Abstract
Both technological advances and the context of the pandemic have positioned virtual mediation as a strong alternative for the transit and projection of higher education institutions and their adaptability to new demands, contexts, and changes. The implementation of remote virtual mediation as a consequence of the Covid-19 pandemic has impacted the sense of belonging and student commitment in higher education with face-to-face modality. However, the question arises as to how the behavior of these variables is consolidated in higher education institutions in which remote virtual mediation has always been their methodological hallmark. Seeking to establish the profile of the students of the National Open and Distance University (UNAD) in these contexts and to analyze the interaction of the variables of student commitment and sense of belonging, in this order of ideas and in a random manner, the investigators took a sample of 312 students from the aforementioned university. In this way, the study was developed from a positivist paradigm, with a descriptive-inferential level of depth, with a prospective, cross-sectional and non-experimental record. In addition, the authors used 2 instruments for data collection. The first one was focused on the measurement of the degree and the orientation of the student commitment, while the second one identified determinant factors in the sense of belonging. Finally, the investigators concluded that there is a tangible difference between the profile of the distance education student and that of face-to-face education. Likewise, it is recommended to delve into research focused on the processes of a sense of belonging and student commitment, even more so in distance Higher Education, which has not been sufficiently explored.
References
Aguirre-León, C, García-Noguera, L, García-Gutiérrez, Z. y Rodríguez-Amórtegui, E. (2020). La mediación virtual un espacio propicio para la formación en investigación en la educación superior. Inclusión & Desarrollo, 7(2), pp. 74-88. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.7.2.2020.74-88
Arias-Arias, N., González-Guerrero, K. y Padilla-Beltrán, J. (2010). Educación a distancia y educación virtual: una diferencia necesaria desde la perspectiva pedagógica y la formación del ser humano. Revista de Investigaciones UNAD. 9(3), 207-221. https://doi.org/10.22490/25391887.726
Arias-Velandia, N., Rincón-Báez, W. U. y Cruz-Pulido, J. M. (2018). Desempeño de mujeres y hombres en Educación Superior Presencial, Virtual y a Distancia en Colombia. Revista Panorama, 12(22), 58-69. https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i22.1142
Aspeé, J., González, J. y Cavieres, E. (2018a). El Compromiso Estudiantil en Educación Superior como Agencia Compleja. Formación universitaria, 11(4), 95-108. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000400095
Aspeé, J., Cavieres, E. y González, J. (2018b). El compromiso estudiantil ciudadano y su vínculo con el éxito educativo en la educación superior. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (86), 393-422. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7338180
Aspeé, J., González, J. y Cavieres, E. (2019). Instrumento para medir el compromiso estudiantil integrando el desarrollo ciudadano, una propuesta desde Latinoamérica. Revista Complutense de Educación, 30(2), 399-421. https://doi.org/10.5209/RCED.57518
Brea, L. (2016). Factores que determinan el sentido de pertenencia de los estudiantes de la PUCMM-CSTA. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 12(24), 21-38. https://doi.org/10.29197/cpu.v12i24.243
Cervantes, M. (2019). Propuesta de educación no regular como elemento coadyuvante para la cohesión social, la visibilidad étnica y para generar el sentido de la pertenencia en población afrodescendiente migrante [tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio Institucional - Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/6481
Cloninger, S. (2003). Teorías de la personalidad. (3a ed.). Prentice Hall.
Corona, A. (2020). El sentido de pertenencia, una estrategia de mejora en el proceso formativo en las artes. Estudio de caso en Danza en una universidad mexicana. Páginas de Educación, 13(2), 59-79. https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2172
Coschiza, C., Martín, J. y Gapel, G. (2016). Características socioeconómicas y rendimiento académico. El caso de una Universidad Argentina. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 51-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5536820
González, J. y Aspeé, J. (2021). Propuesta de estimador de la fiabilidad mediante Alfa-Game. Revista Iberoamericana de Psicología, 14(1), 1–10. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.14101
González, J., Carvajal-Muquillaza, C. y Viveros, F. (2016). Coeficientes edumétricos para la validez y dificultad de un test: Propuesta. Estudios pedagógicos, 42(3),467-481. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400025
Hurtado, S. y Carter, D. (1997) Effects college transition and perceptions the campus racial climate on Latino college students´ sense belonging. Sociology Education, 70(4), 324-345. https://doi.org/10.2307/2673270
Hurtado, S. y Ponjuan, L. (2005) Latino educational outcomes and the campus climate. Journal Hispanic Higher Education, 4(3), 235-251. https://doi.org/10.1177%2F1538192705276548
León, J. y Collahua, Y. (2016). El efecto del nivel socioeconómico en el rendimiento de los estudiantes peruanos: un balance de su efecto en los últimos quince años. En GRADE (Eds.). Investigación para el desarrollo en el Perú: once balances.[pp, 109-162]. GRADE
Manzano, A. (2019). Compromiso organizacional y sentido de pertenencia en docentes: un estudio en una institución educativa pública y privada de Quito-Ecuador. RES Non Verba Revista Científica, 9(2), 1-17. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v9i2.220
Martínez, F. y Torres, M. (2007). El Modelo de Mediador Virtual de Aprendizaje para la construcción de comunidades de investigación. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 8(20) 135-153 https://www.redalyc.org/pdf/1701/170118399007.pdf
Medina, C. (2016). Estudio sobre el sentido de pertenencia y percepción de los alumnos de la Licenciatura en Administración de la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco. Punto de vista, 7(11), 7-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6121659
Muelle, L. (2020). Factores socioeconómicos y contextuales asociados al bajo rendimiento académico de alumnos peruanos en PISA 2015. Apuntes, 47(86), 117-154. http://dx.doi.org/10.21678/apuntes.86.943
Orellana, D., Segovia, N. y Rodríguez, B. (2020). El abandono estudiantil en programas de educación superior virtual: revisión de literatura. Revista de la Educación Superior, 49(194), 47-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7704679
Ortiz, G., González, M. y López, R. (2018). Participación digital universitaria: una miradadesde la perspectiva de género en tres contextos mexicanos. MEDIACIONES, 15(22), 1-22. http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.15.22.2019.1-13
Ostrove, J. y Long, S. (2007). Social Class and Belonging: Implications for College Adjustment. The Review Higher Education, 30(4), 363-389. https://doi.org/10.1353/rhe.2007.0028
Papalia, D., Wendkos, S. y Duskin, R. (2009). Psicología del desarrollo. De la infancia a la adolescencia. (11a ed.). Mc Graw Hill.
Pino, T., Cavieres, E. y Muñoz, J. (2018). Los factores personales e institucionales en el sentido de pertenencia de estudiantes chilenos a lo largo de sus estudios superiores. Revista iberoamericana de educación superior, 9(25), 24-41. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-28722018000200024&script=sci_abstract
Porto, A. y Di Gresia, L. (2004). Rendimiento de estudiantes universitarios y sus determinantes. Revista de Economía y Estadística, 42(1), 93–113. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/REyE/article/view/3800
Procel, M. y Sánchez, D. (2019) Factores socioeconómicos que afectan el rendimiento académico de los estudiantes de nivelación de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, período 2018-1S campus matriz. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas. (pp. 1021-1031). Octaedro. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/98998
Quaresma, M. y Zamorano, L. (2016). El sentido de pertenencia en escuelas públicas de excelencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(68), 275-297. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662016000100275&script=sci_abstract&tlng=es
R Core Team. (2019). R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org/
Rodríguez, G., Gómez, V. y Ariza, M. (2014). Calidad de la Educación Superior a Distancia y Virtual: Un análisis de desempeño académico en Colombia. Investigación & Desarrollo, 22(1), 58-99. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26831411004
Salas, J. y García, T. (2021). Grupo Retos del 2030 en la UACJ: Sentido de pertenencia, salud y formación medioambiental del estudiantado. QVADRATA. Estudios Sobre Educación, Artes y Humanidades, 3(5), 15-22. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v3i5.808
Torres, G. y Botero, L. (2021). Factores asociados al compromiso académico en universitarios de carreras virtuales: Revisión de las principales teórias e instrumentos. Panorama, 15(28), 54–76. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i28.1816
Vargas-Ávila, S. y Cáceres-Mesa, M. L. (2019). Algunos preliminares sobre los factores socioeconómicos que determinan la aceptación de la educación superior a distancia. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(1), 103-112. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/88/189
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2022 Revista Educación - Journal of Education