Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Proposal for Training Primary School Teachers in Welcoming and Integrating Refugee Students
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Emotional Education
Refugees
Teacher’s Training
Desarrollo emocional
Refugiados
Formación del profesorado

How to Cite

Reviriego Reinaldo, N. (2020). Proposal for Training Primary School Teachers in Welcoming and Integrating Refugee Students. Revista Educación - Journal of Education, 45(1), 367–381. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42866

Abstract

The inclusion of vulnerable groups in our society, namely, at schools, has garnered special attention in recent years. As a result, a proposal to train faculty in welcoming and providing refugee children with psycho-pedagogical support is, hereby, presented. The goal is to promote the acquisition and development of emotional education tools and resources among teachers for this purpose. Data for proposed training plan was obtained from a survey completed by 27 teachers from various schools throughout Spain. The survey was used to gain insight into teachers´ knowledge about the needs and social-emotional education of refugee students. The objectives of the training plan include understanding the struggle of refugee students, training in welcoming them and provide emotional support throughout their integration and settlement process.  To achieve these objectives teachers will receive training in practical actions and activities during nine three-hour workshops. The training proposal was reviewed by an expert on refugees who also provided recommendations.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42866
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez, M. y Smith, B. (2007). Revictimización: Un Fenómeno Invisibilizado en la Instituciones. Revista Medicina Legal de Costa Rica, 24(1), 65-101. Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409 00152007000100004

Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados [ACNUR]. (2011). La educación de los refugiados. Un estudio mundial. Servicio de Evaluación y Elaboración de Políticas. Toronto, Canadá: ACNUR. Recuperado de https://bit.ly/2Ws49Rq

Alzina, R. B. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 19(3), 95-114. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927006.pdf

Angulo Rasco, F. (1995). El papel innovador de los/las psicopedagogos/as en los centros de secundaria obligatoria. En J. Fernández Sierra (coord.), El trabajo docente y psicopedagógico en educación secundaria (pp. 253-254). Archidona, España: Aljibe.

Asamblea General de la ONU. (1951). Convención de 28 de julio de 1951 relativa al estatuto de los refugiados (429 [V]). Ginebra, Suiza: ONU. Recuperado de http://www.acnur.org/5b0766944.pdf

Belfield, C., Bowden, A.B., Klapp, A., Levin, H., Shand, R. y Zander, S. (2015). The economic value of social and emotional learning. Journal of Benefit-Cost Analysis, 6(3), 508-544. Recuperado de https://bit.ly/3jdn8ZR

Betancourt, T. S., Borisova, I. I., de la Soudiere, M. y Williamson, J. (2011). Sierra Leone’s child soldiers: War exposures and mental health problems by gender. Journal of Adolescent Health, 49(1), 21–28. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3124662/

Bisquerra, R. (2006). Orientación psicopedagógica y educación emocional. Estudios sobre educación, (11), 9-25. Recuperado de https://bit.ly/2DQ0Wom

Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao, España: Desclée de Brower. Recuperado de https://bit.ly/2Wq3QGG

Courtis, C. (2012). Niños, niñas y adolescentes refugiados/as en chile: un cuadro de situación. En ACNUR, OIM y UNICEF (Eds), Los derechos de los niños, niñas y adolescentes migrantes, refugiados víctimas de trata internacional en Chile: avances y desafíos (pp. 159-190). Santiago de Chile, Chile: ACNUR. Recuperado de https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2012/8938.pdf

Espejo-Nieto, A. (2018). Diagnóstico de intervención en las necesidades percibidas por los maestros ante la escolarización de alumnado refugiado (Tesis de grado). Universidad de Granada, Granada, España. Recuperado de https://bit.ly/3jfxeJM

Feldman, L., Goncalves, L., Puignau, G. C., Zaragoza, J., Bagés, N. y De Paulo, J. (2008). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. UniverFsitas psychologica, 7(3), 739-752. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/26136697.pdf

Frankl, V. (1959). El hombre en busca del sentido. Barcelona, España: Herder Editorial.

Garcés, C. V., Gallego, V. y Ayala, C. (2005). Atendiendo a la diversidad: retos en la educación para favorecer la comunicación. En C. Valero (coord.), Traducción como mediación entre lenguas y culturas (pp. 48-56). Alcalá, España: Servicio de Publicaciones de Universidad de Alcalá.

García, E., Salguero, J.M. y Fernández, P. (2014). Relationship between emotional intelligence and aggression: a systematic review. Aggressive and Violent Behavior, 19, 584–591. doi: https://doi.org/10.1016/j.avb.2014.07.007

Lanciano, T. y Curci, A. (2014). Incremental validity of emotional intelligence ability in predicting academic achievement. American Journal of Psychology, 127, 447-461. doi: https://doi.org/10.5406/amerjpsyc.127.4.0447

Martins, A., Ramalho, N. y Morin, E. (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between Emotional Intelligence and health. Personality and Individual Differences, 49(6), 554–564. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.05.029

Montada, L. (1994). Injustice in harm and loss. Social Justice Research, 7(1), 5-28. doi: https://doi.org/10.1007/BF02333820

Moriña-Díez, A. (2011). Aprendizaje cooperativo para una educación inclusiva: desarrollo del programa PAC en un aula de Educación Primaria. ESE: Estudios sobre Educación, 21, 199-216. Recuperado de: https://bit.ly/30hxAGV

Murad, N. (2017). The last girl. Nueva York, Estados Unidos: Tim Duggan Books.

Nuñez, C. y Romero, R. (2013). El Emocionario. Madrid, España: Palabras Aladas.

Ortiz-Sainz, E. (2017). Refugiados sirios en Cantabria: una propuesta intercultural inclusiva para el 2º ciclo de educación infantil (Tesis de licenciatura). Universidad de Cantabria, Cantabria, España. Recuperado de https://bit.ly/32oFfFY

Pérez-González, J. C. (2012). Revisión del aprendizaje social y emocional en el mundo. En R. Bisquerra (Coord.), ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia (pp. 56-69). Esplugues de Llobregat, Barcelona, España: Hospital Sant Joan de Déu.

Reviriego-Reinaldo, N. (2020). Junior and teen refugee mental health: sex differences. International Conference of Psychology, Sociology, Education and Social Sciences, 266-275. doi: https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.05.28

Rousseau, C., Drapeau, A. y Corin, E. (1996). School performance and emotional problems in refugee children. American Journal of Orthopsychiatry, 66(2), 239-251. doi: https://doi.org/10.1037/h0080175

Serrano, C. y Andreu, Y. (2016). Inteligencia emocional percibida, bienestar subjetivo, estrés percibido, engagement y rendimiento académico en adolescentes. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 357-374.

Strekalova, E. y Hoot, J. L. (2008). What Is Special about Special Needs of Refugee Children?: Guidelines for Teachers. Multicultural Education, 16(1), 21-24. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ822395.pdf

Yousafzai, M. (2019). We are displaced. Londres, Reino Unido: Weidenfeld & Nicolson.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.