Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Assessing New Types of Distance Learning Programs: A Case Study Based on Educational Expectations
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Economic Growth
Social Development
Education
Distance Learning
Educational Perspective
Crecimiento económico
Desarrollo social
Educación
Educación a distancia
Perspectivas educativas

How to Cite

Luévano de la Cruz, K. O., López Betancourt, A., & Orrante Reyes, M. del C. (2020). Assessing New Types of Distance Learning Programs: A Case Study Based on Educational Expectations. Revista Educación - Journal of Education, 44(2), 114–130. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39330

Abstract

The Program for Strengthening Educational Quality (PFCE) is an initiative of the Government of Mexico to support State Universities through the extension of additional resources. The main objective of this PFCE-supported study, was to assess a new distance learning program option to help reduce migration of youngsters to the capital city, other states or abroad. It was determined that the main factors that impact educational perspectives of high school students in three cities in the state of Durango, was based on three sources: The individual opinion of the student regarding their personal, academic, family and social needs, their parents´ points of view about their children´s academic future, varying economic and social contexts, and, lastly, current needs and perspectives of the region´s employers based on their own experience. This case study is based on a cross-cutting methodology through three surveys. The collected data was processed through SPSS, focus groups and interviews. The results reveal that students were particularly interested in pursuing Health and Social Sciences, Technology, Natural and Exact Sciences, Geology, Agriculture, Education and Business in a distance setting. Recommendations were made that the three cities that participated in the study make efforts to expand and enhance Internet connectivity in order to favor distance learning options, which also include Continuing Education Programs for adults, particularly Business Training Programs. This study is relevant since it aims to provide contextualized educational programs for specific fields of study and, therefore, help contribute to social and economic development of the region in the medium and long-term.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39330
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bazdresch, M. (2001). Pobreza, desigualdad social y ciudadanía. Los límites de las políticas sociales en América Latina Pobreza y políticas sociales. En M. Bazdresch. (Ed.), Educación y pobreza: una relación conflictiva (pp. 65-81). Buenos Aires, Argentina: CLACSO. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/gt/20101029064158/6ziccardi.pdf

Caballero, A. (2019). Estudio Estadístico: expectativas educativas de los estudiantes del nivel medio superior, en tres municipios de Durango. (Tesis de Licenciatura). Universidad Juárez del Estado de Durango, México.

Cabero, J. y Martínez, F. (2003). Medio y Herramientas de Comunicación para la Educación Universitaria. Panamá: Sucesos Publicidad.

Castillo, C., (2015). Posicionando la educación inclusiva: Una forma diferente de mirar el horizonte educativo. Revista Educación, 39(2), 123-152. doi, https://doi.org/10.15517/REVEDU.V39I2.19902

Castillo, N., Mora, J., y Téllez, C., (2018). Caracterización sociodemográfica y perspectivas educativas de los padres de alumnos en educación media superior de tres municipios del Estado de Durango. (Tesis de Licenciatura). Universidad Juárez del Estado de Durango, México.

Creswell, J. y Plano, V. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. [El diseño y la realización de la investigación de métodos mixtos]. USA: Sage Publications.

Chaves, A., (1997). Economía y Educación. Revista Educación, 21(1), 97-107. doi: https://doi.org/10.15517/REVEDU.V21I1.7292

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social, (2009). Metodología para la medición multidimensional de la pobreza en México. México: CONEVAL. Recuperado de https://bit.ly/2WfjIMK

Encuesta Nacional de Ingreso Gasto de los Hogares, (2014). Nueva Construcción. México: INEGI. Recuperado de https://bit.ly/3dpUhxt

Gabotto, O. y Castellanos L. (2015). Panorama profesional en México, un escenario limitado para el estudiantado universitario. Revista Educación, 39(2), 115-122. doi, https://doi.org/10.15517/REVEDU.V39I2.19901.

Galeana, S. (2005). Promoción Social, Una opción metodológica. México: Plaza y Valdez Editores.

Gómez, C. y Cárdenas, G. (2016). Distancia sin distancia: El oxímoron como lugar de encuentro de lo humano. Una mirada a la modalidad de educación a distancia desde la didáctica no parametral. Revista Educación, 40(2), 1-11. doi, https://doi.org/10.15517/REVEDU.V40I2.19488

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2008). Metodología de la Investigación. (4° ed.). México: Mc Graw Hill

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, (2017), Anuario estadístico y geográfico de Durango 2017. Recuperado de https://datatur.sectur.gob.mx/ITxEF_Docs/DGO_ANUARIO_PDF.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, (2011). La Educación Media Superior en México. Informe 2010-2011. México: INEE. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1D235.pdf

Kumar, A., Kumar, P., Palvia, S. y Verma, S. (2017) Online education worldwide: Current status and emerging trends. [Educación en línea en todo el mundo: Estado actual y tendencias emergentes]. Journal of Information Technology Case and Application Research, 19(1), 3-9. doi, https://doi.org/10.1080/15228053.2017.1294867

López, A., Luévano K y., Orrante, M., (2017) Encuestas Hogares del Observatorio de Investigación Laboral. Manuscrito inédito. Durango, Universidad Juárez del Estado de Durango, México.

Márquez., A (2016). Editorial., La desigualdad social y las reformas educativas. En A. Márquez. (Ed.), Perfiles Educativos (pp. 3- 18). México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación IISUE-UNAM. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2016-154.pdf

Mora A., (2014) La realización del derecho a la educación en América Latina: Análisis comparado de la eficiencia del gasto público y perspectivas educativas para la ciudad de Bogotá, Colombia. Revista Educación, 38(1),1-32. doi, https://doi.org/10.15517/REVEDU.V38I1.14375

Real Academia Española, (2014). Diccionario de la lengua española, (23ª ed.). Madrid, España versión 23.3. Recuperado de https://dle.rae.es

Salgado J., y Rodríguez K. (2012). La desigualdad en Educación en México por Entidad Federativa 1995-2005. Revista Educación, 36(1), 45-62. doi, https://doi.org/10.15517/REVEDU.V36I1.451

Secretaría de Educación Pública (2012). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2012-2013. México: Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. Recuperado de https://bit.ly/3chapBw

Servicio Geológico Mexicano. (2018). Panorama Minero del Estado de Durango. Secretaría de Economía. México: Servicio Geológico Mexicano Recuperado de http://www.sgm.gob.mx/pdfs/DURANGO.pdf

Sánchez, C. y Ríos, H. (2011). La economía del conocimiento como base del crecimiento económico en México. Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 8(2), 43-60. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3703554

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2012). Educación para el Desarrollo Sostenible. Francia: UNESDOC Biblioteca Digital. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002167/216756s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, (2017). Educación para los Objetivos del Desarrollo Sostenible. Francia: UNESDOC Biblioteca Digital. Recuperado de https://bit.ly/2SLRzul

Vasilevska, D., Rivza, B., Pivac, T., Alekneviciene, V. y Parlinska, A. (2017). Analysis of the Demand for Distance Education at Eastern and Central European Higher Education Institutions. Journal of Teacher Education for Sustainability. 9(1), 106-116. doi, https://doi.org/10.1515/jtes-2017-0007

Villafuerte, J., y Benites, R., (2018), Competencias del profesional de la administración y finanzas para una economía basada en el conocimiento. Revista Educación, 42(2), 414-437. doi, https://doi.org/10.15517/REVEDU.V42I2.27559

Comments

Downloads

Download data is not yet available.