Abstract
In order to analyze how Information and Communication Technologies (ICT) impact secondary school educational processes, a study was designed and executed using a descriptive research methodology with data collected from the field through a survey. The universe for this study consisted of five (5) high schools with a sample of twenty-five purposefully selected students. Noteworthy findings include: Overall ignorance about ICTs among most of the surveyed students. Fewer students participating in educational interactions since they do not use ICTs at school. There is a general lack of awareness about the use of ICTs to enhance educational interactions. Yet, there was a perceived willingness to delve more into the benefits of using ICTs in education. Recommendations suggest developing ICT-based teaching strategies in all areas of learning and knowledge as well as develop teacher training courses that focus on ICTs as a mechanism for enhancing all school activities. Discussion points include accentuating the benefits of Information and Communication Technologies, specifically in educational contexts to provide a broad gamut of educational opportunities for both teachers and students.
References
Cómo citar
Estrada, J.M. y Bennasar García, M.I. (2021). Formación educativa en y desde las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) en educación secundaria: el reto de hoy. Revista Educación, 45(2). Recuperado de http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43424
Referencias bibliográficas
Acosta Estrada, L. A. y DíazGispert, I (2015). Desafíos de la Universidad de Otavalo en el siglo XXI. Revista Estrategia y Gestión Universitaria,3(2), 108-119, http://revistas.unica.cu
Angelini, M. (2016). Integration of the Pedagogical Models ‘Simulation’ and ‘Flipped Classroom’, en Teacher Instruction,1, 1-8. doi: https://doi.org/10.1177/2158244016636430
Arévalo, M. A., Gamboa, A. A. y Hernández, C. A. (2016). Políticas y programas del sistema educativo colombiano como marco para la articulación de las TIC. Aletheia,8(1), 12-31. Recuperado de https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/302
Balcaza, T.; Contreras, A. y Font, V. (2017). Análisis de libros de texto sobre la optimización en el bachillerato, Bolema, 31(59), 1061-1081. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n59a11
Balladares-Burgos, J. (2018). Competencias para una inclusión digital educativa. Revista PUCE, (107), 191-211. Recuperado de http://www.revistapuce.edu.ec/index.php/revpuce/article/view/179/261
Estrada, J, (2019a). Notas de estadística. Maturín: Ediciones Fumaprif.
Estrada, J, (2019b). Evaluación de los aprendizajes. Maturín: Ediciones Fumaprif.
Escobar, C., Restrepo, A. y Castrillón, A. (2016). Más allá de la brecha digital: la apropiación social de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) como opción para la inclusión. En B. Muñoz y A. Barrantes. (Ed). Equidad e inclusión social: superando desigualdades hacia sociedades más inclusivas (pp. 185-201). Washington: Organización de los Estados Americanos OEA. Recuperado de https://bit.ly/3bClkpb
European Agency for Safety and Health at World. (2018). WhatisOiRA? Recuperado de https://oiraproject.eu/es/what-oira
Fernández-Cruz, F.J., y Fernández-Díaz, M.J. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416, doi: 10.5944/educXX1.17907
Fuentes, J. (2020). La supervisión transformadora en el Instituto Nacional de Capacitación y Educación Socialista (INCES) en el Estado Delta Amacuro. Revista Multidisciplinaria Saber Universitario, (3), 69-78. Recuperado de https://saber755.webnode.com.ve/_files/200000012-d44eed44f0/Saber%20Universitario%203%20-%202020-4.pdf
García-Peñalvo, F. J. (2019). Education in the Knowledge Society PhD Programme 2019 Kick-off Meeting. Salamanca, España. Recuperado de https://bit.ly/33kfJzl
González, C. (2018). Contribuciones de los usos didácticos de las TIC para la formación literaria de jóvenes lectores. Aula de Encuentro, 20(2), 21-34. Recuperado de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/3946/pdf
Kumar, A., Kumar, P., Palvia, S. y Verma, S. (2017). Online education worldwide: Current status and emerging trends. [Educación en línea en todo el mundo: Estado actual y tendencias emergentes]. Journal of Information Technology Case and Application Research, 19(1), 3-9. doi:10.1080/15228053.2017.1294867
Kwan, E., MacLeod, S., Chandler, M. y Fox, T. (2017). Report on a literature review of reforms related to the 2006 European Framework of Key Competences for lifelong learning and the role of the Framework in these reforms. European Commission, Bruselas. Recuperado de https://bit.ly/2Ixsj5F
Luévano, K., López, A., Orrante, M. (2020). Diagnóstico para nueva oferta educativa a distancia: estudio de caso basado en expectativas educativas. Revista Educación,44(2). doi: 10.15517/revedu.v44i2.39330
López-Vélez, A. L. (2018). La escuela inclusiva. El derecho a la equidad y a la excelencia educativa. Universidad del País Vasco, Bilbao, https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/26837/USPDF188427.pdf?sequence=1
Lorenzo-Lledó, G.; Lorenzo-Lledó, A.; Lledó Carreres, A. (2019). Las TIC en el contexto educativo a través de la producción científica en español. Revista General de Información y Documentación,29(2), 287-307.Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/100529/1/2019_Lorenzo-Lledo_etal_RevGenInfDoc.pdf
Mallart, A., Font, V. y Malaspina, U. (2015). Reflexión sobre el significado de qué es un buen problema en la formación inicial de maestros. Perfiles educativos, 38(152), 14-30.doi:https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.152.57585
Márquez, A (2016). Editorial., La desigualdad social y las reformas educativas. En A. Márquez. (Ed.), Perfiles Educativos. México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación IISUE-UNAM. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2016-154.pdf
Muñoz Oyola, J. E. y Celis Vargas, D. M. (2017).Diseño y evaluación de objetos virtuales de aprendizaje (OVA) -fundamentados en el método “Enseñanza de la lengua basada en tareas (Task-Based Language Teaching-TBLT)”. Memorias CIMTEDXXII Congreso Internacional sobre Educación Bimodal “Competencias Digitales, Innovación y Prospectiva”, p.p. 36-52. Medellín, Colombia. Recuperado de https://bit.ly/37LNiiX
Pochulu, M., Font, V. y Rodríguez, M. (2016). Desarrollo de la competencia en análisis didáctico de formadores de futuros profesores de matemática a través del diseño de tareas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa-RELIME, 19(1), 71-98. doi: http://dx.doi.org/10.12802/relime.13.1913
Porras, S., Pérez, C., Checa, P., Luque, B. (2020). Competencias emocionales de las futuras personas docentes: un estudio sobre los niveles de inteligencia emocional y empatía. Revista Educación,44(2), 2020. doi: 10.15517/revedu.v44i2.38438
Roldán-Blay, C., Escrivá-Escrivá, G., Fuster-Roig, V., Segura-Heras, I. y Roldán-Porta, C. (2018). Utilización de vídeos screencast para la mejora del aprendizaje de teoría de circuitos en grados de ingeniería. XXVI Congreso Universitario de Innovación Educativa En las Enseñanzas Técnicas, Escuela Politécnica de Ingeniería de Gijón. Universidad de Oviedo. Recuperado de https://bit.ly/3smeNHh
Reyes, R., y Prado, A. (2020). Las Tecnologías de Información y Comunicación como herramienta para una educación primaria inclusiva. Revista Educación, 44(2), 2020. doi: 10.15517/REVEDU.V44I2.38781
Rubín Ruiz, S. y Chávez Melo, G. (2017). Experiencias académicas para el desarrollo de la literacidad digital en el Posgrado. Memorias CIMTEDXXII Congreso Internacional sobre Educación Bimodal “Competencias Digitales, Innovación y Prospectiva”, p.p. 13-22. Medellín, Colombia. Recuperado de https://bit.ly/2G4MU3H
Sarsa, J. (2015). Influencia en el aprendizaje de la aplicación de un sistema online de distribución de contenidos multimedia y streaming de vídeo (Tesis doctoral).Zaragoza: Universidad de Zaragoza. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=133114
Tamarony, Y.(2020).La gestión comunicacional en el proceso gerencial de las instituciones de educación universitaria. Revista Multidisciplinaria Saber Universitario, (3), 18-25. Recuperado de https://saber755.webnode.com.ve/_files/200000012-d44eed44f0/Saber%20Universitario%203%20-%202020-4.pdf
Touron, R. y R. Santiago (2015). El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación, (368), pp.196–208. doi:10.4438/1988- 592X-RE-2015-368-288
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2006).Manual de trabajos de grado de especialización y maestrías y tesis doctorales. Caracas: Fondo Editorial de Universidad Pedagógica Experimental Libertador. https://ctgis.webnode.es/_files/200000009-28a2c299c8/Manual%20Tesis%20UPEL%202006.pdf
Vasilevska, D., Rivza, B., Pivac, T., Alekneviciene, V. y Parlinska, A. (2017). Analysis of the Demand for Distance Education at Eastern and Central European Higher Education Institutions. Journal of Teacher Education for Sustainability, 19(1), 106- 116. doi: 10.1515/jtes-2017-0007
Watts, C. y Lee, L. (2017). Las TIC como herramientas de inclusión educativa. Acta Scientiae Informaticae, 1(1), 92-97. Recuperado de https://bit.ly/2OTWasy
Zabala Vargas, J. E., Zabala Vargas, S. A., Lizcano Dallos, A. R. y Lizcano Reyes, R. N. (2017). La tecnología educativa como elemento de transformación docente, su calidad, pertinencia, cobertura e impacto en el modelo de educación en Colombia. Memorias CIMTEDXXII Congreso Internacional sobre Educación Bimodal, “Competencias Digitales, Innovación y Prospectiva”, p.p. 63-78. Medellín, Colombia. Recuperado de https://bit.ly/2G5kc2H