Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Update of the Postgraduate Teaching Evaluation in a Multicampus University: Experience from the Santo Tomás University (Colombia)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Educational Evaluation
Teacher Evaluation
Higher Education
Evaluative Research
Evaluación de la educación
Evaluación docente
Educación superior
Investigación evaluativa

How to Cite

Patiño Montero, F., Godoy Acosta, D. C., & Arias Meza, D. C. (2022). Update of the Postgraduate Teaching Evaluation in a Multicampus University: Experience from the Santo Tomás University (Colombia). Revista Educación - Journal of Education, 46(2), 457–474. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47955

Abstract

This article presents the results of an evaluative research whose objective was oriented to carry out a meta-evaluation exercise of the postgraduate teacher evaluation of the Santo Tomás University, during the period 2017-2020. The theoretical referents are placed in order of the categories: educational evaluation, the evaluation of the teaching staff and evaluative research, as well as the institutional referents that were considered within the process. The research is located in the qualitative paradigm and corresponds to an evaluative research methodology that permitted the eight-step design that oriented the accomplishment of the study. This made possible the meta-evaluation of the teaching evaluation of the postgraduate courses of the Santo Tomas University, where students, teachers, program directors, and deans of faculty participated in the diagnosis, working tables, application of piloting, evaluation of the final instrument, and implementation of the evaluation. The achieved results are presented in coherence with the methodology, considering that institutional policies and procedures were not implemented, together with the fact that the teachers' right to reply was almost nil. On the other hand, the most relevant is the definition of a personalized teacher evaluation according to their work plan, and the evaluation of the performance of the teacher staff hired by order of service provision. All this led to the consolidation and parameterization of an institutional application. Finally, some conclusions of the process and recommendations of a methodological nature are outlined to carry out this type of work in multi-campus higher education institutions.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47955
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Patiño-Montero, F., Godoy-Acosta, D. C. y Arias-Meza, D. C. (2022). Actualización de la evaluación docente de posgrados en una universidad multicampus. Experiencia desde la Universidad Santo Tomás (Colombia). Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47955

Referencias

Belando-Montoro, M. y Alanís-Jiménez, J. F. (2019). Perspectivas Comparadas entre los Docentes de Posgrado de Investigadores en Educación de la UNAM y la UCM. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(4), 93-110. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.005

Cabra-Torres, F. (2014). Evaluación y formación para la ciudadanía: una relación necesaria. Revista Ibero-Americana De Educação, (64), 177-193. https://doi.org/10.35362/rie640413

Casanova, M. (2007). Manual de Evaluación Educativa. (9ª Ed.). La Muralla.

Cordero, G. y Luna, E. (2010). Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1e), 191-202. https://revistas.uam.es/riee/article/view/4503/4927

Dirección de Investigación e Innovación. (2021). Certificado de innovación de procedimiento y servicio. Universidad Santo Tomás.

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Coords.) (2012). Manual de investigación cualitativa. (Vol. 1). El campo de la investigación cualitativa. Gedisa, S.A.

Escudero-Escorza, T. (2000). La evaluación y mejora de la enseñanza en la universidad: otra perspectiva. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 405-416. https://revistas.um.es/rie/article/view/121071/113761

Escudero-Escorza, T. (2003). Desde los test hasta la investigación evaluativa actual. Un siglo, el XX, de intenso desarrollo de la evaluación en educación. Relieve, 9(1), 11-43. https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/4348/4025

Escudero-Escorza, T. (2006). Claves identificativas de la investigación evaluativa: análisis desde la práctica. Contextos Educativos, 8(9), 179-199. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/47847

Escudero-Escorza, T. (2016). La investigación evaluativa en el Siglo XXI: Un instrumento para el desarrollo educativo y social cada vez más relevante. RELIEVE, 22(1), 1-20. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.22.1.8164

Escudero-Escorza, T. (2019). Evaluación del Profesorado como camino directo hacia la mejora de la Calidad Educativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 15–37. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.342521

Escudero-Muñoz, J. M. (2010). La selección y la evaluación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 201-221. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419198010

Fernández, N. y Coppola, N. (2010). La evaluación de la docencia universitaria desde un abordaje institucional. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1), 37-50. https://repositorio.uam.es/handle/10486/661582

Fernández, N. y Coppola, N. (2012). Aportes para la reflexión sobre la evaluación de función docente universitaria. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1e), 106-119. https://revistas.uam.es/riee/article/view/4430

Guba, E. G. y Lincoln, Y. S. (1989). Fourth Generation Evaluation [Evaluación de cuarta generación]. Sage

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza-Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A.

House, E. (1995). Evaluación, ética y poder. Morata.

Litwin, E. (2010). La evaluación de la docencia: plataformas, nuevas agendas y caminos alternativos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 2010, 3(1), 51-59. https://revistas.uam.es/riee/article/view/4504

Luna-Serrano, E. (2008). Evaluación en contexto de la docencia en posgrado. . REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 75-84. https://www.redalyc.org/pdf/340/34005307.pdf

Mesa-Angulo, J. (2020). La Santo Tomás: una universidad país. Ediciones USTA. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/29077?show=full

Montoya, J. y Largacha, E. (2013). Calidad de la educación superior: ¿Recursos, actividades o resultados? En L. Orozco-Silva (Ed.), La educación superior: retos y perspectivas. (pp. 379-417). Ediciones Uniandes.

Murillo-Torrecilla, F. (2008). La evaluación del profesorado universitario en España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(3), 29-45. https://repositorio.uam.es/handle/10486/661532 http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000300005

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Ramírez-Garzón, M. I. y Montoya-Vargas, J. (2014). La evaluación de la calidad de la docencia en la universidad: Una revisión de la literatura. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(2), 77-95. https://riunet.upv.es/handle/10251/139977

Rossett, A. y Sheldon, K. (2001). Beyond the Podium: Delivering Training and Performance to a Digital World. [Más allá del podio: brindar capacitación y rendimiento en un mundo digital]. Jossey-Bass/Pfeiffer.

Rueda, M. (2014). Evaluación docente: La valoración de la labor de los maestros en el aula. Revista Latinoamérica de Educación Comparada, 5(6), 97-106. http://www.saece.com.ar/relec/revistas/6/art1.pdf

Santos-Guerra, M. (2010). La evaluación como aprendizaje: una flecha en la diana. (3a ed.). Bonum.

Stake, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Editorial Graó.

Saravia-Gallardo, M. A. (2004). Evaluación del profesorado universitario. Un enfoque desde la competencia profesional [Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=3411

Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation [La metodología de la evaluación]. En R. Tyler, R. Gagné y M. Scriven (Eds.), Perspectives of curriculum evaluation. (pp. 39-83). Rand McNally.

Simpson, R. H. (1967). La autoevaluación del maestro. (E. F. Setaro, Trad.). Paidós.

Stufflebeam, D. L. y Shinkfield, A. J. (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y

práctica. Paidós-MEC.

Tejedor-Tejedor, F. J. (2009). Evaluación del profesorado universitario: enfoque metodológico y algunas aportaciones de la investigación. Estudios Sobre Educación, (16). https://dadun.unav.edu/handle/10171/9169

Tejedor-Tejedor, F. J. y Jornet-Meliá, J. M. (2008). La evaluación del profesorado universitario en España. Revista electrónica de investigación educativa, 10 (SPE), 1-29. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/199

Universidad Santo Tomás. (2004a). Estatuto Docente. Ediciones USTA

Universidad Santo Tomás. (2004b). Proyecto Educativo Institucional (3a ed.). https://usantotomas.edu.co/documentos-institucionales

Universidad Santo Tomás. (2010a). Dimensión de la Política Docente. https://usantotomas.edu.co/documentos-institucionales

Universidad Santo Tomás. (2010b). Modelo Educativo Pedagógico. USTA Ediciones.

Universidad Santo Tomás. (2015). Documento Marco Desarrollo Docente. USTA Ediciones.

Vásquez-Rizo, F. E. y Gabalán-Coello, J. (2012). La evaluación docente en posgrado: variables y factores influyentes. Educación y Educadores, 15(3), 445-460. https://www.redalyc.org/pdf/834/83428627006.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.