Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Enrique Moreno y de los Arcos (1943-2004). The life of an Authentic Pedagogue
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Pedagogue
Classical Pedagogy
Modern Pedagogy
History of Pedagogy
Historical Research
Pedagogo
Pedagogía clásica
Pedagogía moderna
Historia de la Pedagogía

How to Cite

Garcia Cerda, P. A. (2020). Enrique Moreno y de los Arcos (1943-2004). The life of an Authentic Pedagogue. Revista Educación - Journal of Education, 45(1), 200–209. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42289

Abstract

This an initial biographical depiction of one of Mexico´s foremost pedagogical thinkers which is based on a historical method that applies hermeneutical text and biographical narrative. The purpose of Moreno y de los Arco’s´ life, thought and work were reconstructed based on three primary sources - his latest resume, personal work archive and published material. The intellectual career of this pedagogue was developed in institutions where various epistemological traditions vied for the disciplinary status of Pedagogy. One of those places was the National Autonomous University of Mexico, a place where he spent half his life working and where his legacy and ideas are still alive. Despite his complex personality, imbued by contradictions, personal convictions and a deep appreciation for Spanish language and culture, de los Arcos was an outstanding teacher, researcher and disseminator of classical and modern pedagogy who deserves to be known, read and studied beyond Mexico, the country where he lived and died.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42289
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguirre, M. (1998). Tramas y espejos. Los constructores de historias de la educación. México, México: UNAM.

Bartomeu, M., Juárez, I., Alzueta, S. y Juárez, F. (1993). Epistemología o fantasía. El drama de la pedagogía. México, México: UPN.

Beuchot, M. (2005). Perfiles esenciales de la hermenéutica. México, México: FCE.

Carnoy, M. (1977). La educación como imperialismo cultural. México, México: Siglo XXI.

Delgado, E. (2017). Lenguaje y pedagogía, un olvido en cuestión. Entre notas de Enrique Moreno y de los Arcos y Otto Friedrich Bollnow. En Huarte, R. (Coord.) La filosofía de la educación desde los linderos (pp. 49-64). México, México: Newton/Posgrado UNAM Pedagogía/CONACyT.

Escamilla, J. y Rodríguez, A. (2010). El Método Biográfico en la Investigación Socioeducativa. México, México: UNAM.

Flórez, R. (2005). Pedagogía del conocimiento. México, México: McGraw-Hill.

García, P. (2017). Plan de estudios y Curriculum. Una polémica de Enrique Moreno y de los Arcos. Correo del maestro, (254) México, México. Recuperado de https://bit.ly/2Zj2rCG

Illich, I. (1973). ¿En América Latina para qué sirve la escuela? Buenos Aires, Argentina: Búsqueda.

Larroyo, F. (1979). Historia general de la educación. México, México: Porrúa.

Luzuriaga, L. (1980). Historia de la educación y de la pedagogía. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Moreno, E. (1993). Principios de pedagogía asistemática. México, México: UNAM.

Moreno, E. (1999). Hacia una teoría pedagógica. México, México: UNAM.

Moreno, E. (2002). Sobre el vocablo pedagogía, Paedagogium. Revista Mexicana de Educación y Desarrollo, (12), México, México (pp. 4-6). Recuperado de https://bit.ly/2EIURuM.

Olivera, A., Rueda, S. y Espejel, L. (coords.) (1998). Historia e historias: cincuenta años de vida académica del Instituto de Investigaciones Históricas. México, México: UNAM.

Peralta, A. (2015). El papel de los clásicos en la pedagogía. Indagaciones en la obra de Enrique Moreno y de los Arcos. El correo del maestro, (182), México, México (pp. 31-40) https://bit.ly/3kRi39j.

Puiggrós, A. y Marengo, R. (2013). Pedagogía: Reflexiones y debates. Bernal, Argentina: Universidad de Quilmes.

Ursúa, N., Ayestarán, I. y González, J. (2004). Filosofía crítica de las ciencias humanas y sociales. México, México: Fontamara.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.