Abstract
The objective of this article is to make an analysis of the transformations of the public space of the Minuto de Dios neighborhood from the perspective of urban pedagogy, using as a reference the perspective of the founding inhabitants. Its foundation is a thesis developed in the Master of Education program at Universidad Pedagógica Nacional. The methodology used was exploratory and descriptive. The information collected shows an urban project started in the mid-twentieth century, which became a model of community development at the Latin American level under the leadership of Father Rafael García Herreros. However, with the passing of time, the neighborhood's public space has been transformed, to which the inhabitants have responded proactively. From the perspective of urban pedagogy, it is concluded that the founding inhabitants make a reading of the transformations of their public space that exemplifies what it is to learn from the city, a skill that requires to be developed to a large extent by the inhabitants of the cities of the XXI century.
References
Cómo citar
Rendón-Lara, W. E. (2022). Transformaciones del espacio público bajo la perspectiva de la pedagogía urbana: una mirada a partir de la experiencia de habitantes que fundaron el Barrio Minuto de Dios en Bogotá D.C. Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47964
Referencias
Aguirre-Pitol, M., Leal, M. y Martínez, D. (2013). Análisis comparativo de la cobertura de SciELO y Redalyc.org. México. http://hdl.handle.net/20.500.11799/571
Alcaldía Mayor de Bogotá. (2004). Decreto 190 de 2004 - Plan de Ordenamiento Territorial POT. Imprenta Distrital.
Arendt, H. (2001). La condición humana. Paidós
Bailly, A. (1978). La Organización Urbana. Teorías y Modelos. Instituto de Estudios de Administración Local.
Borja, J. y Muxí, Z. (2003). El espacio público, ciudad y ciudadanía. Electa.
Borja, J. (2006). Globalización y territorio, un replanteamiento de los derechos ciudadanos. Ánfora, 13(21), 66-92. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357835621004
Bravo J. M. (2012, 31 de agosto). Renovación urbana. El mundo.com [online]. http://historico.elmundo.com/portal/opinion/columnistas/renovacion_urbana.php#.W0doItIzYdU
Burbano, A. (2014). La investigación sobre el espacio público en Colombia: su importancia para la gestión urbana. Territorios, (31), 185-205. https://doi.org/10.12804/territ31.2014.08
Cabezudo, A. (2015). Ciudad Educadora un espacio para la democracia. Revista Educación y Ciudad, (8), 77-88. https://doi.org/10.36737/01230425.n8.212
Carrión, F. (2007). Espacio público: punto de partida para la alteridad. FLACSO
Cogua, M. (2013). Dinámica de la Construcción por Usos – Localidad de Engativá. UAECD.
Colom, A. (1990, 26 – 30 de noviembre). La Pedagogía Urbana, marco conceptual de ciudad educadora. [Ponencia]. I Congreso Internacional de Ciudades Educadoras, Ayuntamiento de Barcelona. España.
Cornejo, P. (2021). Pedagogía urbana. ABCDMXYZ. https://www.abcdm.xyz/verbetes/pedagogia-urbana/
Gamboa, P. (2003). El sentido urbano del espacio público. Bitácora Urbano Territorial, 1(7),13-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74810703
García, L. (2001). Elitización: propuesta en español para el término gentrificación / transformaciones urbanas/ neologismos. Universidad de La Laguna (Tenerife).
García, N. (1997). Imaginarios urbanos. Editorial universitaria de Buenos Aires.
García, R. (2011). Palabras del pastor. Bogotá. Corporación Centro carismático Minuto de Dios.
García, R. (2015). Pueblito blanco. Corporación Centro Carismático Minuto de Dios.
Glass, G. y Hopkins, K. (1984). Statistical methods in education and psychology. [Métodos estadísticos en educación y psicología]. Prentice-Hall.
Gómez, N. (2007). Espacio público en Bogotá (1990-2006). Revista Bitácora Urbano Territorial, 11(1), 40-52. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74811105
González, M. (2016) Reflexiones sobre la aplicación de las normas urbanísticas en la planeación de universidades. Caso de estudio: la Corporación Universitaria Minuto de Dios. [Tesis de maestría, Repositorio institucional]. Pontificia Universidad Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/20878
Gutech. (2007, 19 de julio). Las historias detrás de las imágenes. Minuto 50. https://minuto50.wordpress.com/
Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública. Ed. Gustavo Gili S.A.
Jaramillo, D. (2009) Rafael García Herreros. Una vida y una obra. Corporación Centro carismático Minuto de Dios.
Juliao, C. (2007). Educación social: el Minuto de Dios, una experiencia y un modelo. Corporación Uniminuto.
Ley, D. (1984). Aestheticisation and the Field of Gentrification. [Los artistas, la estetización y el campo de la gentrificación]. University of British Columbia
Nájera, E. (2008). Esbozos para una pedagogía urbana pertinente a los desarrollos educativos en las ciudades. Polis (Santiago), 7(20), 73-86. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682008000100005
Páramo, P. (2004). La experiencia de la vida en público. La otra faceta del espacio público de la ciudad. Universidad Piloto de Colombia.
Perilla, L. (2005). Estado del arte sobre Espacio Público, vendedores y vendedoras informales. Universidad Nacional de Colombia.
Picón, J. (2010). Transformación urbana de Leticia: énfasis en el período 1950 – 1960. Editorial gente nueva.
Reyes, N. (2010). Comunidad y sentido de patria. Discurso y práctica en el Minuto de Dios. Códice.
Selltiz, C., Wrightsman, L. y Cook, S. (1980). Métodos de investigación en las relaciones sociales. Ediciones Rialp.
Shulster, H. (2013). Al abrigo de un sueño. Centro de Estudios e Investigaciones sociales.
Trilla, J. (1993), Otras educaciones. Animación sociocultural, formación de adultos y ciudad educativa. Anthropos.
Trilla, J. (2015). La idea de ciudad educadora y escuela. Revista Educación y Ciudad, (7), 73-106. https://bit.ly/3xZmODW
Secretaría Distrital de Planeación [SDP]. (2009). Conociendo la localidad de Engativá. Secretaría Distrital de Planeación de Bogotá. http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/documentos/10%20Localidad%20de%20Engativ%C3%A1.pdf
UNESCO. (1993). Aprender a ser: la educación del futuro. Alianza.
Veeduría Distrital de Bogotá. (2017). Ficha UPZ: Minuto de Dios – Engativá. http://veeduriadistrital.gov.co/sites/default/files/files/UPZ/MINUTO%20DE%20DIOS.pdf
Zikmund, W. (2009). Investigación de Mercados. (6ta ed.) Prentice Hall.