Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Consistency Between Teaching Practice and the Evaluation of Teaching by Students in Higher Education: Case Studies in the Universidad Veracruzana
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Teacher Evaluation
Pedagogical Practice
Higher Education
Evaluación docente
Práctica pedagógica
Enseñanza superior

How to Cite

Silva Blanco, L. A. (2023). Consistency Between Teaching Practice and the Evaluation of Teaching by Students in Higher Education: Case Studies in the Universidad Veracruzana . Revista Educación - Journal of Education, 47(1), 114–128. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51978

Abstract

There is a solid relationship between educational quality and the quality of teaching offered at universities; therefore, special importance is given to the evaluation of teaching performance. Thus, the objective of this paper is to determine if there exists a congruence between the teaching practice, the perception of the student population, and the grade assigned in the evaluation of teaching by the students. Regarding the approach, the investigator used the qualitative one complemented, in turn, by the quantitative one, as well as descriptive research and case study. For its part, the sample consisted of 10 teachers and 10 students from the academic areas included in the Universidad Veracruzana (UV). Likewise, the researcher collected information from classroom observations and open interviews to later analyze it through a congruence matrix. This is how it was found the lack of consistency between the qualification that the teaching staff obtains in the performance evaluation and their practice in the classroom, taking as a reference the activities that the evaluation instrument of the Programa de Estímulos al Desempeño del Personal Académico (PEDPA) of the UV values. The absence of consistency lies in the perception of the students and in the assessment elements that the evaluation instrument does not consider, for the teaching staff puts into practice greater knowledge, skills, and attitudes than those evaluated, where affective attributes, interpersonal relationships, and personal characteristics stand out. Therefore, these findings show the need to create a teacher evaluation system that includes various techniques such as self-assessment, feedback, observations, peer evaluation, among others, that allow for a more effective evaluation of teacher performance. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51978
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Almutairi, S. y Shraid, S. (2021). Teacher evaluation by different internal evaluators: Head of departments, teachers themselves, peers and students [Evaluación del profesorado por diferentes evaluadores internos: jefe de departamento, los propios profesores, compañeros y alumnos]. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(2), 588–596. https://doi.org/10.11591/ijere.v10i2.20838

Arnold, J. y Versluis, I. (2019). The influence of cultural values and nationality on student evaluation of teaching [La influencia de los valores culturales y la nacionalidad en la evaluación de la enseñanza por parte de los estudiantes]. International Journal of Educational Research, 98, 13–24. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.08.009

Aristulle, P. y Paoloni, P. (2019). Habilidades socioemocionales en las comunidades educativas: aportes para la formación integral de los y las adolescentes. Revista Educación, 43(2), 18-32. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.28643

Ary, D., Cheser, L. y Asghar, R. (1989). Introducción a la investigación pedagógica. McGraw-Hill.

Beltrán, M., Serrano, E., Cabrero, B. y Enríquez, J. (2010). La evaluación de la docencia en las universidades públicas mexicanas: un diagnóstico para su comprensión y mejora. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1), 77–92. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol3-num1_e/art6.pdf

Berezvai, Z., Lukáts, G. y Molontay, R. (2021). Can professors buy better evaluation with lenient grading? The effect of grade inflation on student evaluation of teaching [¿Pueden los profesores comprar una mejor evaluación con calificaciones indulgentes? El efecto de la inflación de calificaciones en la evaluación de la enseñanza por parte de los estudiantes]. Assessment y Evaluation in Higher Education, 46(5), 793–808. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1821866

Best, J. (1982). Como investigar en Educación. Morata S. A.

Boring, A., Ottoboni, K. y Stark, P. (2016). Student evaluations of teaching (mostly) do not measure teaching effectiveness [Las evaluaciones de los estudiantes sobre la enseñanza (en su mayoría) no miden la eficacia de la enseñanza]. ScienceOpen Research, 0(0). 1-11. https://doi.org/10.14293/S2199-1006.1.SOR-EDU.AETBZC.v1

Calatayud, M. (2021). Evaluación docente y mejora profesional. Descubrir el encanto de su complicidad. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 14(1), 87–100. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.1.005

Clayson, E. (2018). Student evaluation of teaching and matters of reliability [Evaluación de la docencia por parte de los estudiantes y cuestiones de fiabilidad]. Assessment y Evaluation in Higher Education, 43(4), 666–681. https://doi.org/10.1080/02602938.2017.1393495

Galván, J. y Farías, G. (2018). Características personales y práctica docente de profesores universitarios y su relación con la evaluación del desempeño. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(2), 9–33. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.2.001

García, A., Villa, A., Aláez, M. y Romero, S. (2022). Aplicación y resultados de un sistema para evaluar la calidad de la docencia universitaria en una década de experimentación. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 51-68. https://doi.org/10.6018/rie.401221

Hickman, H., Alarcón, E., Cepeda, M., Cabrera, R. y Torres, K. (2016). Significado de buen profesor y de evaluación docente por estudiantes y maestros universitarios. La técnica de redes semánticas. Sinéctica, (47), 1-16. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2016000200009&lng=es&tlng=es.

Kohn, A. (1994). ¿Por qué no funcionan los programas de incentivos?. Universidad futura, 5(15), 61-66.

Luna, E. y Rueda, M. (2021). Contribuciones de la Red Iberoamericana de Investigadores sobre la Evaluación de la Docencia (RIIED). En N., Fernández, C. Nosiglia, C. Pérez y M. Rueda. (Eds.), Evaluación, desarrollo, innovación y futuro de la docencia universitaria. (pp. 18-47). FEDUN.

Luna-Serrano, E., Vallle-Espinosa, M. del C. y Osuna-Lever, C. (2010). Los rasgos de un "buen profesional", según la opinión de estudiantes universitarios en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(SPE), 1–14. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412010000300006&lng=es&nrm=iso

Marsh, H. (2007). Students’ evaluations of university teaching: Dimensionality, reliability, validity, potential biases and usefulness [Valoraciones de los estudiantes sobre la docencia universitaria: dimensionalidad, fiabilidad, validez, posibles sesgos y utilidad]. En R. Perry y J. Smart (Eds.). The scholarship of teaching and learning in higher education: An evidence-based perspective. (pp. 319–383). Springer.

Matosas-López, L., Leguey-Galán, S. y Doncel-Pedrera, M. (2019). Converting Likert scales into Behavioral Anchored Rating Scales (Bars) for the evaluation of teaching effectiveness for formative purposes [Conversión de escalas de Likert en escalas de calificación ancladas en el comportamiento (barras) para la evaluación de la eficacia de la enseñanza con fines formativos]. Journal of University Teaching y Learning Practice, 16(3), 1-24. https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol16/iss3/9

Martín, F. (2019). La Didáctica ante el Tercer Milenio. Colección Letras Universitarias. Síntesis.

Maxwell, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Un enfoque interactivo. Gedisa.

Pedraza, O. (2001). La matriz de congruencia: Una herramienta para realizar investigaciones sociales. Economía y Sociedad, 6(10), 311–316. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5900518

Reyes, E., González, E. y Be Ramírez, A. (2018). Evaluar la práctica docente a partir de los comentarios de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 76(2), 1681–5653. https://doi.org/10.35362/rie7623096

Roig, H. (2021). Futuro de la evaluación y desarrollo docente: tres perspectivas para el debate. En N., Fernández, C. Nosiglia, C. Pérez y M. Rueda. (Eds.), Evaluación, desarrollo, innovación y futuro de la docencia universitaria. (pp. 72-82). FEDUN.

Rueda, M. (1999). Notas para una agenda de discusión sobre la evaluación de la docencia en las universidades. En M. Rueda y M. Landesman (Coord.). ¿Hacia una nueva cultura de la evaluación de los académicos?. (pp. 203-215). CESU.

Rueda, M. (2015). La ANUIES y la evaluación de la docencia. En G. Álvarez (Coord.), La ANUIES y la construcción de políticas de educación superior 1950-2015. (pp. 373-386). ANUIES.

Seivane, M. y Brenlla, M. (2021). Evaluación de la Calidad Docente Universitaria desde la Perspectiva del estudiantado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 14(1), 35-46. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.1.002

Stake, R. y Visse, M. (2021). La ética en los sistemas de evaluación estudiantil de la enseñanza En N., Fernández, C. Nosiglia, C. Pérez y M. Rueda. (Eds.), Evaluación, desarrollo, innovación y futuro de la docencia universitaria. (pp. 83-94). FEDUN.

Stroebe, W. (2020). Student Evaluations of Teaching Encourages Poor Teaching and Contributes to Grade Inflation: A Theoretical and Empirical Analysis [Las evaluaciones de la enseñanza por parte de los estudiantes fomentan la enseñanza deficiente y contribuyen a la inflación de calificaciones: un análisis teórico y empírico]. Basic and Applied Social Psychology, 42(4), 276–294. https://doi.org/10.1080/01973533.2020.1756817

Tran, T. y Do, X. (2020). Student evaluation of teaching: do teacher age, seniority, gender, and qualification matter? [Evaluación de la enseñanza por parte de los estudiantes: ¿importan la edad, la antigüedad, el género y la calificación de los maestros?]. Educational Studies, 98, 1–28. https://doi.org/10.1080/03055698.2020.1771545

Uttl, B., White, A. y Gonzalez, W. (2017). Meta-analysis of faculty’s teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related. [Metanálisis de la eficacia de la enseñanza del profesorado: la evaluación de los estudiantes de las calificaciones de enseñanza y el aprendizaje de los estudiantes no están relacionados]. Studies in Educational Evaluation, 54, 22–42. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.08.007

Universidad Veracruzana. (2014). Reglamento del Programa de Estímulos del Desempeño del Personal Académico. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2018/04/REGLAMENTO-PEDPA-2017-2019.pdf

Villa, C., Espinoza, S. y Sandoval, B. (2021). La evaluación del desempeño docente desde la perspectiva del docente y de los administradores del proceso. Revista de Investigación Académica sin Frontera, 14(35), 1-25. https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi35.402

Zhao, Y., Xu, P., Chen, Y. y Yan, S. (2022). A literature review of the research on students’ evaluation of teaching in higher education. Frontiers in Psychology, 13, 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1004487

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.