Abstract
The study analyzes digital skills among a sample of the high-school student population based on gender and grade, using a quantitative approach with a descriptive crosscutting design. The sample included 665 students from public schools in a Central Peru province. Information was collected through a questionnaire that we developed based on the National Institute of Educational Technologies and Teacher Training (2017) recommendations regarding digital skills. The survey was grouped into five areas (Information and Information Literacy, Communication and Collaboration, Creation of Digital Content, Security and Problem Solving). According to the results, student body digital skill levels had an expected level of achievement with the following results: Information and Information Literacy (70.1%), Security (61.8%), Digital Content Creation (48.4%), and Communication and Collaboration (47.4%). Digital Skills Problem Resolutions Processes predominate at 54.3% It can be concluded that digital skills levels were prevailing among more than 50% of high-school were as expected. The terms of the gender variables were (p = .012) and school grade (p = <. 00). It is recommended that teachers incorporate these skills to strengthen the learning process and that educational and political authorities implement technology infrastructure.
References
Área, M. (2009). Introducción a la tecnología educativa: manual electrónico. España: Universidad de La Laguna. Recuperado de https://libros.metabiblioteca.org/handle/001/415
Balladares, J., Avilés, M. y Pérez, H. (2016). Del pensamiento complejo al pensamiento computacional: retos para la educación contemporánea. Sophia, (21), 143-159. Recuperado de https://doi.org/10.17163/soph.n21.2016.06
Biasini, R. (2018). The digital world as a topic: developing digital competences in the Italian language class En R. Biasini y A. Proudfoot (Eds), Using digital resources to enhance language learning – case studies in Italian (pp. 95-105). Recuperado de https://doi.org/10.14705/rpnet.2018.24.801
Bielva, M., Martínez, F., Herrera, M. y Rodríguez, M. (2015). Diseño de un instrumento de evaluación de competencias informacionales en educación secundaria obligatoria a través de la selección de indicadores clave. Education in the Knowledge Society, 16(3), 124-143. Recuperado de https://doi.org/10.14201/eks2015163124143
Calderón, F. J. (2019). Impacto de las nuevas tecnologías en la masificación de la educación. Revista Scientific, 4(Ed.esp.), 173-187. Recuperado de https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.10.173-187
Canfarotta, D., Wolf, J. y Casado, R. (2018). Digital competences and teaching of classical languages: students' perception in Italian and Spanish schools. Trabajo presentado en el Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, Salamanca, España. Recuperado de https://doi.org/10.1145/3284179.3284216
Chen. F., Chen, J., Wang, J. y Tai, D. (2017). Using Fuzzy Delphi Method to Construct Digital Literacy Competences for Junior High School Students [Uso del método Fuzzy Delphi para construir competencias de alfabetización digital para estudiantes de secundaria]. International Journal of Information and Education Technology, 7(9), 686-689. Recuperado de https://doi.org/10.18178/ijiet.2017.7.9.954
Contreras, C. y Campa, R. (2017). Caracterización del perfil de los estudiantes de secundarias en el acceso y uso de internet a partir de las TIC. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (61), 1-21. Recuperado de https://doi.org/10.21556/edutec.2018.61
Cruz, E. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43(1). Recuperado de https://doi.org/10.15517/REVEDU.V43I1.27120
Cruz, M. A., Pozo, M. A., Aushay, H. R. y Arias, A. D. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. e-Ciencias de la Información, 9(1), 2-15. Recuperado de https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052
Diario Oficial de la Unión Europea. (30 de diciembre de 2006). Recomendación del parlamento europeo y del consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:ES:PDF
Fajardo, I., Villalta, E. y Salmerón, L. (2016). ¿Son realmente tan buenos los nativos digitales? Relación entre las habilidades digitales y la lectura digital. Anales de psicología, 32(1), 89-97. Recuperado de https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.185571
Fernández, M. y Manzano, D. (2018). Análisis de las diferencias en la competencia digital de los alumnos españoles. Papers. Revista de Sociología, 103(2), 175-198. Recuperado de https://doi.org/10.5565/rev/papers.2369
Fernández, A. D. (2018). La competencia digital del alumnado de educación secundaria en el marco de un proyecto educativo TIC (1:1). Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (63), 60-72. Recuperado de https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1027
García, H., Martínez, F. y Rodríguez, M. (2020). Evaluación de la competencia informacional observada y autopercibida en estudiantes de educación secundaria obligatoria en una región española de alto rendimiento PISA. Revista Electrónica Recuperado de Educare, 24(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.2
Hatlevik, O., Guðmundsdóttir, G. y Loi, M. (2015). Examining factors predicting students’ digital competence [Examinar los factores que predicen la competencia digital de los estudiantes]. Journal of Information Technology Education: Research, 14, 123-137. Recuperado de https://doi.org/10.28945/2126
Hernández, R. (2011). Instrumentos de recolección de datos en Ciencias Sociales y Ciencias Biomédicas. Venezuela: Universidad Los Andes - Mérida.
Hernández, C., Vall, A. y Boter, C. (2018). Formación, la clave para mejorar las competencias informacionales en e-salud del alumnado de bachillerato. Gaceta Sanitaria, 32(1), 48-53. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.12.005
Henríquez, P., Gisbert, M. y Fernández, I. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: una revisión al caso latinoamericano. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (137), 91-110. Recuperado de https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/download/3511/3013
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. [Intef].(2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de https://aprende.intef.es/mccdd
Instituto Nacional de Estadística e Informática [INEI]. (2018). Población que accede a internet. Perú: Portal del Estado Peruano. Recuperado de http://m.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/population-access-to-internet/
Levano, L., Sánchez, S., Guillén, P., Tello, S., Herrera, N. y Collantes, Z. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569-588. Recuperado de http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329
Mantilla, M., Cedillo, M. y Valenzuela, J. (2014). Competencias en TIC, desarrolladas por estudiantes de secundaria, de acuerdo con los Estándares de la Sociedad Internacional para la Tecnología en la Educación. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Congreso llevado a cabo en Buenos Aires. Recuperado de https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/17.pdf
Marín, I., Rivera, D. y Celly, S. (2014). Estudio sobre formación en competencia audiovisual de profesores y estudiantes en el sur de Ecuador. Cuadernos.info, (35), 119-131. Recuperado de https://doi.org/10.7764/cdi.35.628
Matamala, C. (2015). Factores predictivos de las competencias TIC en alumnos chilenos de secundaria. Revista Iberoamericana de Educación, 67(1), 121-136. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/download/267/494
Mateus, J. C. y Suárez, C. (2017). La competencia TIC en el nuevo currículo peruano desde la perspectiva de la educación mediática. EDMETIC, 6(2), 129-147. Recuperado de https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6908
Medina, F., Briones, A. J. y Hernández, E. (2017). Educación en medios y competencia mediática en la educación secundaria en España. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 15(1), 42-65. Recuperado de https://doi.org/10.7195/ri14.v15i1.1001
Ministerio de Educación. (2016). Currículo nacional de la educación básica. Lima: Ministerio de Educación.
Muñoz, M. D. y Nicaragua, R. (2014). Un acercamiento a la brecha digital en Costa Rica desde el punto de vista del acceso, la conectividad y la alfabetización digital. E-Ciencias de la Información, 4(1), 1-29. Recuperado de 10.15517/ECI.V4I1.12866
Navarrete, G. y Mendieta, R. C. (2018). Las TIC y la educación ecuatoriana en tiempos de internet: breve análisis. Espirales, revista multidisciplinaria de educación, 2(15), 123-136. Recuperado de https://revistaespirales.com/index.php/es/article/download/220/165
Nieto, E. (2018). Exploring CLIL contribution towards the acquisition of cross-curricular competences: a comparative study on digital competence development in CLIL [Explorando la contribución de CLIL hacia la adquisición de competencias transversales: un estudio comparativo sobre el desarrollo de competencias digitales en CLIL]. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, 13(1), 75-85. Recuperado de https://doi.org/10.4995/rlyla.2018.9023
Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. (2013). Enfoques estratégicos sobres las TICS en educación en América Latina y el Caribe. Santiago: OREALC/UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf
Orosco, J. R. y Pomasunco, R. (2020). Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Revista electrónica de investigación educativa, 22, e17, 1-13. Recuperado de https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e17.2298
Paucar, E. L. y Huamán, L. E. (2015). Perfiles de competencia informacional en los estudiantes del VII ciclo de educación básica regular de una institución educativa pública de la provincia de Barranca (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/7049
Peñaherrera, M. (2012). Uso de TIC en escuelas públicas de ecuador: análisis, reflexiones y valoraciones. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (40). a201. Recuperado de https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/364
Pérez, A. y Rodríguez, J. (2015). Digital literacy and digital competences in the educational evaluation: USA and IEA contexts. 3a Conferencia internacional sobre ecosistemas tecnológicos para mejorar la multiculturalidad. Conferencia llevada a cabo en Portugal. Recuperado de https://doi.org/10.1145/2808580.2808633
Pérez, M. (2017). Uso actual de las tecnologías de información y comunicación en la educación médica. Revista Médica Herediana, 28(4), 258-265. Recuperado de http://dx.doi.org/https://doi.org/10.20453/rmh.v28i4.3227
Programa Aprende de la Junta de Castilla y León [PAJCL]. (2011). Las TIC en Educación. España: Consejería de Fomento de la Junta de Castilla y León. Recuperado de http://cralopedevega.centros.educa.jcyl.es/sitio/upload/MANUAL_TIC_EN_EDUCACION_JCYL.pdf
Romaniuk, M. I. (2015). Digital Competences of Maria Grzegorzewska Academy of Special Education Students – Method and Results of a Survey. International Journal of Electronics and Telecommunications, 61(3), 267-272. Recuperado de https://doi.org/10.1515/eletel-2015-0035
Sancho, J. M. y Padilla, P. (2016). Promoting digital competence in secondary education: are schools there? Insights from a case study. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 57-63. Recuperado de https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.157
Sandí, J. C. y Sanz, C. V. (2020). Juegos serios para potenciar la adquisición de competencias digitales en la formación del profesorado. Revista Educación, 44(1), 1–18. Recuperado de https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37228
Valverde, D., Pro, A. y González, J. (2019). La información científica en Internet vista por estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria: Un estudio exploratorio de sus competencias digitales. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1), 1101-1 – 1101-18. Recuperado de https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020v17.i1.1101
Vera de la O, F. J., Arias, L., Jiménez, S. y Hernández, G. J. (2018). Habilidades digitales en la educación secundaria y su capacidad tecnológica instalada. Revista boletín REDIPE, 7(11), 88-102. Recuperado de Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/download/630/587/