Abstract
In a globalized context, the internationalization of higher education not only represents a worldwide demand for universities but also receives numerous interpretations according to the context of its application. Hence, this article aims to analyze the conditions for internationalization of higher education in the degree of Educational Sciences of the National University of Rosario, Argentina, focusing on foreign language learning. Seeking to fulfill this objective, the authors implemented, through a qualitative design, a questionnaire addressed to the student population of that degree. Moreover, they held a documentary analysis of the syllabus of the degree as well as the syllabi of the subjects that are part of it intending to obtain a better comprehension of the internationalization of higher education phenomenon in the career, focusing on the place given to learning foreign languages in training teachers and researchers in the degree of Educational Sciences. Regarding data analysis, it is framed within a grounded theory. The results indicate, on one side, a notorious presence of foreign authors in the analyzed syllabi revealing a privilege of foreign epistemologies in the degree of Educational Sciences and, on the other side, it is highlighted the relevance of learning foreign languages to have access to texts as well as different mobility programs and scholarships abroad proposed by the university and different international agencies.
References
Arnoux, E. N. de (2010). Representaciones sociolingüísticas y construcción de identidades colectivas en el Mercosur. En M. Celada, A. Fanjul y S. Nothstein. (Coords.). Lenguas en un espacio de integración. Acontecimientos, acciones, representaciones. (pp. 17-38). Biblos. https://linguisticaunlp.files.wordpress.com/2011/08/arnoux-representaciones-sociolingc2a1sticas.pdf
Beelen, J. (Ed.). (2007). Implementing Internationalisation at Home [Implementar la internacionalización en casa]. European Association for International Education. https://www.academia.edu/10268019/Beelen_J._Ed._2007_._Implementing_Internationalisation_at_Home
Beneitone, P. (2014). De la Cooperación Internacional Universitaria a la Internacionalización de la Educación Superior: ¿cambio de paradigma o maquillaje conceptual?. En G. Tangelson (Comp.). Desde el sur: miradas sobre la internacionalización (pp. 29-38). Ediciones de la UNLA. http://www.unla.edu.ar/images/stories/edunla/desde_sur.pdf#page=1
Benveniste, E. (2004). Problemas de lingüística general. Siglo XXI.
Brovelli, M. (2021). La carrera de Ciencias de la Educación de la Facultad de Humanidades y Artes de la UNR: un proyecto, una historia y su concreción. En M. I Pozzo (Ed.). La Escuela de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Rosario. Espacios más allá de las cátedras (pp. 12-17). Laborde Editor. https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/20410/Espacios%20de%20la%20Escuela%20de%20Cs%20de%20la%20Ed.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence [Enseñando y evaluando competencia comunicativa intercultural]. Multilingual Matters
Castorina, J. (2016). El debate Piaget-Vigotsky: La búsqueda de un criterio para su evaluación. En J. Castorina, E. Ferreiro, M. Kohl de Oliveira y D. Lerner (Eds.). Piaget-Vigotsky: contribuciones para replantear el debate (pp. 9-44). Paidós.
Cignetti, L., Farías, F., Guzmán, M. S. y Grimaldi, E. (2014). Una experiencia pedagógica en el marco de la internacionalización de la educación superior: alfabetización académica en inglés en la UNL. En Puccio, D y Ghio, E. (Comps.). Las lenguas extranjeras y los desafíos de la internacionalización en la educación (pp. 17-26). Universidad Nacional del Litoral. https://www.unl.edu.ar/idiomas/wp-content/uploads/sites/19/2019/02/E-book_Las-lenguas-extranjeras.pdf
David, P. y Foray, D. (2002). Una Introducción a la economía y a la sociedad del saber. Revista Internacional de ciencias sociales, 54(171), 9-23. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000125488_spa
Díaz, A. (2013). Developing Critical Languaculture Pedagogies in Higher Education: Theory and Practice [Desarrollando pedagogías críticas de lengua-cultura en educación superior. Teoría y práctica]. Multilingual Matters.
Díaz, A. (2020, 23–26 de enero). The (In)visibility of Languages in Universities’ Internationalization Processes [La (in)visibilidad de las lenguas en el proceso de internacionalización de las universidades]. [Conferencia]. Seventh International Conference on the Development and Assessment of Intercultural Competence. Loews Ventana Canyon Resort, Tucson, AZ, Estados Unidos. https://www.youtube.com/watch?v=OStb5DByUdk
Didou, S. (2017). La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe. https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2018/06/1-INTERNACINALIZACION.pdf
Fernández, S. S. y Pozzo M. I. (2017). Intercultural competence in synchronous communication between native and non-native speakers of Spanish [La competencia intercultural entre hablantes nativos y no nativos de español]. Language Learning in Higher Education, 7,(1), 109-135. https://www.degruyter.com/view/j/cercles.2017.7.issue-1/cercles-2017-0003/cercles-2017-0003.xml
Funes, M. (2014). Internacionalización de la Educación Superior en Argentina: conceptualización en contexto. En G. Tangelson (Comp.). Desde el sur: miradas sobre la internacionalización (pp. 39-54). Ediciones de la UNLA. http://www.unla.edu.ar/images/stories/edunla/desde_sur.pdf#page=1
Glaser, B. y Strauss, A. (1981). The Discovery of Grounded Theory: Studies for qualitative research [El descubrimiento de la teoría fundamentada. Estudios para la investigación cualitativa]. Adline.
Hymes, D. (1972). On comunicative competence [Sobre la competencia comunicativa]. En J. Pride, y J. Holmes (Eds.). Sociolinguistics. Selected Readings [Sociolingüística. Lecturas seleccionadas] (pp. 269-293). Penguin.
Klafki, W. (1986). Los fundamentos de una didáctica crítico-constructiva. Revista de Educación, 280, 37-79.
Knight, J. (2003). Updated Definition of Internationalization [Definición actualizada de internacionalización]. International Higher Education, (33), 2-3. https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391
Knight, J. (2012). Student Mobility and Internationalization: Trends and Tribulations [Movilidad estudiantil e internacionalización: tendencias y tribulaciones]. Research in Comparative and International Education, 7(1), 20–33. https://doi.org/10.2304/rcie.2012.7.1.20
Kristeva, J. y Vericat, I. (1996). Freud: “heimlich/unheimlich”, la inquietante extrañeza. Debate Feminista, 13, 359-368. https://www.jstor.org/stable/42624343
Leask, B. (2015). Internationalizing the curriculum [Internacionalizar el curriculum]. Routledge.
Pozzo, M.I. (ed.) (2021). La Escuela de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Rosario. Espacios más allá de las cátedras. Laborde. https://labordeeditor.com.ar/tienda/educacion/espacios-mas-alla-de-las-catedras/
Ramírez, V. (2019). Internacionalización de la Educación Superior hacia una integración necesaria. En Nieto, M.C. (Comp.). Universidad 2030 La Educación Superior como Instrumento de Desarrollo Regional (pp. 3-12). Asociación de Universidades de América Latina y el Caribe para la Integración AUALCPI. https://www.academia.edu/41290541/SMART_UNIVERSITIES_y_los_Objetivos_de_Sostenibilidad_Retomar_la_Inteligencia_y_la_Emoci%C3%B3n
Rotaetxe, K. (1990). Sociolingüística. Síntesis.
Sandín, M. P. (2003). El Estudio de Casos. En M. P. Sandín. Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. (pp. 54-57). Mc Graw and Hill Interamericana.
Universidad Nacional de Rosario. (1985). Plan de Estudios de la carrera de Ciencias de la Educación. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación. https://fhumyar.unr.edu.ar/archivos/archivo_carreras-grado-ciencias-educacion3157.pdf
Universidad Nacional de Rosario. (2018a). Programa de Área del Currículum. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación. https://drive.google.com/file/d/1i_BsORtEPG0jPWTBNqtJ64JgNpEWuDQJ/view?usp=sharing
Universidad Nacional de Rosario (2018b). Programa de Área de las Instituciones. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación. https://drive.google.com/file/d/1jp8wzhsMLiyxTzJbMseIHnlBBgG05iFI/view?usp=sharing
Universidad Nacional de Rosario. (2018c). Programa de Área del Sujeto. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación. https://docs.google.com/document/d/1YhhGe45NV4xcxuZFZC3M4yqnn60vVYkB/edit?usp=sharing&ouid=100396236481289818730&rtpof=true&sd=true
Universidad Nacional de Rosario. (2018d). Programa de Núcleo Socioeducativo. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación. https://docs.google.com/document/d/1nx5T_jJluwDlhDxhUQFC7WCfxPIaaJA8/edit?usp=sharing&ouid=100396236481289818730&rtpof=true&sd=true
Universidad Nacional de Rosario. (2018e). Programa de Núcleo Histórico Epistemológico de la Educación. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación. https://drive.google.com/file/d/1gHxc20iBd0ETpwCZ5hkyl0AfbvIkAsWI/view?usp=sharing
Universidad Nacional de Rosario. (2018f). Programa de Núcleo Antropológico Educativo. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación. https://drive.google.com/file/d/1hRtadwai3LN4mt9EQg6W9wM4FcG1pFz/view
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Vigotsky, L. (2012). Pensamiento y lenguaje. Paidós.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2022 Revista Educación - Journal of Education