Abstract
The authors` essay on social contextualization considers education, highlighting the social complexity of educational development and challenges when society demands information. Within this context, the role of modern management and leadership is redefined and its relationship to the achievement of society´s educational objectives and aims. Personal characteristics and leadership practices of modern educational management are reconsidered, as well as key quality factors of educational management. The components of educational leadership are developed.References
Aguerrondo, I. Lugo, M. T., Rossi, M. (2001). La gestión de la escuela y el diseño de proyectos institucionales. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Álvarez, M. (1998). El liderazgo de la calidad total. Madrid: Editorial Escuela Española S.A.
Antúnez, S. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Educar, 24, 89-110. Extraído el 09 Setiembre, 2009 de www.raco.cat/index.php/educar/article/viewPDFIn-terstitial/20705/20545
Borrell, E. y Chavarría, X. (2001). La planificación y autoevaluación del trabajo
de los directivos de los centros docentes. Barcelona: Cisspraxis, S.A.
Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2e(4), 84-101. Extraído el 09 setiembre, 2009 de http://www.rinace.net/arts/vol4num2e/art5.pdf
Castells, M. (2002). La era de la información: economía, sociedad y cultura (2ª ed). Madrid: Alianza Editorial.
Chiavenato, I. (2004). Introducción a la teoría general de la administración(7ª ed.). México: McGraw-Hill.
CONARE/Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2005). Informe Estado de la Educación Costarricense (1). San José, Costa Rica: Autor. Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. (2006). Boletín de Supervisión Nacional. Ley General de educación Común. Ley Fundamental de Educación. División de Control de Calidad y Macroevaluación del Sistema Educativo Costarricense. San José, Costa Rica: Departamento de Supervisión Nacional.
Crovi, D. (2002). Sociedad de la Información y el conocimiento. Entre el optimismo y la desesperanza. Revista Mexicana de Ciencias políticas y sociales, XLV. (185), 1333. Extraído el 01 setiembre, 2009 de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/IndArtRev.jsp?iCveNumRev=4431&iCventRev=421
Estruch, J. (2002). Dirección profesional y calidad educativa. Barcelona: CISSPRAXIS.
Garbanzo, G. M. (2004). Necesidades profesionales y de capacitación de los administradores educativos para responder a las demandas del siglo XXI. (Informe de Investigación, Escuela de Administración Educativa). (Sin publicar). San José, Universidad de Costa Rica, Escuela de Administración educativa de la Facultad de Educación.
Garbanzo, G. M. y Orozco, V. H. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31(2), 95 -110.
García, N., Rojas, M. y Campos, N. (2002). Administración escolar para el cambio y el mejoramiento de las instituciones educativas. San José, C.R.: Editorial Universidad de Costa Rica.
Gore, Al. (2007). Una verdad incómoda. La crisis planetaria del calentamiento global y cómo afrontarla. Barcelona: Editorial Gedisa.
Menezes, C. (2000, noviembre). Desarrollo de la Sociedad de la información en América Latina y el Cariabe. Ponencia presentada en la Tercera Cumbre sobre la Información del Agua, USA. Montevideo: Biblioteca Virtual. Extraído el 23 abril, 2008 de http://www.UNESCO.org.uy.informática/publicaciones/WISpaper_esp.pdf
Pozner, Pilar (2000). Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. Buenos Aires:IIPE Buenos Aires-UNESCO.
Rey, R. y Santa María, J. (2000). Transformar la educción en un contrato de calidad. Barcelona: CISSPRAXIS.