Abstract
This literature review aims at learning about teacher response to crisis scenarios at school and the role they should assume regarding the use of the information and communication technology (ICT) during the current COVID-19 pandemic. The experience of Chile, Peru, Argentina, China and Croatia were considered- specifically how the pandemic challenged the roles of teachers based on the initial response of the aforementioned countries to the current health emergency. The methodology involved selecting articles that were required to meet the following analysis criteria: Education in Crisis, Online Teaching Roles and Use of the Information and Communication Technology (ICT). A group fo 26 articles were ultimately chosen for purposes of this literature review which concludes that teaching faculty must assume responsibility for creating virtual learning spaces to provide students with educational continuity. It is recommended that teachers receive further training in the use of ICTs and how they can be leveraged in different contexts.
References
Cómo citar
Ortega-Porras, J. R. y Oyanedel-Bernal, C. C. (2022). Docentes y las tecnologías de la información y la comunicación: el nuevo rol en tiempos de pandemia por COVID-19. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.47614
REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS
Anaya, T., Montalvo, J., Ignacio, A. y Arispe, C. (2021). Escuelas rurales en el Perú: factores que acentúan las brechas digitales en tiempos de pandemia (COVID-19) y recomendaciones para reducirlas. Educación, 30(58) https://doi.org/10.18800/educacion.202101.001
Bellei, C. y Muñoz, G. (2020). La casa no es una escuela: propuestas de política educativa en tiempos de pandemia. Columna. Centro de Investigación Periodística (CIPER). https://bit.ly/2UxdJnX
Betancur, P. (2012). Tic en educación ¿problema solución o posibilidad? Revista Senderos Pedagógicos, 3(3), 39-49. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/senderos/article/view/24
Blanco, M. A. y Blanco, M. E. (2021). Bienestar emocional y aprendizaje significativo a través de las TIC en tiempos de pandemia. CIENCIA UNEMI, 14(36), 21-33. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol14iss36.2021pp21-33p
Cañete, M. (2015). El rol del docente frente a las TIC. Revista Escritos en la Facultad, 11(109), 37-38. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/571_libro.pdf
Castro, S., Guzmán, B. y Casado, D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13(23), 213-234. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102311.pdf
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas [CONICET] (2020, 09 de abril). Educación en tiempos de pandemia: consejos de especialistas para enriquecer las aulas virtuales. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. https://www.conicet.gov.ar/educacion-en-tiempos-de-pandemia-consejos-de-especialistas-para-enriquecer-las-aulas-virtuales/
Correa, J. y Paredes, J. (2009). Cambio Tecnológico, Usos de Plataformas de E-Learning y Transformación de la Enseñanza en las Universidades Españolas: La Perspectiva de los Profesores. Revista de Psicodidáctica, 14(2), 261-277. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17512724007
Educación 2020 (2020). 19 propuestas para la educación escolar en tiempos de pandemia. Covid-19. https://bit.ly/3r0LdqU
Fajardo, M. (2020, 30 de marzo). Educación para millones en plena crisis sanitaria, expertos advierten que no estamos preparados. El Mostrador. https://bit.ly/2UFx1Ys
Gómez-Arteta, I. y Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. PREPRINT PAPERS. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/553
Kemelmajer, C. (2020). Educación en tiempos de pandemia: consejos de especialistas para enriquecer las aulas virtuales. CONICET. https://www.conicet.gov.ar/educacion-en-tiempos-de-pandemia-consejos-de-especialistas-para-enriquecer-las-aulas-virtuales
Luna, N. (2020) ¿Qué son las TICs? Entrepeneur. https://www.entrepreneur.com/article/308917
Marqués, P. (2013). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3 ciencias Revista de Investigación, 2(1), 1-15. https://bit.ly/3r3DyZa
Mendoza, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(Esp.), 343-352 https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237028/html/index.html
Ministerio de Educación de Chile (2020). Fundamentación Priorización Curricular Covid-19. Santiago, Chile: Gobierno de Chile, Ministerio de Educación. https://bit.ly/2T6qK7I
Peña, C. y Velázquez, A. (2015). Gestión del conocimiento y estrategias de aprendizaje mediados por TIC. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 533-552. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/137
Prado, E. (29 de octubre de 2020). Hacia la transformación digital del país para remontar la crisis. La República-Perú. http://bit.ly/2LKAvEv
Reimers, F. y Schleicher, A. (2020, 30 de marzo). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del COVID-19. Educate magis. https://bit.ly/3k4RyQL
Rodríguez, D. y Gairín, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24(46), 73-90. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12245
Sangrá, A. (2001). Enseñar y aprender en la virtualidad. Educar, 28, 117-131. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=276698
Scotton, P. (2021). L’università come comunità che si impegna. Il Service-Learning come pratica di formazione e trasformazione. Formazione, lavoro, persona, 33, 90-105. https://forperlav.unibg.it/index.php/fpl/article/view/532/472
Sianes, A. y Sánchez, E. (2020). E-learning en 15 días. Retos y renovaciones en la Educación Primaria y Secundaria de la República de Croacia durante la crisis del COVID-19. How have we Introduced distance Learning? Revista Española de Educación Comparada (36), 181-195. https://doi.org/10.5944/reec.36.2020.27637
Ugaz, P. (2016). El rol del profesor en la incorporación de las tecnologías de la información y comunicación en los procesos de enseñanza-aprendizaje. En Blanco y Negro, 7(2), 72-83. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/16111
Unidad de Currículum y Evaluación del Ministerio de Educación de Chile [UCE-Mineduc] (2020). Fundamentación Priorización Curricular. Covid-19. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-178042_recurso_8.pdf
UNESCO (2013). Enfoque Estratégico sobre Tics en Educación en América Latina y El Caribe. https://bit.ly/3e76TfP
UNESCO (2020). La educación en situaciones de crisis. https://es.unesco.org/themes/educacion-situaciones-crisis
UNICEF (2020). Educación en emergencias. https://www.unicef.org/education/emergencies
Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114. https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf
Zhang, W., Wang, Y., Yang, L. y Wang, C. (2020). Suspending Classes Without Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy in the COVID-19 Outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(3), 1-6. https://doi.org/10.3390/jrfm13030055