Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Spirit of our Times: The Uncertainties and Possibilities of Working in Primary Education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Primary Education
Labor Market
Job
Labor Profile
Teaching Profession
Educación básica
Mundo del trabajo
Empleo
Perfil laboral
Profesión docente

How to Cite

Rivera Alfaro, R. G., & González Conejo, F. (2020). The Spirit of our Times: The Uncertainties and Possibilities of Working in Primary Education. Revista Educación - Journal of Education, 45(1), 588–597. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40843

Abstract

This essay, which has a scientific nature, analyzes the possibilities and work conditions available in Primary Education with the objective of recognizing bottlenecks and uncertainties characteristic of capitalist development models and their impact on the structure and function of labor markets, subject to distorted productivity criteria and labor market performance. This requires comparing the high rates of unemployment and underemployment in Primary Education, low average salaries with respect to other areas of Education, saturated work spaces with incompatible professional profiles, degree of satisfaction of educational experts based on data obtained from the National Council of Rectors (CONARE) Labor Market Observatory (OLaP) and the country´s Quarterly Employment Survey. The study examines pay gaps, job duties required for available jobs, vocational and professional profile. Disparities were revealed in Primary School Teacher Training at universities and actual job requirements and skillsets, as molded by the labor market, therefore, establishing socio-labor and educational uncertainties related to career adaptability juxtaposed with the skills required new jobs, reflecting a need for current vocational and labor adjustments.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40843
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Albrieu, R., Brest, C., Larroulet, P., Rapetti, M. y Sorrentino, A. (2019). Inteligencia artificial y crecimiento económico. Oportunidades y desafíos para Costa Rica. Buenos Aires, Argentina: Cippec. Recuperado de https://bit.ly/2RWpwrb

Arrieta, E. (07 junio, 2019). “Títulos universitarios pierden importancia”: Carlos Alvarado. La República.net. Recuperado de https://bit.ly/3mLGs1N

Asamblea General de Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Ginebra, Suiza: UNICEF

Asamblea Nacional Constituyente. (1949). Constitución Política de la República de Costa Rica. San José, Costa Rica: Imprenta Nacional

Banco Mundial. (2017). Trouble in the making. Washington, D.C. Estados Unidos: World Bank Group.

Cordero, M. (2018). Estado de la Educación critica calidad de los docentes. Semanario Universidad. Recuperado de https://bit.ly/3hU1F6m

Echeverría, B., Isus, S., Martínez, M. y Sarasola, L. (2008). Orientación Profesional. Barcelona, España: OUC.

Enriques, M. (2007). Desarrollo y gestión de carreras con adultos en el siglo XXI: lecturas hacia una armonización de lo global y de lo individual. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(1), 75-101. Recuperado de https://bit.ly/3kFOxUa

González, F. (2019). Modelos de intervención de los servicios de empleo en las universidades públicas costarricenses: una caracterización teórica desde la orientación laboral. (Tesis de maestría). Universidad de Costa Rica, Costa Rica. Recuperado de https://bit.ly/33VvDSe

Gorz, A. (1997). La metamorfosis del trabajo. Madrid, España: Iniciativas Editoriales Sisrema. S. A.

Gutiérrez, I., Kikut, L., Corrales, K. y Picado, C. (2018). Seguimiento de la Condición Laboral de las Personas Graduadas 2011-2013 de las Universidades Costarricenses. San José, Costa Rica: CONARE.

Gutiérrez, I., Corrales, K. y Sandí, K. (2019). Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2011-2013 de la Universidad Nacional. San José, Costa Rica: CONARE.

Grüner, E. (Coord.) (2011). Nuestra América y el pensamiento crítico. Fragmentos de pensamiento crítico de Latinoamérica y el Caribe. Buenos Aires, Argentina: Clacso.

Hausmann, R. (1919). El espíritu de nuestro tiempo. [Escultura]. París, Francia: Centre Pompidou, Musée national d’art moderne-Centre de création industrielle.

Instituto Nacional de Estadística y Censo (INEC). (2019). Encuesta Continua de Empleo al tercer trimestre de 2019. Resultados generales. San José, Costa Rica: INEC. Recuperada de https://bit.ly/346uoQz

Mészàros, I. (2002). Para além do capital. Sao Paulo, Brasil: Bitempo.

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. París, Francia: ONU

Organización de los Estados Americanos (OEA). (1969). Convención Americana sobre Derechos Humanos (Pacto de San José). San José, Costa Rica: OEA.

Programa Estado de la Nación (2019). Séptimo Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Masterlitho. Recuperado de https://bit.ly/3iUm8JB

Rivas, F. (2003). Asesoramiento vocacional: Teoría, práctica e instrumentación. España: Ariel Psicología.

Teichler, U. (2005). Graduados y empleo: investigación metodológica y resultados. Los casos de Europa, Japón, Argentina y Uruguay. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila SRL.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.