Abstract
This study aims to analyze the contributions and perceptions of a group of early childhood educators regarding the updating of the Curricular Bases for Kindergarten Education in Chile. Based on the frequency analysis, and supported by statistical programs, the author grouped the words employed by the participants according to their meaning (semantic grouping). Thus, groups of words referring to the use of the document in their pedagogical work were formed. To achieve the above, the investigator chose a graphical approach that allowed representing a two-dimensional space of the groups of words in which the surveyed group and the respective analyzes were considered. The results revealed that the textual analysis contributed to a deeper understanding of this previously unaddressed topic, which, at the same time, holds implications for the educational practice of the participating group, since there exist significant differences between the responses of nursery school educators according to the type of dependency in which they work.
References
Cómo citar
Concha-Díaz, V. y Léniz-Maturana, L. (2022). Análisis textual sobre la percepción de profesionales de educación parvularia en Chile acerca de las Bases Curriculares. Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47957
Referencias bibliográficas
Adlerstein, C. (2017). Una nueva aproximación a los contextos para el aprendizaje: Transitar de prácticas efectivas a pedagogías contextuales. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.17760.64005
Azúa, X., Lillo, D. y Saavedra, P. (2019). El desafío de una educación no sexista en la formación inicial: prácticas docentes de educadoras de párvulo en escuelas públicas chilenas. Calidad en la educación, (50), 40-82. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.721
Belmonte, M., Bernardez-Gómez, A. y Conzi, Q. (2020). La relación familia-escuela como escenario de colaboración en la comunidad educativa. Revista Valore, 5, e-5025. https://doi.org/10.22408/reva502020
Bonometti, M., Carrera, C., Flores, C., Muñoz, M., Troncoso, P. y Sanhueza, S. (2004). Implementación de las bases curriculares para la educación parvularia: La educadora de párvulos como agente de innovación educativa en centros de referencia curricular. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 3(5), 119-136. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/243
Bronfenbrenner, U. y Morris, P. (2006). El modelo bioecológico de desenvolvimiento humano. En R. Lerner y W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 793–828). John Wiley & Sons. https://www.childhelp.org/wp-content/uploads/2015/07/Bronfenbrenner-U.-and-P.-Morris-2006-The-Bioecological-Model-of-Human-Development.pdf
Cabrera, D., Funes, J. y Brullet, C. (2005). Alumnado, familias y sistema educativo.
Cardemil, C. y Román, M. (2014). La importancia de analizar la calidad de la educación en los niveles Inicial y Preescolar: presentación de la sección temática. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 9-11. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num1/Riee_7,1.pdf#page=9
Carrasco, A. y Schade, N. (2013). Estrategias que utilizan las educadoras de párvulos en el aula inicial para abordar los conflictos entre niños y niñas de 4 a 6 años de edad. Psicoperspectivas, 12(2), 104-116. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-69242013000200011&script=sci_arttext&tlng=e
Carrillo-Mardones, O. A., Pinochet-Pinochet, S., Muñoz-Labraña, C., y Leal-Burgos, D. E. (2021). Percepciones de futuras educadoras de párvulos hacia la educación ciudadana. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-26. http://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.pfep
Cea, M. R. (2019). Comprendiendo las representaciones sociales de educación inclusiva en profesionales de establecimientos de educación parvularia. Revista de Educación Inclusiva, 12(1), 247-266. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7017823
Céspedes, I. (2016). Rol mediador de aprendizajes en educación parvularia: Procesos de apropiación en el contexto de una propuesta formativa en experiencia de aprendizaje mediado. Summa Psicológica UST, 13(1), 33-44. https://doi.org/10.18774/448x.2016.13.287
Chaverra-Fernández, B. y Hernández-Álvarez, J. (2019). La planificación de la evaluación en educación física: Estudio de casos sobre un proceso desatendido en la enseñanza. Educare, 23(1). http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.12
Concha M. V., Bakieva, M. y Jornet, J. M. (2019). Sistemas de atención a la educación infantil en América Latina y El Caribe (AL & C). Publicaciones, 49(1), 113–136. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i1.9857
Cortés, A. y García, G. (2017). Estrategias pedagógicas que favorecen el aprendizaje de niñas y niños de 0 a 6 años de edad en Villavicencio-Colombia. Rev. Interamericana de Investigación, Educación, 10(1), 125-143. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.06
Cox, C. (2011). Currículo escolar de Chile: génesis, implementación y desarrollo. Revue International de education de sevres, 56, 1-9. http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2014/06/Curr%C3%ADculo-escolar-de-Chile-g%C3%A9nesis-implementaci%C3%B3n-y-desarrollo.pdf
Crovetto, M., Henríquez, C., Parraguez, R. y Silva, M. J. (2016). Relación entre la alimentación institucional de Jardines Infantiles y del Hogar con el estado nutricional de los preescolares que asisten a dos Jardines Infantiles en Valparaíso, Chile. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 20(1), 4-15. https://dx.doi.org/10.14306/renhyd.21.1.175
Duarte, A. y Yot, C. (2018). Aportaciones de la formación blended learning al desarorllo profesional docente. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1). https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19013
Escalante, E. (2009). Métodos de análisis de las verbalizaciones: una contribución del análisis textual y análisis conceptual mediante el uso de software. Encuentro 2009, (83), 32-48. http://repositorio.uca.edu.ni/1122/1/Encuentro83articulo2.pdf
Freiz, M., Carrera, C. y Sanhueza, S. (2009). Enfoques y concepciones curriculares en la Educación Parvularia. Revista de Pedagogía, 30(86), 47-7 http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922009000100003
Gatica, F. (2016). Las intervenciones psicosociales en establecimientos educacionales municipales vulnerables bajo el marco de la Ley SEP: Diseño, implementación y logros desde la perspectiva de actores claves. Revista Estudios de Políticas Públicas, 2(1), 105-119. http://dx.doi.org/10.5354/0719-6296.2016.41830
González, J., Bakieva, M. y Sancho, C. (2014). Análisis textual de los grupos focales. En J. M. Jornet-Meliá, M. García-García, J. González-Such y M. Rueda-Beltrán, (coords). La evaluación de los sistemas educativos. Universidad de Valencia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4971050
González, P. A. (2016). Articulación entre educación parvularia y educación general básica interconexiones valorativas para la didáctica de la lectoescritura. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 5(9), 51-60. https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/201
González, P. A., Mödinger, C. F., Rojas, G. T. y Saavedra, L. M. (2004). Continuidad educación parvularia-educación general básica: una mirada desde la práctica pedagógica. REXE: Revista de estudios y experiencias en educación, 3(6), 103-110. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/232
Grau, V., Preiss, D., Strasser, K., Jadue, D., López, V. y Whitebread, D. (2018). Rol del juego en la educación parvularia: Creencias y prácticas de educadoras de nivel de transición menor. Santiago: Centro de Estudios MINEDUC. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2018/10/Informe-final-FONIDE-FX21615-Grau_apDU.pdf
Guamán-Gómez, V., Espinoza-Freire, E. y Serrano-Polo, O. (2017). El currículum basado en las competencias básicas del docente. Olimpia, 14(43), 81-89. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1007
Ministerio de Educación de Chile (2009, 17 de agosto). Ley General de Educación. Nº20.370. Ministerio de Educación de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043
Martínez, R. M., Griffith, V. M., y González, J. H. (2020). La percepción de las Educadoras de Párvulos y el proceso de inclusión educativa de niños y niñas inmigrantes de 2 a 5 años durante actividades de juego en aula en un jardín infantil de la ciudad de Antofagasta. Revista Akadèmeia, 18(1), 119-145. https://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/286
Matusov, E. (1998). When Solo Activity is Not Privileged: Participation and Internalization Models of Development [Cuando no se privilegia la actividad en solitario: Modelos de participación e internalización del desarrollo]. El desarrollo humano, 41(5-6), 326-349. https://www.karger.com/Article/Abstract/22595
Ministerio de Educación de Chile. (2001). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. Chile
Ministerio de Educación de Chile. (2018). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. Chile. https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2018/03/Bases_Curriculares_Ed_Parvularia_2018.pdf
Monsalve-Lorente, L. y Aguasanta-Regalado, M. E. (2020). Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo: la era digital en la escuela. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 19(1), 139-154. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.139
Morales-Malverde, M. G., Mathiesen-De Gregori, M. E. y Navarro-Saldaña, G. V. (2008). Comparación entre el desarrollo de niños y de niñas del primer ciclo de educación parvularia según la calidad de sus ambientes educativos, en la provincia de Concepción. Paideia, (45), 87-102. http://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/1837
Moreno, A. (2020). Análisis textual discursivo: comprensiones, movimientos y aplicaciones en la investigación. Campo Abierto, 40(1), 139-154. https://relatec.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/3397
Moreno-Vera, F. y de la Herrán-Gascón, A. (2017). Conocimientos disciplinares y pedagógicos de las educadoras de Párvulos en Chile. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 21(1), 233-251. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6048326
Murúa, V., Chaverini, P., Gallardo, P., Torres M., Pedraza, M., Rozas, A. y Zorrilla, A. (2017). Política de participación de las familias y la comunidad en instituciones educativas. Ministerio de Educación. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/478/MONO-401.pdf?sequence=1
Nazar, R. y Renau, I. (2012, 25-27 de junio). Agrupación semántica de sustantivos basada en similitud distribucional. Implicaciones lexicográficas. [Congreso internacional]. Actas del V congreso internacional de Lexicografía Hispánica. Madrid, España. http://www.iula.upf.edu/agenda/age045_nazar_renau.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2013). Revisión OCDE de políticas para mejorar la efectividad del uso de recursos en las escuelas. Reporte Nacional de Chile. https://eduqualis.net/portal/wp-content/uploads/2019/12/revision-OCDE-uso-de-recursos-en-la-escuela.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2018). Panorama de la educación, indicadores de la OCDE 2018. Informe español. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=720688
Ortega, R. y Fernández, V. (1997). Desarrollo, aprendizaje y currículum de educación infantil: el papel del juego. Investigación en la escuela, (33), 17-26. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7929
Pardo, M. y Adlerstein, C. (2016). Estado del arte y criterios orientadores para la elaboración de políticas de formación y desarrollo profesional de docentes de primera infancia en América Latina y el Caribe. Unesco https://books.google.es/books?hl=en&lr=&id=Pu8ADgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA3&dq=info:I0KTC7rnkMAJ:scholar.google.com&ots=_MAYCGCHiT&sig=Ptqm6zLHBh_xCCgnbTxG_9kzDtw&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Peralta, M. (2016). Bases y criterios para avanzar a la interculturalidad en educación inicial en iberoamérica. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 4(3), 23-42. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4776
Prieto, L. y Herranz, I. (2015). Bioestadística sin dificultades matemáticas. Ediciones Díaz de Santos.
Quaresma, M. L. y Zamorano, L. (2016). El sentido de pertenencia en escuelas públicas de excelencia. Revista mexicana de investigación educativa, 21(68), 275-298. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662016000100275&script=sci_abstract&tlng=pt
Ribes, R., Bisquerra, R., Agulló, M. J., Filella, G. y Soldevila, A. (2005). Una propuesta de currículum emocional en educación infantil (3–6 años). Cultura y educación, 17(1), 5-17. https://doi.org/10.1174/1135640053603337
Pérez-Lisboa, S., Ríos-Binimelis, C. y Castillo-Allaria, J. (2020). Realidad aumentada y simuladores; astronomía para niños y niñas de cinco años. Alteridad, Revista de Educación, 15(1), 25-35. https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669002/movil/
Rodríguez, A. G. (2010). Importancia dada por las educadoras de párvulos y profesores/as básicos/as al trabajo de articulación curricular entre niveles. Horizontes Educacionales, 15(2), 23-31. https://www.redalyc.org/pdf/979/97917578002.pdf
Rodríguez-Ponce, E. R., Pedraja-Rejas, L. M. y Ganga-Contreras, F. A. (2019). Determinantes, procesos y resultados de la formación inicial de profesores de enseñanza básica y educación parvularia en Chile: Una aproximación conceptual. Formación universitaria, 12(6), 127-140. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600127
Rojas, M., Gorichon, S., Falabella, A. y Lee, M. (2008). Propuestas de mejoramiento para la formación de profesionales de educación parvularia. Universidad Alberto Hurtado. https://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/9112
Sacristán, J. G. (2010). ¿Qué significa el currículum? Sinéctica, (34), 11-43. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000100009&lng=es&tlng=es
Schmidt, G. M. (2007). Metodologías aplicadas en la enseñanza-aprendizaje del sector historia y ciencias sociales, en docentes de enseñanza media de la Comuna de Osorno-Chile. Espacio Regional. Revista de Estudios Sociales, 4(2), 65-73. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/226836
Segovia, I. (2007). El pensamiento multiplicativo en los primeros niveles: una investigación en curso. PNA: Revista de investigación en Didáctica de la Matemática, 1(4), 179-191. https://digibug.ugr.es/handle/10481/4700?show=full
Seguel, X., Edwards, M., Hurtado, M., Bañados, J., Covarrubias, M., Wormald, A. y Sánchez, A. (2012). ¿Qué efecto tiene asistir a sala cuna y jardín infantil desde los tres meses hasta los cuatro años de edad?: Estudio longitudinal en la Junta nacional de Jardines infantiles. Psykhe (Santiago), 21(2), 87-104. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282012000200008
UNESCO. (2015). La nueva agenda educativa para América Latina: Los objetivos para 2030. https://fundacionsantillana.com/historico/la-nueva-agenda-educativa-para-america-latina-los-objetivos-para-2030/
UNICEF. (2018). Niños y niñas en América Latina y el Caribe. Panorama 2018. https://www.unicef.org/lac/informes/ninos-y-ninas-en-america-latina-y-el-caribe
Vergara, A. (2018). Instancias de participación de la familia en educación inicial. Revista Educación Las Américas, 6, 1-6. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/20