Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Preservice Preschool Teachers’s Professional Identity from a Chilean Regional Public University through their Autobiographies
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Preschool Teachers
Vocational Training
Female Teachers
Professional Identity
Discourse Analysis
Autobiographies
Docentes de preescolar
Formación profesional
Docente femenina
Identidad profesional
Análisis del discurso
Autobiografías

How to Cite

González Castro, C., & Torres Anticura, B. (2022). Preservice Preschool Teachers’s Professional Identity from a Chilean Regional Public University through their Autobiographies. Revista Educación - Journal of Education, 46(2), 100–113. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47948

Abstract

This research starts from the premise that preschool teachers’ professional identity is strongly determined by gender stereotypes and trapped in the ideal of women as mothers. This professional identity feminization would be the historical discourse effect, heir to the charitable beneficence and maternal role projection, which reveals the educator’s emotional role. The aim of this study is to interpret the pre-service preschool teachers’ professional identity from a regional public university, through 53 professional autobiographies written by 2016, 2017, 2018 and 2019 senior students. The methodology, of an interpretative type, is framed in Discourse Analysis, from Cognitive Linguistics and metaphors theory. The analysis is developed in two stages. The first one is an interpretative approach to professional identity, through metaphorical analysis. In the second stage, autobiographical milestones are reviewed to define elements common to the life stories that allow the interpretation of their professional identity. The study allows to verify the initial assumption and establish how they shape their identity through the trope of the mother.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47948
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

González-Castro, C. y Torres-Anticura, B. (2022). Identidad profesional de estudiantes de educación parvularia pertenecientes a una universidad pública regional chilena a través de sus autobiografías. Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47948

Referencias

Alarcón, D. (2006). La formación de educadores de párvulos y su vinculación con la teoría educacional de la infancia. Enfoques Educacionales, 8(1), 9–26.

Badinter, E. (1991). ¿Existe el instinto maternal? Historia del amor maternal Siglos XVII al XX. Paidós.

Blazquez, N., Flores, F. y Ríos, M. (2012). Investigación feminista. Epistemología metodología y representaciones sociales. UNAM.

Casanova, B. (2019). El seno escondido: Nodrizas y nanas como agentes maravillosos en la novela latinoamericana de la segunda mitad del siglo veinte. [Tesis de doctorado inédita]. Florida Atlantic University.

Castillo, A. (2001). La exclusión de la mujer en la filosofía del derecho de Hegel. Universidad de Chile.

Cazarín, A. (2012). La masculinización de la mujer en la política mexicana. RMEE, 11, 13–27.

Cerda, J. y García, C. (2006). El cuidado de niños huérfanos y abandonados en Santiago a partir del Siglo XVIII. An. Chil. Hist. Med., 16, 203–210. http://www.bibliotecaminsal.cl/wp/wp-content/uploads/2013/05/anales_ano16_vol2_p203.pdf

Consejo Nacional de Educación [CNED]. (2020). Informe tendencias de estadísticas de educación superior por sexo. https://www.cned.cl/sites/default/files/2020_informe_matricula_por_sexo_0.pdf

Cuenca, M. J. y Hilferty, J. (2019). Introducción a la lingüística cognitiva. Ariel.

Egaña, M. L., Salinas, C. y Nuñez, I. (2000). Feminización y primera profesionalización del trabajo docente en las escuelas primarias, 1860-1930. Pensamiento Educativo, 26, 91–127. http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25649/20571

Federici, S. (2018). El patriarcado del salario. Críticas feministas al marxismo. Traficantes de sueños.

Femenías, M. L. (2019). Itinerarios de teoría feminista y de género. Universidad Nacional de Quilmes.

Fernández, M. (2001). La feminización de la docencia: algo más que una anécdota. Boletín del Ilustre Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y En Ciencias, 125, 10–14.

Giró, J. (2009). Mujer y educación. Las maestras. Instituto de Estudios Riojanos.

González, B., Polo, E. y Jiménez, P. (2021). La feminización de la educación infantil. Un estudio de caso de estudiantes varones en la Universidad de Málaga. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 19(1), 75–91. https://doi.org/10.4995/redu.2021.14600

González-Castro, C. (2011). Feminización de la escuela básica chilena. Metáforas de la identidad docente. Educación y Humanismo, 13(20), 84-94. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2283

Guerra, P., Figueroa, I., Salas, N., Arévalo, R. y Morales, A. (2017). Desarrollo profesional en educadoras de párvulos: análisis de un experiencia formativa desde la investigación-acción y la interacción mediada. Estudios Pedagógicos, 43(3). https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300010

Josso, M. C. (2014). Proceso autobiográfico de (trans)formación identitaria y de conocimiento de sí. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 735–761. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n62/v19n62a5.pdf

La carrera de profesora de alimentación y educación para el hogar. (1948). Revista Eva, 6(156). http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-75829.html

Lakoff, G. y Johnson, M. (2007). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.

Leyton, D. y Montt, C. (2008). Caridad, beneficencia y asistencia social: del trabajo voluntario al trabajo remunerado en el campo de la intervención social en Chile. Revista Electrónica de Estudios Latinoamericanos, 6(23), 17–38.

Manhey, M. (2015). Evaluación de la implementación curricular en el primer ciclo de educación parvularia de Chile. [Tesis de doctorado]. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/43635

Márquez, Y., González, A. I. y Gutiérrez, J. (2018). Las Titulaciones de la facultad de educación de la Universidad de La Laguna, Un análisis desde la perspectiva de género. European Scientific Journal, 14(8), 56–69. https://doi.org/10.19044/esj.2018.v14n8p56

Mayers, C. (1928). La educación higiénica del pueblo y la enfermera sanitaria. En S. Guerin de Elgueta (Ed.). Actividades femeninas en Chile 1927 (pp. 447–456). La Ilustración.

Medina, A. (2010). La participación política de las mujeres. De las cuotas de género a la paridad. Centro de Estudios para el Adelanto de las Mujeres y la Equidad de Género. http://www.diputados.gob.mx/documentos/Comite_CEAMEG/Libro_Part_Pol.pdf

Osorio, J. (2004). Metáfora y análisis conceptual del discurso. En P. Alarcón (coord.), Lenguaje y cognición. Estudios en lingüística cognitiva (pp. 27-42). Universidad de Concepción.

Pardo, M. (2019). Formación de educadoras de párvulos en Chile: profesionalismo y saber identitario en la evolución de los planes de estudios, 1981-2015. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Leiden. https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A2910058/view

Peralta, M. V. (2014). La construcción de currículos nacionales en educación infantil como parte de las políticas de calidad en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 3(1), 63–72.

Peralta, M. V. (2018). Programas no formales en la educación parvularia (aportes y Proyecciones). Ediciones JUNJI. https://bit.ly/2VGFuec

Quindos de Montalva, J. (1928). En el pórtico de un tesoro. En S. Guerin de Elgueta (Ed.). Actividades femeninas en Chile 1927 (pp. 497–500). La Ilustración.

Ramírez, P. (2011). Madres combatientes o la afirmación de la figura de la “buena madre.” Polis, 10(28). https://doi.org/10.4067/S0718-65682011000100013

Rivano, E. (2004). Un modelo para la descripción y análisis de la metáfora. En P. Alarcón, F. Cornejo, C. Muñoz, J. Osorio, E. Rivano y N. Saavedra (Eds.). Lenguaje y cognición. Estudios en lingüística cognitiva (pp. 77–86). Universidad de Concepción.

Robinson, M. S., Tejada, J. y Blanch, S. (2018). ¿Cómo construyen su identidad las educadoras de párvulos principiantes? Una mirada desde diferentes realidades educativas. Perspectiva Educacional, 57(3), 104–130. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.3-Art.766

Rojas, J. (2010). Historia de la infancia en el Chile republicano, 1810-2010. Ediciones JUNJI.

Silva, B. y Figueroa, C. (2018). Matilde Huici. Inspiradora de la educación de párvulos universitaria durante el estado docente Chile 1944 a 1962. Enfoques Educacionales, 15(1), 61–90.

Subsecretaría de Educación Parvularia. (2018). Bases curriculares educación parvularia. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/432/MONO-360.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Subsecretaría de Educación Parvularia. (2019a). Marco para la buena enseñanza de educación parvularia. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/4478/MBE_EP-Final.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Subsecretaría de Educación Parvularia. (2019b). Informe de caracterización de la educación parvularia. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/15030/diseno-informe-de-caracterizacion-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Valdés, X. (1988). La posición de la mujer en la hacienda. Centro de Estudios de la Mujer.

Vanegas, C. y Fuentealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115–138. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780

Vergara, M. (2014). La identidad de la educadora infantil. Elementos para su comprensión. Pedagogía y Saberes, 1(41) 111-120. https://doi.org/10.17227/01212494.41pys111.120

Vergara, A., Peña, M., Chávez, P. y Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte de los nuevos estudios sociales de la infancia y el análisis crítico del discurso. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 14(1), 55–65. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-544

Zamora, G. (2020). Jardines infantiles comunitarios en chile: una historia de resistencia. Educação & Sociedade, 41. https://doi.org/10.1590/es.209235

Comments

Downloads

Download data is not yet available.