Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Limitations of a Constructivist Teaching-Learning Model At the Salcedo, Ecuador Educational Unit
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Pedagogical Model
Teaching - Learning
Constructivist Pedagogy
Basic General Education
Modelo pedagógico
Enseñanza-aprendizaje
Pedagogía Constructivista
Educación General Básica

How to Cite

Amores Torres, J. L., & Ramos Serpa, G. (2020). Limitations of a Constructivist Teaching-Learning Model At the Salcedo, Ecuador Educational Unit. Revista Educación - Journal of Education, 45(1), 36–51. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41009

Abstract

This study was conducted at the Salcedo Educational Unit, in the province of Cotopaxi, Ecuador and is based on a constructive pedagogy analysis of teaching and learning. The objective of the study was to observe the different types of methodologies teachers use in classrooms and, as we corroborated, their impact on change and the elements and techniques which are essential to helping students achieve better knowledge acquisition. Participants included Ninth grade Basic General Education Teachers for the 2019-2020 academic year, responsible for teaching the essential core subjects of the Ecuadorian Educational Curriculum (Mathematics, Language and Literature, Natural Sciences and Social Studies). If learning weaknesses were detected, such as distraction, boredom or lack of interest, which hindered learning, corrective measures were then taken. The study was based on a qualitative approach with an action-research design. Teachers were interviewed using an online Google form, allowing us to gauge their theoretical knowledge of constructivist pedagogy. Observation of the teachers while in class was then carried out to corroborate their knowledge and performance. It was noted, that many of these results noted in the theoretical evaluation were not applied in the classroom, which emphasizes the need for further training and open dialogues with the teachers. It is recommended that school authorities provide continuous training and discussions with the teaching staff so that they may be able to use the constructivist mode in class, learn new teaching techniques and be less fearful of applying them in the classroom.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41009
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Campos, V. y Moya, R. (2011). La formación del profesional desde una concepción personalizada del proceso de aprendizaje, Cuadernos de Educación y desarrollo 3(28), 1-6. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/ced/28/cpmr.pdf

Domínguez G. (2010) Las estrategias constructivistas en la enseñanza de la geografía. El ABP, Boca del Rio (Tesis de maestría). Universidad Veracruzana, México. Recuperado de https://bit.ly/312jZVA

Durán, O. (2015). Estrategias de enseñanza-aprendizaje que emplean los docentes de matemática en el Instituto Belga Guatemalteco. (Tesis maestría). Universidad Rafael Landívar, Guatemala. Recuperado de http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2015/05/83/Duran-Olga.pdf

Espejo, R. y Sarmiento, R. (2017). Manual de apoyo docente: Metodologías activas para el aprendizaje. Santiago, Chile: Universidad de Chile. Recuperado de https://www.slideshare.net/eraser/manual-de-apoyo-docente-metodologas-activas-para-el-aprendizaje

Kuiper R., Murdock N., Grant, N. (2010). Thinking strategies of baccalaureate nursing students prompted by self-regulated learning strategies. Journal of Nursing Education, 49(8), 429-436. https://doi.org/10.3928/01484834-20100430-01

López e Irigoyen, (2016). El paradigma conductista y constructivista de la educación a través del Decálogo del Estudiante. Medicina Familiar, 18(2), 27-30. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/medfam/amf-2016/amf162a.pdf

Marrero, O. (2017). El proceso de enseñanza-aprendizaje por competencias. Una visión desde el enfoque sistémico. Congreso Universidad, 6(4), 28-46. Recuperado de http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/837/786

Nieto, L. (2007). Instrumento para identificar modelos Instrumento para identificar modelos pedagógicos en el Instituto Técnico pedagógicos en el Instituto Técnico Rafael Reyes de la ciudad de Duitama. Cuaderno de Lingüística Hispana, (10), 189-205. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3222/322227484012.pdf

Pérez, A. y Morales, O. (2012). Metodología constructivista en el proceso de enseñanza – aprendizaje en el área de computación, (Tesis de licenciatura). Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. Recuperado de https://bit.ly/3axgnhv

Robalino, J. (2016). Modelo pedagógico constructivista y su influencia en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de la Unidad Educativa Juan Benigno Vela, (Tesis de maestría). Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Recuperado de

https://bit.ly/2Y9NL93

Rosero, A. (2017). Constructivismo y prácticas escolares de las instituciones de Educación Intercultural Bilingüe de la Provincia de Cotopaxi. (Tesis de licenciatura). Universidad Politécnica Salesiana sede Quito, Ecuador. Recuperado de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/14753/1/UPS-QT12019.pdf

Saldarriaga, P., Bravo, G. y Loor, M., (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 2, 127-137. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5802932.pdf

Sennett, R. (2009). El artesano. Barcelona, España: Anagrama.

Serna, E. (2011). Los métodos y técnicas de enseñanza del constructivismo como medios para el desarrollo del pensamiento lógico, (Tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador. Recuperado de http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/3032

Serrano, J. y Pons, R. (2011). El constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1),1-27. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/155/15519374001.pdf

UNESCO. (2015). Enseñanza y aprendizaje, Lograr la calidad para todos, una mirada sobre América latina y el Caribe. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago). Chile. Recuperado de https://bit.ly/327SxFo

Vera, E. (2009). El constructivismo aplicado en la enseñanza del área de ciencias sociales en el grupo 8b en la Institución Educativa Ciro Mendía. (Tesis de licenciatura). Universidad de Antioquia Facultad de Educación Medellín, Colombia. Recuperado de http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/1570/1/PB0682.pdf

Zapata-Ros, M. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un nuevo modelo teórico a partir de una visión crítica del “conectivismo.”, Education In The Knowledge Society (EKS), 16(1), 69-102. doi: https://doi.org/10.14201/eks201516169102

Comments

Downloads

Download data is not yet available.