Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Inequalities in the Context of the COVID-19 Pandemic: Educational Experiences of the Secondary Level in Argentina
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Inequalities
High School Education
Pandemic
Technologies
Desigualdades
Educación secundaria
Pandemia
Tecnologías

How to Cite

Alucin, S. V., & Monjelat, N. (2023). Inequalities in the Context of the COVID-19 Pandemic: Educational Experiences of the Secondary Level in Argentina . Revista Educación - Journal of Education, 47(1), 20–37. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.52013

Abstract

The present article aims to describe and analyze the experiences of secondary school teachers around the inequality that the pandemic made visible in the use and access to different technological resources, both at the time of pedagogical continuity in 2020, and at the time of return to schooling, in 2021. To achieve this, a corpus of 19 semi-structured interviews conducted by the ENCRESPA Network (Network for the Collaborative Study of Representations on the Pandemic in Argentina) was analyzed, within the framework of the Project Identities, experiences and social discourses in conflict around the pandemic and the post-pandemic, of the Research Program of the Contemporary Argentine Society (PISAC): The social and human sciences in the COVID-19 crisis (National Agency for the Promotion of Research, Technological Development and Innovation). The data was processed with the Atlas.ti software, by identifying and coding meaningful extracts regarding the inequality of resources, stressing the divergences between public and private schools. Among the results, it is highlighted that the access, use and appropriations of certain materials conditioned educational experiences, affecting both students and teachers. This limited the scope of the educational policies designed in the context of the pandemic, so that the links between actors, the times, the possible pedagogical strategies, the learning, and the ways of teaching were unequal. Based on this, it is concluded that education in the pandemic has been virtual, sustained, and simultaneous only for a few, while for the majority it was remote, intermittent and asynchronous. The data analyzed is a valuable input to rethink educational policies, highlighting the needs that appear on the ground and the pending debts regarding inclusion. In this sense, greater dialogue is recommended between the macro (state) and micro (school) levels, to build policies more linked to institutional realities. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.52013
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde.

Achilli, E. (1986). La práctica docente: una interpretación desde los saberes del maestro. Cuadernos de Formación Docente, (2), 1-16. https://upc.edu.ar/wp-content/uploads/2015/09/La-pr%C3%A1ctica-docente.-Una-interpretaci%C3%B3n.pdf

Anderete, M. (2022). La pandemia y el año que enseñamos por WhatsApp: el recurso tecnológico más utilizado en las secundarias pobres de Bahía Blanca durante el 2020. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 18(17), 18-31. https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.687

Ball, S. J. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacía una teoría de la organización escolar. Paidós.

Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology Using thematic analysis in psychology [Uso del análisis temático en psicología Uso del análisis temático en psicología]. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Bocchio, M. C. (2020). El Futuro Llegó Hace Rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-10. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3

Benítez, S. (2016). Elogio de un «fracaso». La dimensión simbólica del Programa Conectar Igualdad. Revista Argentina de Estudios de Juventud, (10), 1-15. https://doi.org/10.24215/18524907e011

Bourdieu, P. (2012). Los Tres Estados del Capital Cultural. Sociológica, (5), 11-17.

Cabello, R. (2018). La vida en los bordes. Reflexiones sobre el acceso a las tecnologías y la inclusión digital. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 252-278. https://doi.org/10.26864/pcs.v7.n2.11

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2020). Educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Castro, A. y Faraci, M. (2020). Espacialidad y procesos de escolarización. Rev. A&P continuidad, 13(7), 126-135. https://doi.org/10.35305/23626097v7i13.281

Casillas-Alvarado, M., Ramírez-Martinell, A. y Ortíz-Méndez, V. (2013). El Capital Tecnológico una nueva especie del Capital Cultural. Una propuesta para su medición. [Sesión de Congreso]. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Universidad Veracruzana. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/1750.pdf

Cardini, A., D´Alessandre, V. y Torre, E. (2020). Educar en tiempos de pandemia. Respuestas provinciales al COVID-19 en Argentina. CIPPEC. https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2020/05/Cardini-DAlessandre-y-Torre-mayo-de-2020-Educar-en-tiempos-de-pandemia-WEB-1.pdf

Di Piero, E. y Minño, J. (2020). Pandemia, desigualdad y nivel secundario: trayectorias de las políticas de virtualización a nivel subnacional durante 2020. Propuesta Educativa, 28(54), 42-58. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1995-77852020000200042&lng=es&tlng=es.

Dubet, F. (2011). Repensar la justicia social. Siglo XXI.

Dussel, I. (2020). La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. Praxis Educativa, 15. 1-16. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16482.090

ENCRESPA (2021) Informe N° 1. Subred educación. http://encrespa.web.unq.edu.ar/2021/08/14/informe-docentes/

ENCRESPA (2022) Informe N° 5. Subred educación. http://encrespa.web.unq.edu.ar/2022/06/25/informe-n5/

Frigerio, G. (2019). Oficios del lazo: mapas de asociaciones e ideas sueltas. En G. Frigerio, D. Korinfeld y C. Rodriguez, (Coords.) Trabajar en instituciones: los oficios del lazo (pp.41-100). Noveduc.

Geertz, C. (2003). La descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. En La interpretación de las culturas. Gedisa.

Gentili, P. (2008). Marchas y contramarchas. El derecho a la educación y las dinámicas de exclusión incluyente en América Latina. Revista Iberoamericana de educación, (49), 19-57. https://rieoei.org/historico/documentos/rie49a01.pdf

Giovine, R. y Martignon, L. (2011). La escuela media bajo el mandato de la obligatoriedad. ICad. Cedes, 31(84), 175-194. https://doi.org/10.1590/S0101-32622011000200002

Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Norma.

Kaplan, C. y Piovani, J. (2018). Trayectorias y capitales socioeducativos. La Argentina en el siglo XXI. En Cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual (pp. 221-264). Siglo Veintiuno.

Kessler, G (2002). La experiencia escolar fragmentada. IIPE-UNESCO.

Kessler, G. (2014). Controversias sobre la desigualdad. Argentina 2003-2013. Fondo de Cultura Económica.

Krichesky, M., Manzo, A., Gagliano, R. y Pederzoli, S. (2021) Pandemia y escuela. Del aislamiento social preventivo y obligatorio al regreso a las aulas. Revista IRICE, (41), 119-145. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi41.1432

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripherial participation [Aprendizaje situado: participación periférica legítima]. Cambridge University Press.

Ministerio Educación Nacional [MEN]. (2020). Resolución N°108/2020. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/335000-339999/335491/norma.htm

Ministerio Educación Nacional [MEN]. (2020a). Resolución Nº106/2020. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/resoluci%C3%B3n-106-2020-335490/texto

Ministerio Educación Nacional [MEN]. (2020b). Evaluación Nacional del Proceso de Continuidad Pedagógica. https://www.argentina.gob.ar/educacion/evaluacion-e-informacion-educativa/evaluacion-nacional-del-proceso-de-continuidad-pedagogica

Ministerio Educación Nacional [MEN]. (2022). Resolución N° 423/22. Lineamientos Estratégicos Educativos para la República Argentina 2022-2027. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/RCFE_422-22.pdf

Meo, A. y Dabenigno, V. (2021). Teletrabajo docente durante el confinamiento por COVID-19 en Argentina. Condiciones materiales y perspectivas sobre la carga de trabajo, la responsabilidad social y la toma de decisiones. Revista de Sociología de la Educación, 14(1), 103-127. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18221

Narodowski, M., Volman, V. y Braga, F. (2020). Dispositivos y medios de comunicación para mantener el vínculo pedagógico en cuarentena. Argentinos por la educación. https://cms.argentinosporlaeducacion.org/media/reports/Dispositivos_y_medios_de_comunicacion_ArgxEdu_pandemia.pdf

Pereyra, A. (2020). Viejas y nuevas desigualdades educativas. Desafíos emergentes a la formación docente. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer (Comps.) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE Editorial.

Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El derecho a la educación afectado. Revista Internacional para la Justicia Social, 9(3), 45-59. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3

Segura, M. S. (2020). No es una brecha. Desigualdades digitales y sociales en Argentina. Revista Eptic, 23(2), 190-208. https://www.seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/15556

Sinisi, L. (2010). Integración o Inclusión escolar: ¿un cambio de paradigma? Boletín de Antropología y Educación. https://www.uepc.org.ar/conectate/wp-content/uploads/2014/05/Sinisi.pdf

Verón, E. (2013). La semiosis social 2. Ideas, momentos, interpretantes. Paidós.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.