Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Transition from Face-to-Face to Remote Mode: Experience of University Professors in the Pandemic Context
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Educational Environment
e-Learning
Teaching Profession
Virtual Education
Higher Education
University Professors
COVID-19
Coronavirus
Ambiente educacional
Aprendizaje en línea
Docencia
Educación virtual
Educación superior
Profesorado universitario
COVID-19
Coronavirus

How to Cite

Galbán Lozano, S. E., Ortega Barba, C. F., & Meza Mejía, M. del C. (2022). The Transition from Face-to-Face to Remote Mode: Experience of University Professors in the Pandemic Context. Revista Educación - Journal of Education, 46(2), 23–38. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47577

Abstract

The objective of this investigation is to acknowledge the experience of university professors during the COVID-19 contingency by following their transition from a face-to-face to a distant teaching modality. To do this, we started from the naturalistic paradigm, the qualitative approach, and the phenomenological method, considering the narrative and the teacher evaluation for the data collection. The participants in this study were 24 pedagogy professors from a private university in Mexico City. One of the main findings in the transition from face-to-face to distant modality was the importance of institutional support and organizational culture. The other one is related to change management and commitment to the educational process for both teachers and students. In addition to planning flexibility and student learning, as the center of teaching activity, personal interaction can be favored through teaching strategies that promote participation and that are supported by technology.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47577
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Galbán-Lozano, S. E., Ortega-Barba, C. F. y Meza-Mejía, M. C. (2022). La transición de la modalidad presencial a la remota: experiencia del profesorado universitario en el contexto de pandemia. Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47577

Referencias

Arias, A. y Alvarado, S. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8(2), 171-181. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423542417010.pdf

Córica, J. (2020). Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 255–272. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26578

De Pablos, J. (2018). Las tecnologías digitales y su impacto en la Universidad. Las nuevas mediaciones. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 83-95). http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20733

De Vincenzi, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate Universitario, 8(16), 1-7. https://redib.org/Record/oai_articulo2714384-del-aula-presencial-al-aula-virtual-universitaria-en-contexto-de-pandemia-de-covid-19-avances-de-una-experiencia-universitaria-en-carreras-presenciales-adaptadas-a-la-modalidad-virtual

Fernández, E., Leiva, J. y López, E. (2018). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 213-231. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.558

Figallo, F. (2020). Después de la Educación Presencial, ¿Qué? ESAL. Revista de Educación Superior en América Latina, 8, 9-14. https://www.researchgate.net/publication/342996413_Despues_de_la_educacion_presencial_que

García-Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia [Blended learning y la convergencia entre la educación presencial ya distancia.]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9-22. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.19683

Gisbert, M., Martínez, J. y Mon, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0), 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp.115-121). Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/546/1/LloydM_2020_Desigualdades_educativas.pdf

Malo, S., Maldonado A., Gael, J. y Marmolejo, F. (2020). Impacto del COVID-19 en la Educación Superior de México. ESAL. Revista de Educación Superior en América Latina, 8, 9-14. https://www.ses.unam.mx/curso2020/materiales/Sesion3/Marmolejo2020_ImpactoDelCovid19EnLaESDeMexico.pdf

Malpica, S. y Hernández, G. (2018). Desafíos para los Docentes del Siglo XXI. Transbordar nuevos paradigmas de enseñanza. Interconectando Saberes, 6(3), VII-XIII. https://doi.org/10.25009/is.v0i6.2580

Martínez, M. (2020). La desigualdad digital en México: un análisis de las razones para el no acceso y el no uso de internet. PAAKAT. Revista de Tecnología y Sociedad, 10(19). 1-19. http://dx.doi.org/10.32870/Pk.a10n19.519

Martínez-Garcés, J. y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

McCulloch, G. Helsby, G. y Knight, P. T. (2000). The Politics of Teacher Professionalism [La política del profesionalismo docente]. Cassell.

Merriam, S. y Tisdell, E. (2016). Qualitative Research: a guide to design and implementation [Investigación cualitativa: una guía para el diseño y la implementación]. (4ta ed.). Jossey-Bass.

Piza, N., Amaiquema, F. y Beltrán, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Revista Conrado, 15(70), 455-459. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-455.pdf

Salgado, A. (2007). Investigación Cualitativa: Diseños de Evaluación del Rigor Metodológico y Retos. Liberabit. 13, 71-78. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2766815.pdf

UNESCO-OREALC. (2017). Reporte: Educación y habilidades para el siglo XXI. Reunión Regional de Ministros de Educación de América Latina y el Caribe, Buenos Aires, Argentina, 24 y 25 de enero 2017. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago). https://bit.ly/3lQ3dlJ

UNESCO-IESLAC. (2020). Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. UNESCO-IESLAC. https://bit.ly/3x9kudd

Comments

Downloads

Download data is not yet available.