Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Citizenship Skills in Physical Education Class: Teaching and the Discourse Proposed for the Dominican Curriculum
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

High School Education
Fundamental Skills
Interview
Physical Education
Teaching
Educación secundaria
Competencias Fundamentales
Entrevista
Educación Física
Docencia

How to Cite

Prada Rozo, M. J. (2020). Citizenship Skills in Physical Education Class: Teaching and the Discourse Proposed for the Dominican Curriculum. Revista Educación - Journal of Education, 45(1), 257–269. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41402

Abstract

Teaching citizenship skills has become an important strategy for reducing social problems, such as violence and fostering positive responses, such as environmental protection and democratic participation, a responsibility that is taught within the school setting as a place for constant social interaction. This study attempts to identify the level of appropriation and implementation of citizenship and essential skills in the school curriculum of the Dominican Republic, thus, establishing a relationship between the Curricular Design for the First Cycle of High School (DC-PS) and what is proposed for Physical Education class. This is a qualitative study with data provided, individually and collectively, by teachers based on semi-structured interviews and discussion groups. The analysis was done through the ATLAS.ti program. An outline was designed which included the following emerging categories: degree of mastery of the implemented activities and student engagement with the community. The project was developed in 2019, in the city of Santo Domingo with an intentional non probabilistic sample of N=55 teachers. The study concluded that Physical Education teachers contribute to developing essential skills through sports and recreational activities as an added value executed in an unplanned manner. Yet, in the face of students experiencing behavioral difficulties, teachers are ready to resolve any issues in the best manner possible using their social and cultural training in contrast to what is stated in the DC-PS. A recommendation is for teaches to create teaching strategies to better organize activities for strengthening essential skills so that teaching criteria may be standardized and, thus implemented at educational institutions as well as involve the family and community.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41402
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Agüero, S. (2015). El concepto de hacer trampa en el deporte organizado. Un inventario temático de problemas. FairPlay: Revista de filosofía, ética y derecho del deporte, (7), 155-181. Recuperado de: https://bit.ly/2UzktiK

Alarcón, J. y Donoso, S. (2018). ¿Nuevo paradigma en la política educativa chilena? Debates sobre educación y transformación social. Revista Educación, 42(2), 740-768. doi: https://doi.org/10.15517/REVEDU.V42I2.27560

Asociación Médica Mundial [AMM]. (2019). Declaración de Helsinki de la AMM-Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Recuperado de: https://bit.ly/2X5mSmS

Baggetta, P. y Alexander, P. A. (2016). Conceptualization and operationalization of executive function. Mind, Brain, and Education, 10(1), 10-33. doi: https://doi.org/10.1111/mbe.12100

Blanco, H. (2012). Análisis de datos cualitativos y atlas.ti: una experiencia de formación. Revista Universitaria: Docencia, Investigación e Innovación, 1(1), 103-114. Recuperado de: https://bit.ly/3bCRH6q

Bohórquez, M. y Checa, I. (2017). Diseño y validez de contenido de una entrevista para la evaluación psicológica de porteros de fútbol. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 2(1), 1-12. doi: https://doi.org/10.5093/rpadef2017a3

Cagigal, J. M. (1982). En torno a la educación por el movimiento. Revista Stadium, 96, 34-45. Recuperado de https://bit.ly/2O7k3fq

Cárcamo, H. (2015). Ciudadanía y formación ciudadana: ¿Qué ocurre en el aula donde se forma el futuro profesorado de educación primaria de una universidad pública de Madrid?. Revista Electrónica Educare, 19(3), 31-44. doi: https://doi.org/10.15359/ree.19-3.3

Delgado, M. y Castrillo, L. (2015). Efectividad del aprendizaje cooperativo en contabilidad: una contrastación empírica. Revista de Contabilidad, 18(2), 138-147. Recuperado de: https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2014.05.003

Folgueiras, P. y Ramírez, C. (2017). Elaboración de técnicas de recogida de información en diseños mixtos. Un ejemplo de estudio en aprendizaje-servicio. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 10(2), 64-78. doi: https://doi.org/10.1344/reire2017.10.218069

Gambau, V. (2015). Las problemáticas actuales de la Educación Física y el deporte escolar en España. Revista Española de Educación Física y Deportes, (411), 53-69. Recuperado de https://bit.ly/39IBADf

Guerrero, M. (2016). La Investigación Cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. doi: https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7

Herrera, G. (2016). La formación para la investigación de los estudiantes de Medicina: la brecha entre el currículo formal y el currículo oculto. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 20(3), 134-143. Recuperado de https://bit.ly/3aDogkH

Lamoneda, J. y Huertas, F. (2017). Efectos de un programa de juego limpio aplicado a jóvenes futbolistas para la mejora de la deportividad. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 12(1), 107-119. Recuperado de https://bit.ly/3bD6w9c

Levoratti, A. (Diciembre de 2014). El juego y el deporte formando ciudadanos: Un análisis sobre los contenidos de la Educación Física en la Educación Secundaria de la provincia de Buenos Aires 2006-2014. En M. Busso (Presidencia), VIII Jornadas de Sociología de la UNLP. Llevado a cabo en Departamento de Sociología de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de la Plata llevado, Ensenada, Argentina. Recuperado de https://bit.ly/39C4dSf

López, V. M., Pérez, D., Manrique, J. C. y Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 182-187. Recuperado de https://bit.ly/2JwZTZQ

Maldonado, M. E. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14(1), 39-50. doi: https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.822

Marín, A., Hernández, E. y Flores, J. (2016). Metodología para el análisis de datos cualitativos en investigaciones orientadas al aprovechamiento de fuentes renovables de energía. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 1(1), 60-75. Recuperado de https://bit.ly/2W6LN7G

Martínez A. e Ibarrola S. (2015). Liderazgo del profesor: objetivo básico de la gestión educativa. Revista Iberoamericana De Educación, 67, 55-70. doi: https://doi.org/10.35362/rie670205

Ministerio de Educación de la República Dominicana [MINERD]. (2016), Diseño Curricular Nivel Primario, Modalidad Académica, Segundo Ciclo 4to, 5to y 6to, Versión Preliminar Para Revisión y retroalimentación. Recuperado de https://bit.ly/3ffoTD7

Monzonís, N. y Capllonch, M. (2015), Mejorar la competencia social y ciudadana: innovación desde Educación Física y tutoría. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (28), 256-262. Recuperado de: https://bit.ly/2RiBP1p

Mossop, L., Dennick, R., Hammond, R. y Robbé, I. (2013). Analysing the hidden curriculum: use of a cultural web. Medical education, 47(2), 134-143. doi: https://doi.org/10.1111/medu.12072

Ospina, V. (2016). El docente del nivel inicial: retos para la formación profesional y continúa. Educación y Humanismo, 18(30), 107-122. doi: https://doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1325

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. doi: https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pacheco, Y.B. (2017). Estar, ser y con-vivir en la escuela. La violencia escolar desde las voces de estudiantes y docentes. (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Sevilla, Sevilla. Recuperado de https://bit.ly/3bXNElo

Palomares, J., Dharmadi, M. A., Sulistia, N., Collado, D. y Padial, R. (2018). La acción docente en la protección sociocomunitaria de los juegos populares de Buleleng-Bali. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 40(2), 177-183. doi: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.01.018

Peña, C., Herrera, L. y Salazar, J. (2016). Participación ciudadana a través de los medios de comunicación como legitimación de la democracia participativa en Colombia. Advocatus, (26), 145-153. doi: https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.26.942

Pherez, G., Vargas, S. y Jerez, J. (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(34), 149-166. Recuperado de https://bit.ly/2ZRI2oh

Prada, M. J. (2018). Descripción de las competencias ciudadanas que presentan los jóvenes y adolescentes. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 2(1), 51-66. doi: https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i1.pp51-66

Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D. y Losito, B. (2010). Resultados iniciales del Estudio Internacional de Educación Cívica y Ciudadana de la IEA. Amsterdam: Asociación Internacional para la Evaluación del Logro Educativo. Recuperado de: https://bit.ly/2yKnUun

Terrones, A. L. (2018). Pensamiento dominante, educación y medios de comunicación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (24), 313-336. doi: https://doi.org/10.17163/soph.n24.2018.10

Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 69-82. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409

Comments

Downloads

Download data is not yet available.