Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Analysis of Pedagogical Practices with Deaf-Blind Students in Five Regions of Chile at Both Integrated1 and Special Need Schools
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Deaf-Blindness
Communication
Student-Teacher Relationship
Methodological Strategies
Sordoceguera
Comunicación
Relación profesorado- estudiantado
Estrategias metodológicas

How to Cite

Donoso Araya, O. E., Lattapiat Navarro, P., & Olivares Petit, C. (2021). Analysis of Pedagogical Practices with Deaf-Blind Students in Five Regions of Chile at Both Integrated1 and Special Need Schools. Revista Educación - Journal of Education, 46(1), 155–170. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45087

Abstract

This article encompasses one component of a study on communication skills among deaf-blind students and didactic interactions with their teachers. The objective of this field study was to examine the diferent proficiency levels of the teaching faculty with regards to this disability and based on didactic interactions with their students. The selected teachers either taught at special needs schools or integrated schools participating in the inclusion program. The study was based on a qualitative case study with a sample of twelve deaf-blind individuals from five regions of Chile. The conclusion provides specific teaching recommendations about deaf-blind communication and reveals the existence of knowledge gaps among teachers with regards to communicating with their deaf-blind students. Suggestions were made to improve communication and didactic interactions to overcome existing methodological teaching hurdles when teaching this population group.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45087
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Donoso-Araya, O. E., Lattapiat-Navarro, P. y Olivares-Petit, C. (2022). Análisis del trabajo pedagógico realizado por docentes con estudiantes que presentan sordoceguera en cinco regiones de Chile, en escuelas regulares con Programas de Integración Escolar (PIE) y escuelas especiales. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45087

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Álvarez, D. (2004). La sordoceguera: Una discapacidad singular. En P. Gómez y E. Romero (Coords.), La sordoceguera: Un análisis multidisciplinar (pp. 135-191). Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=6299

Álvarez, D. (s.f.). La comunicación expresiva y receptiva en las personas sordociegas. https://tinyurl.com/p6j8wna

Araus, M. (2015, 25 de junio). Sordociegos en Chile: La realidad que nadie ve ni escucha. El Definido. https://tinyurl.com/3x863678

Asociación de Sordociegos de España [ASOCIDE]. (s.f.). Las personas sordociegas. https://tinyurl.com/499fkpuj

Blanco, R. (1990). La atención a la diversidad en el aula y adaptaciones del currículo. En Palacios, G., Marchesi, A. y Coll, C. (Eds.), Desarrollo psicológico y educación. (pp. 411-438). http://www.juntosconstruyendofuturo.org

Blaha, R. (2001). Calendarios. Para estudiantes con múltiples discapacidades incluido Sordoceguera. Texas School for the Blind and Visually Impaired.

Bronfenbrenner, U. (1976). The Experimental Ecology of Education. Educational Researcher, 5(9), 5-15. https://doi.org/10.3102/0013189X005009005

Decreto N°170. (2010). Fija normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán beneficiarios de las subvenciones para educación especial. Ministerio de Educación. República de Chile. En Biblioteca del Congreso Nacional, [en línea]. http://bcn.cl/1uvr8

Donoso, O. (2012). Sordoceguera y Necesidades Educativas Múltiples en Chile: Discapacidad Múltiple. Editorial Académica Española.

Donoso, O., Lattapiat, P. y Olivares, C. (2019). Exploración de la enseñanza para el aprendizaje en el contexto inclusivo: Los sordociegos en la clase de Ciencias y de Lenguaje y Comunicación. Reporte de Investigación Proyecto PMI-EXA/PNII/14/2017. MINEDUC-UMCE (no publicado).

Flores, C. (2021). La sordoceguera en la educación actual: la educación física como apoyo a la inclusión. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, (7)1, 129-135. https://dx.doi.org/10.17561/riai.v7.n1.10

Fravell, J. (1977). Cognitive development. Englewood Cliffs, N.J.: Pentice-Hall. En Álvarez, D. (2004). La sordoceguera: Una discapacidad singular. En P. Gómez y E. Romero (Coords.), La sordoceguera: Un análisis multidisciplinar (pp. 135-191). Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=6299

González, H. y Laborda, C. (2015). Sordoceguera: estado de la cuestión en investigación socioeducativa sobre comunicación. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 8(2), 90-106.

https://tinyurl.com/bds53m96

Guevara, I. y Ramírez, M. (2006). Encuesta sobre Sordoceguera y Discapacidad Múltiple. Programa Hilton Perkins-Fundación Conrad N. Hilton (no publicado)

Leonhardt, M., Cantavella, F. y Tarragó, R. (1999). Iniciación del lenguaje en niños ciegos. Un enfoque preventivo. Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE).

Ministerio de Educación. (s.f.). Incorporación de estudiantes PIE. https://tinyurl.com/22st73hc

Miles, B. (1995). Perspectiva general sobre la sordoceguera. Centro de Información Nacional sobre Niños que son Sordos y Ciegos. http://documents.nationaldb.org/products/over-span.pdf

Miles, B. y Riggio, M. (Eds.). (1999). Conversaciones extraordinarias. Una guía para desarrollar una comunicación significativa con los niños y jóvenes con sordoceguera. https://docer.com.ar/doc/1s0s8c.

Neri de Tronconis, M. (2009). Guía de Apoyo para la Sordoceguera. Fundación Empresas Polar, Socieven, Sordociegos de Venezuela.

Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 219-233. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4994333

Romero, S., Ferioli, G., Fava, A., Nassif, M. E. y Cipollone, M. (2020). Prácticas educativas facilitadoras de aprendizajes de niños con discapacidad múltiple y sordoceguera. Anuario digital de investigación educativa, (3). http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/4206

Rowland, C. y Stremel, K. (1987). Share and share alike: Conventional gestures to emergent language for learners with sensory impairments. [Compartir y compartir por igual: Gestos convencionales al lenguaje emergente para los estudiantes con discapacidades sensoriales] En: L. Goetz, D. Guess y K. Stremel (Eds.), Innovative program design for individuals with dual sensory impairments (pp. 56-57). Paul H. Brookes. https://tinyurl.com/e3nu5muf

Ruiz, M. (2017). La sordoceguera, su tratamiento normativo y atención a las personas que la presentan. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 47(3), 29-54. https://doi.org/10.14201/scero20164732945

Sánchez, J.I. y Benítez, J.M. (2012). Sordoceguera: posibilidades de investigación psicoeducativa. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 249-259. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832338025

Soler, M. A. (1999). Didáctica multisensorial de las ciencias: Un nuevo método para alumnos ciegos, deficientes visuales y también sin problemas de visión (2° Edición). Ediciones Paidós Ibérica.

Torrico, E., Santín, C., Andrés, M., Menéndez, S. y López, M. (2002). El modelo ecológico de Bronfrenbrenner como marco teórico de la Psicooncología. Anales de psicología,18(1), 45-59. https://tinyurl.com/mtxt9y94

Van Dijk, J. (1991). Persons handicapped by rubella. Victors and victims. A follow-up study. [Personas discapacitadas por la rubéola. Víctimas y damnificados. Un estudio de seguimiento]. Swets & Zeitlinger.

Villalta, M. A., Martinic, S. y Guzmán, M. A. (2011). Elementos de la interacción didáctica en la sala de clase que contribuyen al aprendizaje en contexto social vulnerable. Revista mexicana de investigación educativa, 16(51), 1137-1158. https://tinyurl.com/357jr2hp

Comments

Downloads

Download data is not yet available.