Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Ideas about the Pedagogy of Seduction among University Teaching Staff
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Pedagogy
University
Seduction
Screens
Pedagogy of Seduction
Pedagogía
Universidad
Seducción
Pantalla
Pedagogía de la seducción

How to Cite

Amar, V. (2020). Ideas about the Pedagogy of Seduction among University Teaching Staff. Revista Educación - Journal of Education, 44(2), 426–440. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39535

Abstract

Perhaps you have heard of pedagogy and seduction; the introduction, nevertheless, presents a grounded breakdown of one opinion on the pedagogy of seduction. This essay presents a methodological strategy to better understand the pedagogy of seduction through interpretation of works of art. Results are based on three actions: non-verbal and assertive communication and choreography among screens. We must also remember to interact with our bodies, demonstrate empathy and serenity and be respectful and active listeners in order to engage students. College and university students tend to flourish through screens – either their own or a screen that the professor or lecturer may use to complement class instruction. The ultimate goal is to nourish symbolic dialogue and, thereby, enhance the classroom experience for college and university level students.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39535
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abiétar, M, Belmonte, J. y Giménez, E. (2018). Educación, cultura y sociedad: Espacios críticos. Valencia: Tirant lo Blanch.

Alonso, S. y Alonso, M. (2014). Las redes sociales en las universidades españolas. Revista de la SEECI, 33, 132-140. doi: https://doi.org/10.15198/seeci.2014.33.132-140

Amar, V. (2014). Didáctica y comunicación no verbal. Salamanca: Comunicación Social.

Anker, A. (1896). Escuela de pueblo en 1848 [Pintura]. Basilea. Basel Kunstmuseum. Recuperado de https://bit.ly/2qspPA8

Báez, C. y Clunie C. (2019). Una mirada a la Educación Ubicua. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 22(1), 325-344. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22422

Brazuelo, F. (2015). Recursos móviles y realidad aumentada. En M. Cacheiro, C. Sánchez y J. González (Coord.). Recursos tecnológicos en contextos educativos (pp. 399-432). Madrid: UNED.

Brazuelo, F.; Gallego, D. y Cacheiro, M. (2017). Los docentes ante la integración educativa del teléfono móvil en el aula. RED. Revista de Educación a Distancia, 52, 1-22. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/52

Carrasco, J. (2015). Motivar para educar. Madrid: Narcea.

Ceprián, J. (2019). Tecnología y educación, compañeras de viaje. Cuadernos de pedagogía, 500, 123-127.

Dalí, S. (1925). Muchacha en la ventana [Pintura]. Madrid. Museo Reina Sofía. Recuperado de https://bit.ly/2RmNcpK

De Casas, P. y Paramio, G. (2019). Educación y comunicación mediada por las tecnologías: tendencias y retos de investigación. Sevilla: Egregius.

Del Valle, M. y Calvo, E. (2011). Cambios en los modelos educativos en el EEES. Madrid: Visión Libros.

Díaz, M. (2019). ¿Qué es eso que se llama pedagogía? Pedagogía y saberes, 50, 11–28.

Ertmer, P. y Ottenbreit, A. (2010). Teacher Technology Change: How Knowledge, Confidence, Beliefs, and Culture Intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ882506.pdf

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

García, J. (2009). Futuro de la Universidad o Universidad del futuro. Fuentes: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 9, 9-25.

García, N. (2008). La función tutorial de la Universidad en el actual contexto de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria del Profesorado, 22(1), 21-48.

Goya, F. (1780-1785). La letra con sangre entra [Pintura]. Zaragoza. Museo de Zaragoza. Recuperado de https://bit.ly/2OQISNK

Grene, R. (2008): El arte de la seducción. Madrid: Espasa.

Hermida, J. (2010). Hablar sin palabras: cómo dominar todas las situaciones a través de los gestos. Barcelona: Temas de hoy.

Hernández, M. (2013). Comunicación no verbal y educación: el comportamiento kinésico en el ámbito universitario. En J. Esteban (Ed.). Marcas del cuerpo en educación: imaginarios simbólicos y materiales (pp. 77-88). Valladolid. Universidad Europea Miguel de Cervantes.

Herrada, R. y Baños, R. (2018). Revisión de la clase invertida en la docencia universitaria. En A. Rosa García (Coord.), Aplicando la clase invertida en empresa, economía y turismo (pp. 27-36). Madrid: Dykinson.

Krücken, G. (2014). Higher Education Reforms and Unintended Consequences: A Research Agenda. Studies in Higher Education, 39(8), 1439-1450. doi: https://doi.org/10.1080/03075079.2014.949539

Lazos, M. y Gabelas, J. (2016). Comunicación digital: un modelo basado en el Factor R-Elacional. Barcelona: UOC.

López, M. (2011). Educación para el siglo XXI. Bilbao: Desclée De Brouwer.

Manet, E. (1864). Torero muerto [Pintura]. Washington DC. National Gallery of Art. Recuperado de https://historia-arte.com/obras/manet-torero-muerto

Marcelo, C., Yot, C. y Mayor, C. (2015). Enseñar con tecnologías digitales en la Universidad. Comunicar, 45, 117-124. doi: https://doi.org/10.3916/C45-2015-12

Marina, J. (2004). La inteligencia fracasada. Anagrama: Barcelona.

Maroto, A. (2007). El uso de las nuevas tecnologías en el profesorado universitario. Pixel-bit. Revista de medios y educación, 30, 61-72. Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/45634/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Medina, J. (2016). La docencia universitaria mediante el enfoque del aula invertida. Barcelona: Octaedro.

Meirieu, P. (1987). Aprender, sí. Pero ¿cómo? Barcelona: Octaedro.

Meirieu, P. (2018). Pedagogía: necesidad de resistir. Madrid: Popular.

Mercader, C. y Gairín, J. (2017). ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? REDU: Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 257-274. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2017.7635

Monge, C. y Gómez, P. (2018). Innovando la docencia desde la formación del profesorado. Madrid: Síntesis.

Morgado, M. (2011). Autoridade e sedução na relação pedagógica. Revista Psicologia da educação, 32, 113-130. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100007&lng=pt&tlng=pt.

Pasternak, L. (1899). Agonía de la creación [Pintura]. San Petersburgo. Museo Ruso. Recuperado de https://bit.ly/2Lrj7Bx

Perrenoud, Ph. (2001). Dévolopper la practique réflexive dans le métier d’enseignant. Professionalisation et raison pédagogique. París: ESF editeur.

Rodríguez, M., Nieto, E. y Sumozas, R. (2016). Las tecnologías en educación. Madrid: Síntesis

Quiñonez, J. y Moyano, G. (2019). La asertividad como estilo de comunicación en la formación del sujeto educador. Revista Scientific, 4, 68-83. doi: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.4.68-83

Rembrandt, H. (1632). Clase de anatomía del Dr. Nicolás Tulp [Pintura]. La Haya. Museo Mauritshuis. Recuperado de https://bit.ly/2qmRDFW

Rodríguez, M., López, A. y Martín, I. (2017). Percepciones de los estudiantes de Ciencias de la Educación sobre las redes sociales como metodología didáctica. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 50; 77-93. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i50.05

Romero, V., Romero, M., Toala, F., Castro, J., Pin, Á., Campozano, Y. y Gruezo, O. (2019). El flipped learning, el aprendizaje colaborativo y las herramientas virtuales en la educación. Alcoy: 3 Ciencias.

Ruiz, D. (2006). La formación docente: entre la indiferencia y la seducción Educere, 10(32), 49-54. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603208

Sevillano, M., González, M., Vázquez, E. y Rey, L. (2016). Ubicuidad y movilidad de herramientas virtuales abren nuevas expectativas formativas para el estudiantado universitario. Ensayos Pedagógicos, 11(2), 99-131. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/9149/10674

Zabalza, M. (2004). La enseñanza universitaria: El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.