Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Didactic Guide for Solving Problems on Homogeneous Fractions in the Eighth Year of General Basic Education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Didactic Guide
Problem Solving
Homogeneous Fractions
Problem-Based Learning
PBL
Guía didáctica
Resolución de problemas
Fracciones homogéneas
Aprendizaje Basado en Problemas
ABP

How to Cite

Lorenzo Benítez, R., Freire Pulla, W. A. ., Macías Barzola, E. W. ., & Cedeño Heras, P. D. . (2023). Didactic Guide for Solving Problems on Homogeneous Fractions in the Eighth Year of General Basic Education . Revista Educación - Journal of Education, 47(1), 351–369. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51748

Abstract

This paper aims to describe the knowledge level about homogeneous fractions that students in the eighth year of General Basic Education possess in Mathematics in the Educational Unit Ciudad de Ambato, period 2021 - 2022. To accomplish this goal, the investigators developed the following phases: design, application, and analysis of the instrument for data collection. The study of the information was made considering the topics proposed in the Mathematics curriculum. Moreover, the research approach was quantitative, with a non-experimental design of descriptive scope. In terms of the population, it consisted of 37 students. The researchers applied descriptive statistics to later process the information with SPSS. Likewise, they described three indicators considering the questions proposed for each of them. For its part, the didactic guide for the resolution of homogeneous fractions designed from the analyzes made was based on Problem-Based Learning. Finally, the results of the research encourage the development of a teaching process with quality, conscientiously, where mathematics and the students gain protagonism. In addition, the importance of linking classroom exercises with everyday life is highlighted so that learners gain motivation and reach a higher level of knowledge. As a final suggestion, the authors consider it formidable that the proposed didactic guide is applied in various scenarios to assess its effectiveness.  

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51748
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alemán, P., Alemán, J. y López, E. (2017). Aprendizaje de las fracciones en estudiantes de séptimo grado del Instituto San Ramón, en Río San Juan de Nicaragua. Revista Ciencia e Interculturalidad, 21(2), 8-9. https://doi.org/10.5377/rci.v21i2.5598

Avella, D., Salazar, F. y Miguez, J. (2017). Resolución de problemas matemáticos con fracciones enfocados al contexto escolar. Educación y Ciencia, (20), 147 - 167. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2017.20.e8913

Chávez, A. (2019). Guía didáctica dirigida a fisioterapeutas para la rehabilitación física de la parálisis cerebral utilizando moodle. [Tesis de maestría]. Universidad Tecnológica Israel. http://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/2347/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2019-078.pdf

Cristancho, D. y Cristancho, L. (2018). Aprendizaje basado en problemas en matemáticas: el concepto de fracción. Educación y Ciencia (21), 50. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9387

Donoso, E., Valdés, R., Cisternas, P. y Cáceres, P. (2021). Enseñanza de la resolución de problemas matemáticos: Un análisis de correspondencias múltiples. Diálogos sobre educ. Temas actuales en investing, 11(21). https://bit.ly/3r7ffLj

El Universo. (2019, 26 de febrero). Ecuador reprobó en Matemáticas en evaluación internacional. El Universo. https://www.eluniverso.com/guayaquil/2019/02/26/nota/7207946/matematicas-no-se-paso-prueba/

Escalona, D., Delgado, H., Madrigal, M. y Rodríguez, J. (2019). Atención integral e intercultural de niños y niñas en educación preescolar. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(2), 147-164. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7244454

Gómez, M. (2016). Introducción a la metodología de la investigación científica. Editorial Brujas. https://www.digitaliapublishing.com/a/44342

Gómez, S. (2018, 05 de mayo). Aprendizaje basado en problemas (ABP). Didáctica. https://didactia.grupomasterd.es/blog/numero-13/aprendizaje-basado-en-problemas-abp

González, M., Álvarez, A. y Pérez, C. (2017). Aprendizaje y desarrollo humano. Congreso Nacional de Investigación Educativa, 14. https://bit.ly/33f5iBW

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: la rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (6ta edición). McGraw-Hill. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEVAL]. (2018). Educación en Ecuador Resultados PISA para el desarrollo. Comité Editorial PISA-D. https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/12/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf

Lara-Freire, M. L., Lara-Freire, M. A., Huilcapi-Ruiz, G. M. y López-Cárdenas, F. E. (2021). La Enseñanza de fracciones utilizando la metodología del aprendizaje basado en problemas. Dominio de las Ciencias, 7(3), 498-512. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2006/4124

Lara, V., Ávila, J. y Olivares, S. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico mediante la aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas. Psicología Escolar e Educacional, 21(1), 65-77. https://doi.org/10.1590/2175-3539201702111072

León, J. (2019). Guía didáctica de Matemática mediada por TIC para docentes de Octavo Año del Colegio Sucre. [Tesis de maestría]. Universidad Tecnológica Israel. http://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/2321/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2019-053.pdfhttps://bit.ly/3y6lcsa

López, J. (2019). El aprendizaje basado en problemas y el desarrollo de las habilidades del pensamiento crítico. Educación y Sociedad, 14(1), 5-22. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7539914.pdf

Matamoros, W. (2018). Propuesta didáctica de Aprendizaje Basado en Problemas dirigida al área de Matemáticas (8° de Educación General Básica): caso Unidad Educativa “Sagrada Familia”. [Tesis de maestría]. Pontificia Católica del Ecuador. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/15115

Ministerio de Educación de Ecuador. (2015, agosto). Ley Orgánica de Educación Intercultural, LOEI. Ministerio de Educación. https://bit.ly/3y0iowO

Ministerio de Educación de Ecuador. (2016). Currículo Nacional. Ministerio de Educación. https://bit.ly/3CX8tf9

Ministerio de Educación de Ecuador. (2020). 8 EGB Matemática: Texto del estudiante. AYA EDICIONES CÍA. LTDA. https://fabianizquierdo.files.wordpress.com/2020/08/8egb-mat-f2.pdf

Ministerio de Educación. (2018). Matemática: Texto del Estudiante. SMEcuaediciones.

Morin, A. (s.f.). Habilidades académicas que su hijo necesita en octavo grado. Understood. https://www.understood.org/articles/es-mx/skills-kids-need-going-into-eighth-grade

Ojeda, N. (2020). Enseñanza en el área de matemáticas en la Escuela EGB “General Artigas¨ un análisis del nivel de comprensión de los estudiantes y las metodologías aplicadas por los docentes. [Tesis de licenciatura]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. http://repositorio.puce.edu.ec:80/handle/22000/18491

Ordóñez, M., Soriano, S. y León, H. (2017). Uso de la gamificación en la conceptualización de fracciones y proporciones dirigido a estudiantes de la fundación MAUN. [Tesis de licenciatura]. Universidad de Cundinamarca. https://repositorio.ucundinamarca.edu.co/bitstream/handle/20.500.12558/1826/rep%20final.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Picheira, N. y Vásquez, C. (2018). Conocimiento Didáctico-Matemático para la Enseñanza de la Matemática Elemental en futuros profesores de educación básica: diseño, construcción y validación de un instrumento de evaluación. Estudios pedagógicos, 44(1), 25-48. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v44n1/0718-0705-estped-44-01-00025.pdf

Pino, R. y Urías, G. (2020). Guías didácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje: ¿Nueva estrategia?. Revista Scientific, 5(18), 371-392. http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/476/1205

Ramírez, V., Mejía, J. y Patiño, M. (2019). Adición de Fracciones. Universidad de los Andes. https://bit.ly/3kTMVbd

Rincón, C. y Fonseca, J. (2021). Unidad Didáctica para potenciar el aprendizaje del concepto de fracción, basado en la resolución de problemas y la historia de la Matemática. [Tesis de maestría]. Santa Marta. https://repositorio.unimagdalena.edu.co:8081/server/api/core/bitstreams/6ecdc5ef-3d0e-4874-8223-9ffdc5b43091/content

Tapia, J., García, D., Erazo, J. y Narváez, C. (2020). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica para el desarrollo del razonamiento lógico matemático. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA 5(1), 753-772. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.808file:///D:/Usuario/Downloads/Dialnet-AprendizajeBasadoEnProblemasComoEstrategiaDidactic-7611074.pdf

Torres, R. (2009). PISA: disputa política y evaluación educativa (Ecuador). Blogger. https://otra-educacion.blogspot.com/search/label/PISA

Triglia, A. (2015). Las 4 etapas del desarrollo cognitivo de Jean Piaget. https://psicologiaymente.com/desarrollo/etapas-desarrollo-cognitivo-jean-piaget

UNESCO. (2018). Estadística para fomentar el Aprendizaje: Compendio 2018 de datos sobre el ODS 4. Instituto de Estadística de la UNESCO. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/sdg4-digest-data-nurture-learning-exec-summary-2018-sp.pdf

Villacís, M. (2021). Aplicación del método Polya para mejorar la resolución de problemas matemáticos en estudiantes de octavo año de E.G.B. de Baños [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/3159

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.