Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Administrative Management in Educational Management Units: A Literature Review
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Administrative Management
Educational Management
Educational Institutions
Education
Management
Gestión administrativa
Gestión educativa
Instituciones educativas
Educación
Administración

How to Cite

Peralta Tapia, M. E., Horna Torres, E., Horna Torres, E., & Heredia Llatas, F. D. (2023). Administrative Management in Educational Management Units: A Literature Review . Revista Educación - Journal of Education, 47(1), 634–645. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.49904

Abstract

Providing a superior educational service implies the effort of administrative directors and teachers who aim to offer quality basic education services for the sake of the complete formation of students. Therefore, this paper seeks to highlight the available evidence on administrative management in educational management units. Regarding the methodology, the researchers reviewed the scientific literature present in Scielo, Scopus, Redalyc, and Latindex databases taking into account articles whose context have been developed in Latin American countries. As a result, the investigators obtained a total of 10 articles: 4 from Scielo, 3 from Latindex, and 3 from Redalyc. These papers not only contain the most relevant ideas but also fulfilled the objectives of this review. Likewise, 20% of the selected articles were carried out in Costa Rica, 20% in Colombia, 10% in Ecuador, and 50% in Peru. The researchers concluded that adequate administrative management helps to lead, communicate, and make full use of human resources to achieve quality education and job satisfaction among teachers. It is hoped that this review article will contribute to future research. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.49904
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Anchelia-Gonzales, V., Inga-Arias, M., Olivares-Rodríguez, P. y Escalante-Flores, J. L. (2021). La gestión administrativa y compromiso organizacional en instituciones educativas. Propósitos y Representaciones, 9(1), 899. https://doi.org/10.20511/PYR2021.V9NSPE1.899

Asencio, A., Barrios, Y., Chuquihuara, A., de la Cruz, D. y Munares, O. (2019). Análisis crítico e histórico de la calidad de educación médica en el Perú. Educación Médica Superior, 33(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Bendezú-Pacífico, K. I. (2020). Gestión del talento humano y la satisfacción laboral de los trabajadores de una institución educativa privada. Investigación Valdizana, 14(1), 22-28. https://doi.org/10.33554/RIV.14.1.494

Cárdenas, C., Farías, G. y Méndez, G. (2017). ¿Existe Relación entre la Gestión Administrativa y la Innovación Educativa? Un Estudio de Caso en Educación Superior. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 19-35. https://doi.org/10.15366/REICE2017.15.1.002

Carrasco, C. A. M. (2018). An experience in educational management: A dynamic action for cultural transformation [Una experiencia de gestión educativa: Una acción dinámica para la transformación cultural]. Educar, 54(1), 205-226. https://doi.org/10.5565/REV/EDUCAR.809

Cerdas, V., García, J. A., Torres, N. y Fallas, M. (2017). Análisis de la gestión administrativa de centros educativos costarricenses: Percepción del colectivo docente y la dirección. Revista Ensayos Pedagógicos, 12(2), 95. https://doi.org/10.15359/rep.12-2.5

Contreras, O. y Garibay, N. (2020). Comunicación organizacional Historia, desarrollo y perspectivas de un concepto en constante construcción en América Latina. Inmediaciones de la Comunicación, 15(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18861/ic.2020.15.2.3018

Cornelio, E. y Sánchez, J. (2018). Liderazgo de los directivos y compromiso organizacional Docente. Revista de Investigaciones Altoandinas 20(1), 115-124. https://doi.org/10.18271/ria.2018.335

Cuesta, O. y Moreno, E. (2021). El concepto de liderazgo en los espacios educativos: alcances y límites de un término elástico. Sophia, 17(1), 84-99. https://doi.org/10.18634/SOPHIAJ.17V.1I.1010

Díez, F., Villa, A., López, A. L. y Iraurgi, I. (2020). Impact of quality management systems in the performance of educational centers: educational policies and management processes [Impacto de los sistemas de gestión de la calidad en el rendimiento de los centros educativos: políticas educativas y procesos de gestión]. Heliyon, 6(4), e03824. https://doi.org/10.1016/J.HELIYON.2020.E03824

Espinosa, P., Prieto, W., Rubio, C. y Ochoa, M. (2021). Liderazgo, calidad y educación. Sistemas de gestión de calidad en instituciones educativas. Conrado, 17(81). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400419&lang=es

Flores, K., Montoya, A., Vasquez, C. y Cánez, R. (2021). Decentralized educational management with a territorial approach [Gestión educativa descentralizada con enfoque territorial]. Revista Venezolana de Gerencia, 26(Special Issue 5), 65-76. https://doi.org/10.52080/RVGLUZ.26.E5.5

García-Martínez, J. A., Cerdas-Montano, V. y Torres-Vitoria, N. (2017). Gestión curricular en centros educativos costarricenses: Un análisis desde la percepción docente y la dirección. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.11

Gómez-Luna, E., Fernando-Navas, D., Aponte-Mayor, G., Luis, Y. y Betancourt-Buitrago, A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna, 81(184), 158-163. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49630405022

González, S., Viteri, D., Izquierdo, A. y Verdezoto, G. (2020). Modelo de gestión administrativa para el desarrollo empresarial del hotel barros en la ciudad de Quevedo. Universidad y Sociedad, 12(4), 32-37. https://www.scienceopen.com/document?vid=87daeeb4-c88b-4405-8d88-45f99c2badda

Hasek, S. R. y Ortiz, L. (2021). Leadership: An opportunity for Educational Management [El liderazgo: Una oportunidad para la Gestión Educativa]. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17(2), 405-416. https://doi.org/10.18004/RIICS.2021.DICIEMBRE.405

Huerta, S. y Solís, H. (2020). Habilidades gerenciales, toma de decisiones y gestión de las instituciones educativas de la UGEL 07. Saber Servir: revista de la Escuela Nacional de Administración Pública, 3, 140-147. https://doi.org/10.54774/SS.2020.03.09

Ledesma, M., Tejada, R., Ludeña, G., Rodríguez, J., Cárdenas, M., Alberto, M. y Manrique, L. (2020). Gestión educativa y desempeño docente en instituciones educativas inclusivas de primaria. Gestión I+D, 05, 58-83. https://repositorio.unah.edu.pe/handle/UNAH/25

López, I. y López, M. (2019). The role of management in educational outcomes [El papel de la gestión en los resultados educativos]. Espacio, 40(36), 3. http://www.revistaespacios.com/a19v40n36/19403603.html

Márquez, J. O., Cardoso, D., Carreño, L. y Bobadilla Beltrán, S. (2017). Gestión administrativa en MIPYMES sur Estado de México, 2016. RICEA Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración, 6(11). https://doi.org/10.23913/ricea.v6i11.87

Martín, S. y Lafuente, V. (2017). Referencias bibliográficas: indicadores para su evaluación en trabajos científicos. Investigación bibliotecológica, 31(71), 151-180. https://doi.org/10.22201/IIBI.0187358XP.2017.71.57814

Meléndez, J. y Delgado, J. (2020). Satisfacción laboral en la gestión administrativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 1510-1523. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.176

Mendivel, R., Lavado, C. y Sánchez, A. (2017). Gestión administrativa y gestión de talento humano por competencias en la Universidad peruana Los Andes, Filial Chanchamayo. Conrado, 16(72). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000100262&lng=es&tlng=es

Mendoza, A. (2019). Gestión administrativa en facultades académicas de la universidad autónoma Gabriel René Moreno. Revista Investigación y Negocios, 12(19), 75-82. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2521-27372019000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Miranda-Calderón, L. A. y Rosabal-Vitoria, S. (2018). La gestión directiva en escuelas unidocentes y dirección 1: Un desafío para alcanzar la equidad educativa en contextos rurales de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22(3), 198-227. https://doi.org/10.15359/REE.22-3.10

Moncada-Horna, J., Burrutia, L., Ruiz-Camuz, C., Vargas, J., Palomino, G. y Isuiza, A. (2021). Calidad de servicio en las Unidades de Gestión Educativa Local. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(2), 1341-1358. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V5I2.333

Morillo-Flores, J., Flores, L. S., Martínez, J. U. y Nomberto, E. M. (2020). Democratic practice of managers and quality of administrative management in public educational institutions [Práctica democrática de los gestores y calidad de la gestión administrativa en los centros educativos públicos]. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 12(1), 503-511. https://doi.org/10.9756/INT-JECSE/V12I1.201031

Núñez, L., Giordano, M., Menacho, I., Uribe, C. y Rodríguez, L. (2019a). Competencias administrativas en la calidad del servicio en las instituciones educativas del nivel inicial. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, 9(1), 19-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467661030003

Núñez, L., Giordano, M., Menacho, I., Uribe, Y. y Rodríguez, L. (2019b). Competencias administrativas en la calidad del servicio en las instituciones educativas del nivel inicial. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, 9(1), 19-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467661030003

Ordóñez, J., Cárdenas, J., Cuadrado, G. y Zamora, G. (2021). Administrative management of higher education institutions: Catholic University of Cuenca-Ecuador [Gestión administrativa de instituciones de educación superior: Universidad Católica de Cuenca-Ecuador]. Revista de Ciencias Sociales, 27(1), 347-356. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i1.35320

Pacheco-Granados, R. J., Robles-Algarín, C. A. y Ospino-Castro, A. J. (2018). Análisis de la Gestión Administrativa en las Instituciones Educativas de los Niveles de Básica y Media en las Zonas Rurales de Santa Marta, Colombia. Información tecnológica, 29(5), 259-266. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000500259

Palomeque, I. y Ruiz, J. (2019). Impact of institutional management on the generation of scientific knowledge in higher education institutions [Impacto de la gestión institucional en la generación de conocimiento científico en las instituciones de educación superior]. Espacios, 40(2). https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/19400214.html

Pedraja-Rejas, L., Rodríguez-Ponce, E., Bernasconi, A., Muñoz-Fritis, C. y Pedraja-Rejas, L. (2021). Liderazgo en instituciones de educación superior: Un análisis a través de Bibliometrix R. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 29(3), 472-486. https://doi.org/10.4067/S0718-33052021000300472

Pereda, F. J., López-, T., González, F., Pereda, F. J., López-Guzmán, T. y González Cruz, F. (2018). La inteligencia emocional como habilidad directiva. Estudio aplicado en los municipios de la provincia de Córdoba (España). Nóesis. Revista de ciencias sociales, 27(53), 98-120. https://doi.org/10.20983/NOESIS.2018.1.5

Porras, M. del M., Cabrejos, J. C., Vargas, G. y Berrocal, S. (2021). Gestión educativa y satisfacción laboral docente en la Institución Educativa República de Chile, Lima. Dilemas contemporáneos, 8(3) https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2626

Posso, R., Pereira, M., Paz, B. y Rosero, M. (2021). Educational management: Key factor in the implementation of the physical education curriculum [La gestión educativa: Factor clave en la implementación del currículo de educación física]. Revista Venezolana de Gerencia, 26(Special Issue 5), 232-247. https://doi.org/10.52080/RVGLUZ.26.E5.16

Quispe, R. (2019). Programa de segunda especialidad en gestión escolar y desarrollo del liderazgo pedagógico en directores de la UGEL Huamanga. Horizonte de la Ciencia, 9(17). https://doi.org/10.26490/UNCP.HORIZONTECIENCIA.2019.17.515

Reyes, H. (2020). Artículos de Revisión. Revista médica de Chile, 148(1), 103-108. https://doi.org/10.4067/S0034-98872020000100103

Riffo, R. (2019). Gestión administrativa y de calidad en los centros escolares de los Chorrillos. Revista Scientific, 4(Ed. Esp.), 153-172. https://doi.org/10.29394/SCIENTIFIC.ISSN.2542-2987.2019.4.E.9.153-172

Rojas, N. N. y Castillo, D. D. (2017). Perfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativas. Estudios Pedagógicos, 43(2), 237-252. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200013

Rubier, D. (2019). La incidencia de la gestión del conocimiento en el éxito de las organizaciones. Cooperativismo y Desarrollo, 7(3), 392-405. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-340X2019000300392&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Sagredo, E. y Castelló, A. (2019). Gestión directiva y clima organizacional en la educación de personas adultas en Chile. Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 1-25. https://doi.org/10.15517/AIE.V19I2.36895

Siñani, E. (2021). La gestión administrativa como incidencia en la calidad educativa de la Unidad educativa 20 de Octubre. Franz Tamayo - Revista de Educación, 3(6), 46-60. https://doi.org/10.33996/franztamayo.v3i6.313

Soto, N., Morillo, S., Calderón-Hernández, G. y Betancur, H. (2020). El perfil de gestión del directivo docente de Antioquia y los enfoques de gestión administrativa. Innovar, 30(77), 123-136. https://doi.org/10.15446/INNOVAR.V30N77.87453

Tito, J., Ogosi, J., Franco, J. y Vértiz, J. (2020). Management trends as a process in the effectiveness of management action [Las tendencias de gestión como proceso en la eficacia de la acción de gestión]. Revista Venezolana de Gerencia, 25(91), 1234-1245. https://doi.org/10.37960/RVG.V25I91.33199

Vásquez, K. y Farje, J. (2020). Efectividad de la gestión administrativa en los gobiernos locales altoandinos, Luya, región Amazonas. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 3(3), 60-66. https://doi.org/10.25127/RCSH.20203.649

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.