Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Reading the Context: Family Reading Experiences in a Honduran Community
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Literacy Context
Children's Literature
Contextualization
Reading
Families
Contexto alfabetizador
Literatura infantil
Contextualización
Lectura
Familias

How to Cite

Aguilar Domínguez, L. M. (2022). Reading the Context: Family Reading Experiences in a Honduran Community. Revista Educación - Journal of Education, 46(2), 149–172. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47943

Abstract

Children's literature books in the Honduran context are scarce, foreign, and are unrelated to families’ daily life, additionally they are not always an available resource at home. This situation limits the literacy context of families with low socioeconomic status. This study explores the meanings that ten families with preschool children in the Villanueva neighborhood of Tegucigalpa, Honduras, give to the contextualized children's literature books created for this purpose and their reading experiences with this resource. Contextualized children's literature is defined as literature whose text and images illustrate the local context of the community to be studied. In this qualitative phenomenological design, direct observation of reading sessions was used for data collection. Semi-structured interviews were also conducted with the same sample of families. The data collected were analyzed through the interpretative phenomenological model with the assistance of MAXQDA. Contextualized children's literature proved to be a medium that enriches the literacy context, because it motivates adult readers and pre-school children to participate in reading activities and to talk about their social reality, that is why its use is recommended.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47943
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Aguilar-Domínguez, L. M. (2022). Leyendo historias contextualizadas: experiencias de lectura

familiar en una comunidad hondureña. Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.4

Referencias

Andrés, M. L., Urquijo, S., Navarro, J. I. y García, M. (2010). Contexto alfabetizador familiar: Relaciones con la adquisición de habilidades prelectoras y desempeño lector. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 129–140. https://www.redalyc.org/pdf/1293/129313736010.pdf

Carroll, J. M., Holiman, A. J., Weir, F. y Baroody, A. (2019). Literacy interest, home literacy environment and emergent literacy skills in preschoolers [Interés por la alfabetización, entorno de alfabetización en el hogar y habilidades de alfabetización emergentes en preescolares]. Journal of Research in Reading, 42(1), 150–161. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12255

Congreso Nacional de la República de Honduras. (2012, 22 de febrero). Ley Fundamental de Educación, Reglamento del Nivel de Educación prebásica, Decreto 262-2011. La Gaceta. (32,574). https://bit.ly/2TLTbrW

Del Valle, P. (2008). Panorama de la poesía hondureña. Cuadernos Americanos. (2da. ed.). Secretaría de Cultura, Artes y Deportes, Banco Central de Honduras.

Duque, H. y Aristizábal, E. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo. Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), 1–24. https://bit.ly/2VkQOwn

Elosúa, M. R. y García, E. (1993). Estrategias para enseñar y aprender a pensar. Ediciones Narcea. https://bit.ly/3BQWGhI

Fundación para la Educación Ricardo Ernesto Maduro Andreu [FEREMA], (2017). Informe de Progreso Educativo Honduras. https://bit.ly/3rDXjGZ

Lybolt, J. y Gottfred, C. H. (2006). Cómo fomentar el lenguaje en el nivel preescolar. Serie Prácticas Educativas, 13. https://bit.ly/2VlshHu

Mayorga, M.J. y Madrid, D. (2014). El lector no nace, se hace: implicaciones desde la familia. Rivista Italiana di Educazione Familiare., (1), 81-88. https://core.ac.uk/download/pdf/228546358.pdf

Monak, L. y Valencia, A. F. (2015). El libro en cifras: Boletín estadístico del libro en iberoamérica. Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe [CERLARC]. https://bit.ly/3C2jvif

Moncada, G. y van Steenwyk, N. (2017). Factores Asociados al Rendimiento Académico 2017. República de Honduras. USAID. https://bit.ly/3KDxRdx

Peña-Muñoz, M. (2009). Historia de la Literatura Infantil en América Latina (pp. 117-131). Fundación SM.

Querejeta, M. y Marder, S. (2004, 29-30 de julio). Contexto Alfabetizador y Alfabetización Emergente. XI Jornadas de Investigación. [Conferencia] Universidad de Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-029/242.pdf

Revenga, M. (2001). Aspectos afectivos de la lectura. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación. 7(5), 43-48. https://bit.ly/3lHnwTJ

Rosero, A. L. y Mieles, M. D. (2015). Familia y lectura en la primera infancia: una estrategia para potenciar el desarrollo comunicativo, afectivo, ético y creativo de los niños y niñas. Itinerario Educativo, 66, 205-224. https://bit.ly/3vgMTyS

Rugerio, J. P. y Guevara, Y. (2015). Alfabetización inicial y su desarrollo desde la educación infantil. Revisión del concepto e investigaciones aplicadas. Ocnos: Revista de Estudios Sobre Lectura, 13, 25–42. https://bit.ly/3zKrGyb

Smith, J.A. y Osborn M. (2008). Interpretative phenomenological analysis. En J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology: a practical guide to research methods [Psicología cualitativa: guía práctica de métodos de investigación]. (pp. 53-80). London: Sage.

UNESCO (s.f.). Education and Literacy [Educación y alfabetización]. UNESCO Institute of Statistics. http://uis.unesco.org/en/country/hn

Universidad Autónoma de Honduras. (2007). Observatorio de la Violencia del Distrito Central: muertes violentas y no intencionales. Boletín Enero-Junio 2007, (2). https://binged.it/3GVuPiL

Ventura, D. y Madrid, C. (2019). Exclusión y ausencia de la literatura infantil en el desarrollo de la historia de la literatura hondureña. [Tesis de Maestría inédita]. Universidad Autónoma de Nicaragua. León.

Wartha, E. J. y Faljoni, A. (2005). El concepto de contextualización presente en los libros de texto de química brasileños. Investigación Educativa, 16(4), 151–158. https://bit.ly/3f7q6yo

Comments

Downloads

Download data is not yet available.