Abstract
The information in this article is related to a final investigation for a master’s degree. The research had two general objectives. The first was to develop a camp to train 40 youth group leaders. The second objective was to elaborate a guidebook about the organization of a recreational and formative camp. This article presents a guideline, which was grounded through bibliographical revision and experiences obtained at the camp with youth groups. It mentions the importance of this recreational activity as a tool to reinforce the following areas: education, spirituality and physical skills in people. In addition, the guideline includes history about camps and other basic elements of a camp program such as: the foundation, image, philosophy, program structure, leader selection, spirituality, schedule and evaluation.References
Ballestero, C. (1992). Campamentos. Antología del curso EF-7073. Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. (Manuscrito sin publicar).
Ballestero, C. (2010, Julio). Pasos estratégicos para la organización de campamentos en una institución educativa. Ponencia presentada en el V Congreso Centroamericano de Educación Física, Nicaragua 2010, Managua, Nicaragua.
Bustamante, R. (2001). Modelo de campamentos recreativos de voluntariado. En R. Pujol, D. Villalobos, J., Rodríguez, R. Bustamante, A. Mosquera y A. Torres (Eds.), Ocio, tiempo libre y recreación (pp. 267-281). San José, Costa Rica: ICODER.
Bustamante, R. (2005). Recreación al aire libre. Antología del curso PF-4902. Maestría en Recreación, Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. (Manuscrito sin publicar.)
Emeres, H. (1980). El campamento. Santiago, Chile: s. e.
Funlibre. Costa Rica. (2004). Planeación y operación de programas recreativos. Obtenido el 27 de diciembre del 2007 de http://www.funlibre.org/documentos/idrd/planeacion.html
Instituto Panamericano de Protección de Alimentos. (s.f.). La comida en el campamento. Recuperado el 27 de diciembre del 2007 de http://www.mecon.gov.ar/secdef/basehome/alimentos_inocuos-campamento.pdf
Jordan, D. (1997, Noviembre-Diciembre). Studies in integration and recreational fishing. Camping Magazine, 70(6), 14.
León, A. (2004). Manual teórico-práctico para la promoción de la recreación en adolescentes. San José, Costa Rica. (Manuscrito sin publicar).
Redmon, H. (1991). Campamentos y retiros cristianos. Estados Unidos: Casa Bautista Publicaciones.
Rodríguez, N. (2002). Los campamentos: Experiencia educativa desde hace casi 120 años. Recuperado el 20 enero del 2006 de http://www.consudec.org/participando/ campamentoymca.htm
Roque, R. (1999). Validación del modelo de administración de los campamentos educativos-recreativos del ICODER. Tesis de Maestría no publicada, Universidad Latina de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Roque, R. (2001). Los campamentos recreativo-formativos del ICODER. En R. Roque, D. Villalobos , J. Rodríguez, R. Bustamante, A. Mosquera y A. Torres (Eds.), Ocio, tiempo libre y recreación (p. 165). San José, C. R.: ICODER.
Sáenz, G. (2001). Normativas. Obtenido el 7 de enero del 2008, de: http://www.spepsantafe.edu.ar/Normativa/c0901.htm
Salazar, C. G. (2005). Programación en la recreación. Antología del curso PF-4904. Maestría en Recreación, Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. (Manuscrito sin publicar).
Scharff, C. (2006). Building your dream staff. Camping Magazine, 79(1), 1.
Shelton, M. (2006). Camps in a world of change. Camping Magazine, 79(5), 1.
Vigo, M. (2005). Manual para dirigentes de campamentos organizados (3ª Reimpresión). Buenos Aires: Editorial Stadium.
Villalobos, D. (2001). Introducción. En R. Roque , D. Villalobos , J. Rodríguez, R. Bustamante, A. Mosquera y A. Torres (Eds.), Ocio, tiempo libre y recreación (p. 7). San José, C. R.: ICODER.