Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Project-Based Learning at an Argentinian High School: An Exploratory Study on In-Service Teacher Experience
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Project-Based Learning
Service Teachers
High School
Teaching
Aprendizaje Basado en Proyectos
Docentes en Servicio
Escuela Secundaria
Enseñanza

How to Cite

Corica, A. R. (2020). Project-Based Learning at an Argentinian High School: An Exploratory Study on In-Service Teacher Experience. Revista Educación - Journal of Education, 45(1), 382–397. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43084

Abstract

In recent years, Argentina has proposed changes to Secondary Education based on a Project-Based Learning approach. The objective of this study is to explore the conditions and restrictions manifested by in-service teachers who teach Project-Based Learning at high schools in Argentina. This study is qualitative and exploratory in nature and based on an in-depth group interview with in-service high school teachers who teach Project-Based Learning. These teachers helped manage a project on healthy eating which included the faculty for the participating grade. The interview was assessed based on analysis of deductive categories. According to the results, when teachers are trained in their specialty area their knowledge becomes biased. This, added to the current structure of high schools, restrict teachers from undertaking the interdisciplinary study required to execute any real-world project. It is necessary to design teaching proposals compatible with Project-Based Learning that will encourage teachers to change their perception about their profession as well as that of their students.  Such training cannot be based on reproducing or storing information, rather, it must be functional and be able to reenact real-life situations.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43084
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Ayerbe, J. y Perales, F. (2020). «Reinventa tu ciudad»: aprendizaje basado en proyectos para la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 181-203. doi: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2812

Bell, T., Urhahne, D., Schanze, S. y Ploetzner, R. (2010). Collaborative inquiry learning: Models, tools, and challenges. International Journal of Science Education, 3(1) 349–377. doi: https://doi.org/10.1080/09500690802582241

Blumenfeld, P., Soloway, E., Marx, R., Krajcik, J., Guzdial, M. y Palincsar, A. (1991). Motivating projectbased learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398. doi: https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653139

Brush, T. y Saye, J. (2008). The Effects of Multimedia-Supported Problem-based Inquiry on Student Engagement, Empathy, and Assumptions About History. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 2(1), 1- 56. doi: https://doi.org/10.7771/1541-5015.1052

Coll, C. (2006). Lo básico en la educación básica. Reflexiones en torno a la revisión y actualización del currículo escolar. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (1), 1–17. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-coll.html

Dewey, J. (1997). How we think. New York, EE. UU.: Dover Publications.

Dirección de Educación Secundaria de la Provincia de Buenos Aires. (2017). Saberes coordinados y aprendizaje basado en proyectos: hacia una enseñanza compartida para lograr aprendizajes integrados. Documentos de actualización curricular. Buenos Aires: Gobierno de la provincia de Buenos Aires. Recuperado de: https://bit.ly/30KNfzH

Eceizabarrena, R. (2018). El aprendizaje a través de proyectos suprasignaturas en el contexto real. En A. Eizaguirre, M. Bezanilla y A. García-Olalla (Coords.). Innovación docente en Educación Superior (pp. 79-92). Madrid, España: Pearson.

Ginsburg, H. y Opper, S. (1987). Piaget’s theory of intellectual development. New York, EE. UU.: Pearson.

Gobierno de la Provincia de Buenos Aires (2018). Experiencia pedagógica para la Escuela Secundaria de la Provincia de Buenos Aires Resolución 5222/18. Dirección General de Cultura y Educación. Recuperado de http://abc.gov.ar/nuevoformatosecundaria/normativa

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F, México: Editorial Mc Graw Hill.

Johari, A. y Bradshaw, A (2008). Project-based learning in an internship program: A qualitative study of related roles and their motivational attributes. Educational Technology Research and Development, 56, 329-359. doi: https://doi.org/10.1007/s11423-006-9009-2

Jones, N., Rassmussen, C. y Moftt, M. (1997). Real-life problem solving: A collaborative approach to interdisciplinary learning. Washington, EE. UU.: American Psychological Association.

Kilpatrick, W. (1918). The project method: the use of the purposeful act in the educative process. Nueva York, EE. UU.: Teachers College, Columbia University.

Kilpatrick, W. (1967a) La filosofía de la educación desde el punto de vista experimentalista. En W. Kilpatrick, F. Breed, H. Horne y M. Adler (Eds.), Filosofía de la Educación (pp. 15-74). Buenos Aires, Argentina: Editorial Losada.

Kilpatrick, W. (1967b) La teoría pedagógica en que se basa el programa escolar. En W. Kilpatrick, H. Rugg, G. Washburne y F. Bonner (Eds.), El nuevo programa escolar (pp. 39-72). Buenos Aires, Argentina: Editorial Losada.

Kilpatrick, W., Rugg, H., Washburne, C. y Bonner, F. (1967). El nuevo programa escolar. Buenos Aires, Argentina: Editorial Losada.

Lacueva, A. (1998). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto? Revista Iberoamericana de Educación, 16, 165-187. Recuperado de https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie16a09.pdf

Larmer, J. y Mergendoller, J. (2010). Seven Essentials for Project-Based Learning. Educational Leadership, 68(1), 34-37. Recuperado de https://bit.ly/2SAivgf

López, A., Ugalde, A., Rodríguez, P. y Rico, A. (2015). La enseñanza por proyectos: una metodología necesaria para los futuros docentes. OPCION, 31(1), 395 – 4130 Recuperado de https://bit.ly/33AY49g

Majó, F. y Baqueró, M. (2014). 8 ideas Clave. Los proyectos interdisciplinarios. Barcelona, España: GRAÓ.

Mejía, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1, 47-60. Recuperado de: http://www.relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/issue/view/2/showToc

Mergendoller, J., Maxwell, N. y Bellisimo, Y. (2006). The effectiveness of problem-based instruction: A comparative study of instructional methods and student characteristics. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(2), 49-69. doi: https://doi.org/10.7771/1541-5015.1026

Ministerio de la Nación (2006). Ley de Educación Nacional N° 26.206. Boletín Oficial.

Ministerio de Educación de la Nación (2017). Marco de Organización de los Aprendizajes para la Educación Obligatoria Argentina (MOA). Anexo Resolución CFE Nro 330/17. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/RCFE_330-17.pdf

Pozuelos, F. y Rodríguez, F. (2008). Trabajando por proyectos en el aula. Aportaciones de una investigación colaborativa. Investigación en la Escuela, 66, 3-33. doi: https://doi.org/10.12795/IE.2008.i66.01

Rekalde, I. y García, J. (2015). El Aprendizaje Basado en Proyectos: un constante desafío. Innovación Educativa, 25, 219-234. doi: https://doi.org/10.15304/ie.25.2304

Savin, M. y Major, C. H. (2013). Qualitative research: The essential guide to theory and practice. Nueva York: Routledge.

Terigi, F. (2007). Exploración de una idea. En torno a los saberes sobre lo escolar. En R. Baquero, G. Diker y G. Frigerio. (Comps.), Las formas de lo escolar (pp. 99-118). Buenos Aires, Argentina: Del estante.

Terigi, F. (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina: por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa, 29(1), 63-71. Recuperado de: https://bit.ly/3lhd0iK

Thomas, J. (2000). A review of research on Project-based learning. California, EE. UU.: Autodesk Foundation.

Torrego, L. y Méndez, R. A. (2018). Un acercamiento al aprendizaje basado en proyectos, cien años después de «Te Project Method», de WH Kilpatrick. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 1-12.

Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid, España: Sintesis Editorial.

Vergara, J. (2016). Aprendo porque quiero. El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), paso a paso. Madrid, España: Biblioteca Innovación Educativa, Ediciones SM.

Vygotsky, L. (1962). Thought and language. Cambridge, Reino Unido: MIT Press.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.