Abstract
Blended learning, which has become a normalized mode of teaching, entails new links with educational surroundings and subjects, becoming, in itself, a topic of research and knowledge. This study looks at forty-five undergraduate and graduate student thesis abstracts by students who graduated from universities in Peru and which are archived at the Peruvian Registry for Research Papers (RENAT). Results purport to more thesis executed at the graduate level, particularly in the past five years. There is also evidence of shared research interests between public and private universities. Research on the scientific attributes of BL and the focus on knowledge is more prevalent at universities in Lima, the capital, rather than in provincial areas. In addition, certain research areas were prioritized, such as cognitive studies over procedural and attitudinal; the individual versus the collective whole and disciplinary subject versus cross-cutting. The methodology design, the analyzed theses reveal a penchant towards experimental and correlational designs for descriptive studies on a broad variety of study subjects. This was prevalent not only for students but for school administrators and teachers with a predominance of Likert scale – based questionnaires for data collection prepared by the authors themselves with an emphasis on parametric tests for hypothesis testing.
References
Aguaded, I., y Cabero, J. (2013). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza.
Bonk, C. (2009). The World is Open: How Web Technology Is Revolutionizing Education. En G. Siemens y C. Fulford (Eds.). Proceedings of ED-MEDIA 2009-World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 3371-3380). Honolulu, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Bonk, C., y Graham, C. (2012). The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. San Francisco, USA: Pfeiffer Publishing.
Bourdieu, P. (1987). What makes a social class? On the theoretical and practical existence of groups. Berkeley journal of sociology, 32, 1-17. Recuperado de https://bit.ly/2wFaKhI
Campbell, D. y Stanley, J. (1967). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Centeno, A., González, M., López, M, y Mateos, P. (2016). Una experiencia de aprendizaje combinado en Estadística para estudiantes de Psicología usando la evaluación como herramienta de aprendizaje. Education in the Knowledge Society, 17(1), 65-85. doi: https://doi.org/10.14201/eks20161716585
De Filippo, D. y Fernández, M. (2002). Bibliometría: importancia de los indicadores bibliométricos. Buenos Aires, Argentina: RICYT.
Diaz, C. y Sime, L: (2019). Las tesis de doctorado en educación en el Perú: Un perfil de la producción académica en el campo educativo. Lima: PUCP.
Duarte, A., Guzmán, M., y Yot, C. (2018). Aportaciones de la formación blended learning al desarrollo profesional docente. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 155-174. doi: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19013
García, M. (1993). La encuesta. En: García, M, Ibáñez, J, y Alvira, F. (eds.). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de Investigación. (pp. 141-170). Madrid: Alianza Universidad.
García, R., Aguaded, I., y Bartolomé, A. (2017). La revolución del blended learning en la educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 25. doi:10.5944/ried.21.1.19803
García, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9-22. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19683
García, F. (2005). Estado actual de los sistemas e-learning. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 6(2). Recuperado de http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_06_2/n6_02_art_garcia_penalvo
Garrison, D., y Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7 (2), 95-105. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001
González, M., Perdomo, K., y Pascuas, Y. (2017). Aplicación de las TIC en modelos educativos blended learning: una revisión sistemática de literatura. Sophia, 13 (1), 144-154. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.364
Graham, C. (2006). Blended Learning Systems: Definition, Current Trends, and Future Directions. En Bonk, C. y Graham, C. (Eds.). The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. (pp. 2-21). San Francisco, USA: Pfeiffer Publishing.
Heinze, A., y Procter, C. (2004). Reflections on the Use of Blended Learning. Education in a Changing Environment. Salford, UK: University of Salford.
Islas, C. (2014). El B-learning: un acercamiento al estado del conocimiento en Iberoamérica, 2003-2013. Apertura, 6(1), 86-97. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/688/68831999008.pdf
Johnson, C. P. y Marsh, D. (2014). Blended Language Learning: An Effective Solution but Not without Its Challenges. Higher Learning Research Communications, 4(3), 23-41. doi:10.18870/hlrc.v4i3.213
Kenney, J., y Newcombe, E. (2011). Adopting a blended learning approach: Challenges encountered and lessons learned in an action research study. Journal of Asynchronous Learning Networks, 15(1), 45-57. doi: https://doi.org/10.24059/olj.v15i1.182
Kim, K. J. y Bonk, C. J. (2006). The future of online teaching and learning in higher education. Educause quarterly, 29(4), 22-30. Recuperado de http://faculty.weber.edu/eamsel/Research%20Groups/On-line%20Learning/Bonk%20(2006).pdf
Marguliex, I., McCracker, W., y Catrambone, R. (2016). A taxonomy to define courses that mix face-to-face and online learning. Educational Research Review, 19, 104-118. doi: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.07.001
Okoli, C., y Schabram, K. (2010). A Guide to Conducting a Systematic Literature Review of Information Systems Research. Sprouts: Working Papers on Information Systems, 10(26), 1-56. doi: https://doi.org/10.2139/ssrn.1954824
Olejarczuk, E. (2014). The e-learning component of a blended learning course. Teaching English with Technology, 14(3), 58-68. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1143472.pdf
Osguthorpe, R., y Graham, C. (2003). Blending learning environments: Definitions and directions. The Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227–233. Recuperado de https://www.learntechlib.org/p/97576/
Oyarzun, R. (2008). Ciencia, revistas científicas y el Science Citation Index: o cómo volvernos locos a golpe de números. REDVET. Revista electrónica de Veterinaria, 9(9). Recuperado de https://bit.ly/2y71RO9
Porter, W., Graham, C., Spring, K., y Welch, K. (2014). Blended learning in higher education: Institutional adoption and implementation. Computers & Education, 75, 185-195. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.02.011
Porter, W., Graham, R., Bodily, G., y Sandberg, S. (2016). A qualitative analysis of institutional drivers and barriers to blended learning adoption in higher education. The internet and Higher education, 28, 17-27. doi: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.08.003
Rebollo, M., García, R., Barragán, R., Buzón, O., y Vega, L. (2008). Las emociones en el aprendizaje online. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 14(1). 1 – 23. doi: https://doi.org/10.7203/relieve.14.1.4201
Reynard, R. (23 de mayo de 2007). Hybrid Learning: Maximizing Student Engagement [Mensaje en blog]. Campus Technology. Recuperado de https://campustechnology.com/articles/2007/05/hybrid-learning-maximizing-student-engagement.aspx
Sánchez, R. (2012). Estrategias didácticas blended learning para la enseñanza de la Geografía Económica en el bachillerato. Revista Educación y Tecnología, 1, 123-148. Recuperado de http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/40/pdf
Sembiring, M. (2018). Validating student satisfaction with a blended learning scheme in Universitas Terbuka setting. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 12(4), 394-413. doi: https://doi.org/10.1504/ijmlo.2018.095166
Siemens, G., Gašević, D., y Dawson, S. (2015). Preparing for the digital university: a review of the history and current state of distance, blended, and online learning. Athabasca University. Recuperado de http://linkresearchlab.org/PreparingDigitalUniversity.pdf
Turpo, O. (2010). Contexto y desarrollo de la modalidad educativa blended learning en el sistema universitario iberoamericano. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(45), 345-370. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662010000200002&script=sci_abstract&tlng=en
Turpo, O. (2015). Perspectiva de la convergencia pedagógica y tecnológica en la modalidad blended learning. Revista De Educación a Distancia, (39). Recuperado de https://revistas.um.es/red/article/view/234261
Turpo, O. y García, F. (2019). Orientaciones metodológicas en los estudios sobre el Blended Learning en las universidades peruanas. RISTI – Revista Ibérica en Sistemas y Tecnologías de la Información, (E21), 9-22. Recuperado de https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/1811/1/Turpo01.pdf
Turpo, O., y Hernández, M. (2014). La convergencia pedagógica y tecnológica de la modalidad Blended Learning. En Martín-García, V. (Coord.). Blended learning en Educación Superior. Perspectivas de innovación y cambio (pp. 101-119). Madrid: Síntesis.
Turpo, O. y Hurtado, A. (2019). Productividad científica sobre el Blended Learning en el Perú: aproximaciones a su evolución desde las tesis universitarias. Education in the Knowledge Society (EKS), 20, 1-19. doi: https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a19