Abstract
This an initial biographical depiction of one of Mexico´s foremost pedagogical thinkers which is based on a historical method that applies hermeneutical text and biographical narrative. The purpose of Moreno y de los Arco’s´ life, thought and work were reconstructed based on three primary sources - his latest resume, personal work archive and published material. The intellectual career of this pedagogue was developed in institutions where various epistemological traditions vied for the disciplinary status of Pedagogy. One of those places was the National Autonomous University of Mexico, a place where he spent half his life working and where his legacy and ideas are still alive. Despite his complex personality, imbued by contradictions, personal convictions and a deep appreciation for Spanish language and culture, de los Arcos was an outstanding teacher, researcher and disseminator of classical and modern pedagogy who deserves to be known, read and studied beyond Mexico, the country where he lived and died.
References
Aguirre, M. (1998). Tramas y espejos. Los constructores de historias de la educación. México, México: UNAM.
Bartomeu, M., Juárez, I., Alzueta, S. y Juárez, F. (1993). Epistemología o fantasía. El drama de la pedagogía. México, México: UPN.
Beuchot, M. (2005). Perfiles esenciales de la hermenéutica. México, México: FCE.
Carnoy, M. (1977). La educación como imperialismo cultural. México, México: Siglo XXI.
Delgado, E. (2017). Lenguaje y pedagogía, un olvido en cuestión. Entre notas de Enrique Moreno y de los Arcos y Otto Friedrich Bollnow. En Huarte, R. (Coord.) La filosofía de la educación desde los linderos (pp. 49-64). México, México: Newton/Posgrado UNAM Pedagogía/CONACyT.
Escamilla, J. y Rodríguez, A. (2010). El Método Biográfico en la Investigación Socioeducativa. México, México: UNAM.
Flórez, R. (2005). Pedagogía del conocimiento. México, México: McGraw-Hill.
García, P. (2017). Plan de estudios y Curriculum. Una polémica de Enrique Moreno y de los Arcos. Correo del maestro, (254) México, México. Recuperado de https://bit.ly/2Zj2rCG
Illich, I. (1973). ¿En América Latina para qué sirve la escuela? Buenos Aires, Argentina: Búsqueda.
Larroyo, F. (1979). Historia general de la educación. México, México: Porrúa.
Luzuriaga, L. (1980). Historia de la educación y de la pedagogía. Buenos Aires, Argentina: Losada.
Moreno, E. (1993). Principios de pedagogía asistemática. México, México: UNAM.
Moreno, E. (1999). Hacia una teoría pedagógica. México, México: UNAM.
Moreno, E. (2002). Sobre el vocablo pedagogía, Paedagogium. Revista Mexicana de Educación y Desarrollo, (12), México, México (pp. 4-6). Recuperado de https://bit.ly/2EIURuM.
Olivera, A., Rueda, S. y Espejel, L. (coords.) (1998). Historia e historias: cincuenta años de vida académica del Instituto de Investigaciones Históricas. México, México: UNAM.
Peralta, A. (2015). El papel de los clásicos en la pedagogía. Indagaciones en la obra de Enrique Moreno y de los Arcos. El correo del maestro, (182), México, México (pp. 31-40) https://bit.ly/3kRi39j.
Puiggrós, A. y Marengo, R. (2013). Pedagogía: Reflexiones y debates. Bernal, Argentina: Universidad de Quilmes.
Ursúa, N., Ayestarán, I. y González, J. (2004). Filosofía crítica de las ciencias humanas y sociales. México, México: Fontamara.