Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Undergraduate Research: Experiences from the School of Tourism, Cuba
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Universidades
Docencia
Investigación
Extensión
Integración
Gestión
Universities
Teaching
Research
Extension
Integration
Management

How to Cite

Hernández Flores, Y., Quintana Soto, M., & Torres Hechavarría, L. (2023). Undergraduate Research: Experiences from the School of Tourism, Cuba . Revista Educación - Journal of Education, 47(1), 511–527. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51816

Abstract

In recent years, the articulation of these substantive processes has been achieved in Cuban higher education institutions: teaching, research, and university extension. One of the structures that permit the integration between the previously mentioned processes is the Student Scientific Work Groups. Thus, the authors conducted this research, in which the main objective was to exemplify the role of research in the comprehensive training of university students, taking as a case study the role of FTour in the Faculty of Tourism, University of Havana. Through the bibliographic review of the results of the institution and the workgroup, as well as participatory observation and the results of surveys and interviews made with 35 students, the researchers characterized the general functioning of the investigative process in the country and the institution. This led to an understanding of the context in which the work of the students and teachers who belong to the scientific group is carried out. Moreover, the investigators identified and quantified the results for the establishment of best practices that serve as a reference for the management of this type of scientific group at the country level. The main results indicated the efficiency in the management carried out by students and teachers, which contributes to the comprehensive training of future graduates in tourism. In addition, the importance of the connection between teachers is shown to improve research work between universities and companies. In general, the research demonstrates the importance of FTour in the path traveled during the last five years, which allows it to contribute experiences through the presentation of eight examples of good practices that will allow the comprehensive preparation of the Cuban university population to be achieved. The conclusions are related to transdisciplinarity, motivation from the socialization of scientific results, the training of leaders, the university-company relationship, the insertion in Research Projects, and its link with the research pyramid. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51816
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguiar, G. y Baute, L. M. (2020). La integración de los procesos sustantivos universitarios desde el proceso extensionista: una mirada a la teoría. Revista Ciencia y Tecnología, 17(3), 454-467. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5213

Alarcón, R., Guzmán, Y. y García, M. (2019). Formación integral en la educación superior: una visión cubana. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(3), 1-14 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300010

Barbachán, E. A., Casimiro, W. H., Casimiro, C. N., Pacovilca, O. V. y Pacovilca, G. S. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes de áreas tecnológicas. Universidad y Sociedad, 13(4), 218-225. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2159

Calzadilla, O. O., Cruz, W. y Mastrapa, A. M. (2014). Los grupos científicos estudiantiles en las universidades de ciencias pedagógicas. Mendive: Revista de Educación, 12(4), 1-6. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/745

Correa, F. y Versino, M. (2015). Relaciones universidad-empresa: ¿y cuando la universidad es la empresa? Cuestiones de sociología, 12(2), 33-52. https://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CSn12a07

Escobar, N. V. (2014). ¿Cómo escribir un aval de Consejo Científico? MEDISAN: Revista de los profesionales de la salud, 18(6), 881-904. https://www.redalyc.org/pdf/3684/368445006019.pdf

Franco, M., Cisneros, L. y Sánchez, M. (2022, 7-11 de febrero). Las investigaciones en el turismo y la necesidad de un enfoque sistémico. [Sesión de Congreso]. Congreso Internacional Universidad 2022. La Habana, Cuba. https://www.congresouniversidad.cu/en/event/xiii-taller-internacional-universidad-ciencia-y-tecnologia-uct-xiii-taller-internacional-universidad-ciencia-y-tecnologia-27/track/the-investigations-in-the-tour-and-the-need-for-a-systematic-approach-1158

García, R. E. y González, M. (2021). La integración de procesos sustantivos en la Universidad Católica de Cuenca: estado actual y prospectiva. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 184-193. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1956

González, G. R. y González, M. (2002). La Gestión de la Extensión Universitaria: una aproximación desde la perspectiva cubana. Revista Cubana de Educación Superior, 22(2), 55-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2460644

Hernández, H. (2017). La paradoja de la investigación científica estudiantil de las ciencias médicas en Cuba. Investigación en Educación Médica, 6(22), 1-1. https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-educacion-medica-343-articulo-la-paradoja-investigacion-cientifica-estudiantil-S2007505716300400

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. (6ª Ed.). Mc Graw Hill Education.

Hernández, F. y Robaina, J. I. (2018). Publicación científica estudiantil en ciencias médicas en Cuba: ¿oportunidad o reto? Revista de Educación Médica de Centro: EduMed Centro, 10(2), 234-238. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1052/pdf_328

Hernández, Y., Sánchez, Y., Quintana, M. y González, B. (2021, 26-30 de abril). Los Grupos de Trabajo Científico Estudiantiles en la gestión integrada de los procesos universitarios. Caso de estudio FTour, Facultad de Turismo, Universidad de La Habana. [Sesión de Congreso]. 10ma Conferencia Científica Internacional Universidad de Holguín, Holguín, Cuba. https://eventos.uho.edu.cu/index.php/ccm/cci10/paper/viewPDFInterstitial/4839/2028

Hernández, Y., Quintana, M., González, B. y Saldiña, B. (2022, 7-11 de febrero). La investigación de pregrado en tiempos de COVID-19. Caso estudio FTour, Facultad de Turismo. [Sesión de Congreso]. Congreso Internacional Universidad 2022, La Habana, Cuba. https://www.congresouniversidad.cu/en/event/x-foro-de-las-organizaciones-estudiantiles-en-la-universidad-est-x-foro-de-las-organizaciones-estudiantiles-en-la-universidad-33/track/undergraduate-research-in-times-of-covid-19-case-study-ftour-faculty-of-tourism-604

Ministerio de Educación Superior. (2016). Documento Base para el Diseño de los Planes de Estudio “E”. https://docplayer.es/96717918-Documento-base-para-el-diseno-delos-planes-de-estudio-e.html

Ministerio de Educación Superior. (2022). Reglamento Organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias del Ministerio de Educación Superior (Resolución 47/2022). http://www.hospitalameijeiras.sld.cu/hha/sites/all/informacion/2022/Resoluci%C3%B3n47-2022.pdf

Montenegro, L. A. y Narváez, M. A. (2021). Perspectivas de la gestión pública: investigación en la Educación Superior para la transformación social. Tendencias, 22(1), 303-313. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/6187

Noroña, O. (2021). Potenciar el trabajo de investigación científica estudiantil. Revista científica UPAP, 1(1), 21-25. http://revistacientifica.upap.edu.py/index.php/revistacientifica/article/view/3/15

Núñez, S., Negrin, D. E., Rojas, A., González, M. y Rivero, S. (2021). Gestión de proyectos de investigación en la Universidad de Pinar del Río, Cuba. Universidad y Sociedad, 13(4), 488-498. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2195

Ortiz, R. (2016, 15-19 de febrero). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. [Sesión de Congreso]. Conferencia inaugural dictada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2014, La Habana, Cuba.

Partido Comunista de Cuba. (2016). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Partido Comunista de Cuba.

Parra, J. (2018). El trabajo científico estudiantil. Opuntia Brava, 1(4), 31-61. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/528

Planes, P. (2017). Propuesta metodológica para mejorar el desempeño del jefe de departamento docente universitario. EDUSOL, 17(60), 70-80. https://www.redalyc.org/journal/4757/475753184017/475753184017.pdf

Ricardo, H., Rodríguez, B., León, J. L. y Medina, A. (2021). Bases y oportunidades de la vinculación universidad-empresa. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 300-306. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100300

Saborido, J. R. y Alarcón, R. (2018). La integración de la Universidad: experiencias de Cuba. Revista Cubana Educación Superior, 37(3), 1-19. https://redib.org/Record/oai_articulo1862334-la-integraci%C3%B3n-de-la-universidad-experiencias-de-cuba

Steinmo, M. y Rasmussen, E. (2016). How firms collaborate with public research organizations: The evolution of proximity dimensions in successful innovation projects [Cómo colaboran las empresas con las organizaciones públicas de investigación: la evolución de las dimensiones de proximidad en proyectos de innovación exitosos]. Journal of Business Research, 69(3), 1250-1259. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.09.006

Sutz, J. (2011). La integralidad de las funciones universitarias como espacio de preguntas recíprocas. Cuadernos de Extensión, 1, 43-60. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/33/Integralidad%20tensiones%20y%20perspectivas.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=44

Trejos, J. y Ayala, J. (2018). Integración de las funciones sustantivas de la educación superior: un aporte para la construcción de paz. [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana. https://bit.ly/3G4xngT

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.