Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Training for Social Entrepreneurship: An Emerging Agenda in Higher Education Institutions in Mexico
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Social Entrepreneurship
Professional Training
Poverty
Unemployment
Higher Education
Higher Education Institutions
Emprendimiento social
Formación profesional
Pobreza
Desempleo
Educación Superior
Instituciones de Educación Superior

How to Cite

Gómez Díaz, M. del R., Mendoza González, A., & Gómez Díaz, A. E. (2022). Training for Social Entrepreneurship: An Emerging Agenda in Higher Education Institutions in Mexico. Revista Educación - Journal of Education, 46(2), 192–208. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47914

Abstract

In Mexico, poverty rates reach more than half of the population. A high percentage of the jobs created requires only basic studies, which accentuates unemployment for people with higher education. Hence, a large number of professionals fail to enter the labor market. Thus, the objective of this research is to identify strategies and actions that the State and public institutions of higher education must implement to strengthen the ecosystem and the formation of human capital for social entrepreneurship. The methodology consisted of a review of specialized literature on business and social entrepreneurs to identify their main characteristics and differential elements. This means, the present research is a multidimensional and multisectoral analysis of the ecosystem for entrepreneurship in Mexico and an exploration of the training of social entrepreneurs in Higher Education Institutions. Similarly, according to results, the ecosystem needs a greater connection between its actors and financial support. Likewise, professional preparation requires considering personality, academic, and research aspects. Moreover, conclusions highlight emerging needs required to develop an ecosystem that enables strategic alliances and provides those seeking to undertake, advice and venture capital financing for the creation of social enterprises.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47914
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Gómez-Díaz, M. R., Mendoza-González, A. y Gómez-Díaz, A. (2022). Formación para el emprendimiento social: una agenda emergente en instituciones de educación superior en México. Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47914

Referencias

Alcaraz, R. (2011). El Emprendedor de Éxito. Mc. Graw Hill.

Asociación de Emprendedores de México [ASEM.] (2021). ¿Qué es ASEM? Estado de México. https://asem.mx/pagina-estatica/nosotros

Asociación Latinoamericana de Facultades y Escuelas de Contaduría Pública [ALAFEC] (2014). Formación de emprendedores sociales en América Latina. http://www.alafec.unam.mx/docs/ponencia_central_2014.pdf

Ayuntamiento de Toluca. (2020). Comunicado Núm. 0751/2020. Coordinación General de Comunicación Social. Departamento de Información Periodística, Análisis y Seguimiento de Medios. https://bit.ly/3kgSeRE

Beneficios de la formación universitaria integradora (2018, 3 de julio). Universia. https://bit.ly/3ysKEcq

Bornstein, D. (2005). Como cambiar el mundo. Los emprendedores sociales y el poder de las nuevas ideas. Debate.

Bosma, N., Hill, S., Ionescu-Somers, A., Kelley, D., Levie, J. y Tarnawa (2020). Global Entrepreneurship Monitor [Monitor de Emprendimiento Global]. Global Entrepreneurship Research Association. https://www.gemconsortium.org/report/gem-2019-2020-global-report

Castañuela-Sánchez, B. G. (2016). La universidad y su función social. Cienci@cierta, 48, 1-13. http://www.cienciacierta.uadec.mx/articulos/cc48/Universidad.pdf

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social [CONEVAL]. (2021). Informe de prensa; Informe de Evaluación de la política de desarrollo social 2020. Dirección de información y comunicación social. https://bit.ly/3kgblLr

Contreras-Velásquez, J. C, Wilches-Duran, S. Y, Graterol-Rivas, Modesto E. y Bautista-Sandoval, M. J. (2017). Educación Superior y la Formación en Emprendimiento Interdisciplinario: Un Caso de Estudio. Formación universitaria, 10(3), 11-20. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300003

De La Torre, T., Luis, M. I., Escolar, M.C., Palmero, M. C. y Jiménez, A. (2016). La figura del profesor como agente de cambio en la configuración de la competencia emprendedora. Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 131-144. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27447325010

Del Cerro, J. F. (2017). ¿Qué es el emprendimiento social?. ISSUU publicaciones. https://issuu.com/interpretalab/docs/que_es_el_emprendimiento_social

Fundación Wiese. (2021). ¿Cómo se inició el emprendimiento social en el mundo? https://www.fundacionwiese.org/blog/es/inicio-del-emprendimiento-social-en-el-mundo/

García, Y., Mendoza J, Gutiérrez G. y Santos L. (2017). Emprendimiento social en estudiantes del área empresarial de una institución de educación superior tecnológica en el Estado de Hidalgo. Memoria XVII Congreso Latino-Iberoamericano de Gestión Tecnológica ALTEC 2017 (1-15). Ciudad de México, México. http://www.uam.mx/altec2017/pdfs/ALTEC_2017_paper_194.pdf

Giraldo, W. A. y Vara, A. A. (2018). El emprendimiento social de base universitaria en Latinoamérica. ¿Están las universidades haciendo lo suficiente? Universidad de San Martín de Porres-Accreditation Council for Business Schools and Programs.

https://www.administracion.usmp.edu.pe/investigacion/files/USMP-ACBSP-LIBRO-EMPRENDIMIENTO-SOCIAL-COMPLETO.pdf

Gómez M. R. y Demuner, M. R. (2019). La formación universitaria de emprendedores sociales como estrategia de desarrollo local. En L.C. Álvarez-Castañón. y L.V. Mballa. (Coords.) Desarrollo y Responsabilidad Social. (pp. 67-82). Academia de Ciencias Administrativas, (ACACIA), Universidad Autónoma de San Luis Potosí. http://acacia.org.mx/wp-content/uploads/2016/10/Desarrollo-RS-v.FINAL-ISBN-UASLP-ACACIA.pdf

Gómez, M. R., Salgado, M. C. y Nava, R. M. (2018): Emprendimiento social y desempleo en profesionistas en México. En S. De la Vega Estrada y C. Ken Rodríguez (Coords.) Desigualdad regional, pobreza y migración. (pp. 764-781). Universidad Nacional Autónoma de México y Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional A.C.

Gómez, P. y López, J. (2011). Capital Humano y Crecimiento Económico. Anales de Estudios Económicos y Empresariales, 21, 105-130. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/19841/AEEE-2011-21-Capital-humano.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Huberts, A. (2015). Emprendimiento social en México y Centro América. Tendencias y recomendaciones. Scribd. 4-38. https://es.scribd.com/document/493609436/Tendencias-y-Recomendaciones-Ashoka

Ilundain, J., Sánchez, J. y Yurrebaso, A. (2008). Emprendiendo con responsabilidad social corporativa. ‎ Andavira Editora.

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Educación Superior y Sociedad, 9(2). https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171

Instituto Mexicano de la Propiedad Industrial [IMPI]. (2018). ¿Conoces la Red de Apoyo al Emprendedor? Gobierno Mexicano. https://www.gob.mx/impi/articulos/conoces-la-red-de-apoyo-al-emprendedor

Instituto Mexiquense del Emprendedor [IME]. (2021). Acerca del IME. I.M.E. https://ime.edomex.gob.mx/acerca-de

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2020). Comunicado de prensa núm. 617/20. Resultados de la segunda edición del ecovid-ie y del estudio sobre la demografía de los negocios 2020. https://inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2020/OtrTemEcon/ECOVID-IE_DEMOGNEG.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI] (2021). Resultados de la encuesta nacional de ocupación y empleo. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/enoe_ie/enoe_ie2021_05.pdf

Instituto Nacional de la Economía Social [INAES]. (2021). Programas y acciones. Nodos de Impulso a la Economía Social y Solidaria NODESS. México. https://www.gob.mx/inaes/acciones-y-programas/nodos-de-impulso-a-la-economia-social-y-solidaria-nodess-233732#:~:text=julio%20de%202021-,Los%20Nodos%20de%20Impulso%20a%20la%20Econom%C3%ADa%20Social%20y%20Solidaria,menos%20tres%20actores%20diferentes%3A%20instituciones

Instituto Nacional del Emprendedor [INADEM]. (2019). Comunicado Institucional. https://www.inadem.gob.mx/page/2/

Lozano, M. (2017) Ecosistema empresarial. Estudios de la Gestión: Revista internacional de administración, (2), 61-86.

Montañez, G.S (2017). El papel de la Universidad en el emprendimiento de organizaciones solidarias cooperativas. Cooperativismo y Desarrollo, 25(111). https://doi.org/10.16925/co.v25i111.1770

Pineda A. (2018, 2 octubre). Los emprendedores sociales necesitan alianzas con las grandes empresas. Expansión, Sección Emprendedores. https://expansion.mx/emprendedores/2018/10/02/emprendedores-sociales-necesitan-alianzas-grandes-empresas

Ricardi, A. (2020). Emprender en Pijama ¿Cómo entender el ecosistema de emprendimiento social en la región? 6 claves. Disruptivo, TV. https://disruptivo.tv/columnas-y-notas/ecosistema-de-emprendimiento-social/

Sebastián L. y Arroyo I. C. (2018). Educar para el emprendimiento social, un reto para la universidad latinoamericana. Facultad de Contaduría y Administración, UNAM ALAFEC.

Secretaría de Extensión y Vinculación [SEV]. (2021). Actividades de Fomento a la Cultura Emprendedora. Universidad Autónoma del Estado de México. https://bit.ly/2WnnvKu

Sistema Nacional de Capacitación y Asistencia Técnica Especializada. [SINCA]. (2021). Nodos de impulso a la economía social y solidaria. Gobierno de México. https://sinca.gob.mx/nodess

Tejada, N. (2018, 7 de septiembre). 8 retos a considerar si quieres ser emprendedor social. El Financiero. Sección Emprendedores. https://www.elfinanciero.com.mx/emprendedores/8-retos-a-considerar-si-quieres-ser-emprendedor-social/

Ţigu, G., Iorgulescu, M, Răvar, A. y Lile, R (2015). A Pilot Profile of the Social Entrepreneur in the Constantly hanging Romanian Economy. Amfiteatru Economic Journal, 17(38), 25-43. https://www.econstor.eu/handle/10419/168900

Usla, H. (2021, 8 de febrero). Crédito a la palabra. El Financiero. Economía. https://www.elfinanciero.com.mx/economia/economia-comenzara-a-recibir-solicitudes-del-programa-creditos-a-la-palabra-el-8-de-febrero/

Yao, W., Li H. y Weng M. (2018). The Role the University Could Play in an Inclusive Regional Innovation System. Triple Helix, 5(12). https://doi.org/10.1186/s40604-018-0058-4

Yunus, M. (2018). A World of Three Zeros: The New Economics of Zero Poverty, Zero Unemployment, and Zero Net Carbon Emissions. Public Affairs.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.