deserción y repitencia escolar: una visión general en el contexto latinoamericano. Cultura educación y sociedad, 6(2). 157-187. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/299535370_Causas_y_consecuencias_de_la_desercion_y_repitencia_escolar_una_vision_general_en_el_contexto_latinoamericano.
Universidad Central del Ecuador. (2018). Sistema Integral de Información Universitaria. Preguntas frecuentes Tercera Matrícula. Universidad Central del Ecuador Recuperado de https://aka-cdn.uce.edu.ec/ares/tmp/SIIU/Terceras.pdf
Universidad de los Andes. (2007). Investigación sobre deserción en las instituciones de educación superior en Colombia. Ecuador: Universidad de los Andes. Recuperado de https://studylib.es/doc/7619308/informe-t%C3%A9cnico-del-cede---ministerio-de-educaci%C3%B3n.
Zárate, R., y Mantilla, E. (2014). La deserción estudiantil UIS, una mirada desde la responsabilidad social universitaria. Zona Próxima, (21), 121-134.Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=853/85332835010.