Abstract
The objective of the research was to know the socio-emotional well-being of students, teachers, and parents of some public schools in the province of Curicó-Chile, in the context of the pandemic and virtuality. The participants were 49 people who belong to public primary schools in the Province of Curicó, Chile. The research design was cross-sectional descriptive with a mixed approach, using quantitative techniques: Natural Semantic Networks (NSR), and qualitative: semi-structured interviews and identity drawing. Descriptive statistics and microanalysis elements of the Grounded Theory were used in the data analysis. The findings evidenced a discrepancy in the emotions of the teaching staff, new socio-emotional experiences and domestic routines on the part of the parents, and formative experiences of the student body with various obstacles and diverse emotions. Of the latter, the most recurrent were frustration, sadness, and fear. On the other hand, there is a wide appreciation of the community of the face-to-face socio-educational context over the virtual one. It is recommended to promote social-emotional well-being, for it represents an element in the formation of the human being, through strategies such as emotion recognition drawings in teachers, students, and parents.
References
Agenda País. (2021, 5 de enero). Un 84,5 % de docentes chilenos manifestó sufrir alto desgaste emocional producto de la pandemia. El Mostrador. https://www.elmostrador.cl/agenda-pais/2021/01/05/un-845-de-docentes-chilenos-manifesto-sufrir-alto-desgaste-emocional-producto-de-la-pandemia/
Aguilar, C., Huentemilla, M., Méndez, M., Rojas, A, Tapia, C., Valderrama, D. y Valencia, C. (2019). Percepción sobre servicios ecosistémicos culturales asociados al bosque nativo por parte de un grupo universitario de estudiantes de pedagogía. Revista Electrónica Educare, 23(9), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.19
Bagnoli, A. (2004). Researching Identities with Multi-method Autobiographies [Investigación de identidades con autobiografías multimétodo]. Sociological Research Online, 9(2), 1-15. https://doi.org/10.5153/sro.909
Bruna, D., Villaroel, V. y Hojman, V. (2021). Emociones y salud mental de los profesores en la educación remota en pandemia. Estudio en el sistema escolar chileno. Centro de Investigación y Mejoramiento de la Educación y Universidad del Desarrollo [CIME]. https://psicologia.udd.cl/files/2021/05/Salud-Mental-de-docentes-en-pandemia-CIME.pdf
Castro, M. (2020). Las emociones y el desempeño académico docente de la unidad educativa “José Félix González” de la parroquia Guel, del Cantón SÍGSIC, de la Provincia del Azuay”. [Informe final, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/32138/1/PROYECTO%20DE%20INVESTIGACION%20-%20TESIS%20-%20CASTRO%20MANUEL.pdf
Centro de Investigación Avanzada en Educación [CIAE]. Centro de Investigación Para la Educación Inclusiva y EduGlobal. (2020). COVID-19 Nuevos Contextos, Nuevas Demandas y Experiencia Docente en Chile. http://eduinclusiva.cl/wp-content/uploads/2020/10/CIAE-COVID-VFinal-1.pdf
Collado, S. (2020,18 de mayo). Los efectos de la educación online en los hogares. Universidad de Chile. https://uchile.cl/u163485
Contardo, C. (2021, 29 de marzo). Los efectos de la pandemia en el bienestar socioemocional de los escolares chilenos. Comunicaciones Centro de Justicia Educacional, Pontificia Universidad Católica de Chile. https://centrojusticiaeducacional.uc.cl/los-efectos-de-la-pandemia-en-el-bienestar-socioemocional-de-escolares-chilenos/#:~:text=La%20L%C3%ADnea%20de%20Inclusi%C3%B3n%20de,pensamiento%2C%20en%20los%20estudiantes%20nacionales
Contreras, D., Espina, M. y Figueroa, J. (2012). Familia-Escuela “Trabajando juntos” Experiencias de involucramiento de la familia para la efectividad escolar Región de Tarapacá. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://www.unicef.org/chile/media/1466/file/familia_escuela.pdf
Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: El proceso emocional. https://www.uv.es/~choliz/Proceso%20emocional.pdf
Elige Educar. (2020). Situación de docentes y educadores en contexto de pandemia. https://eligeeducar.cl/content/uploads/2020/08/Resultados_EncuestaEEcovid_web_rev-1.pdf
Gallardo, G. (2021). Lineamientos para el Apoyo Socioemocional en las Comunidades Educativas. En F. Morales y A. Ojeda (Eds.). Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://www.unicef.org/chile/media/5701/file/Sostener%20cuidar%20.pdf
García, R., Ortega, N. y Rivera, A. (2013). El papel de la familia en el aprendizaje compartido de la regulación emocional como bienestar subjetivo. European Scientific Journal, 9(32), 153–161. https://core.ac.uk/download/pdf/236416639.pdf
Glaser, G. y Strauss, A. (1999). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative research [El descubrimiento de la teoría fundamentada: estrategias para la investigación cualitativa]. AldineTrasaction.
Gobierno de Chile [Gob.cl.]. (2020, 1 de junio). Saludable Mente. Gobierno de Chile. https://www.gob.cl/saludablemente/?gclid=Cj0KCQjw7MGJBhD-ARIsAMZ0eetS7gAvzIEYFEG3d6a8QWq6uDubYUnKIhtdu0LMLnlyixvRla6ICLAaAqeAEALw_wcB
González, W. y Cabrera, I. (2010). Educación virtual, conectividad y desigualdades: Eduweb una alternativa para la publicación de web docente en posgrado. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 10(3), 1-23. https://www.redalyc.org/pdf/447/44717980004.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education.
Jara, P. (2021). Mi nueva forma de educar. En C. Madero, A. Horn., F. Maureira, A. Rufinelli, M. Rojas, A., Falabella, L. Sepúlveda, M. Valdebenito, P. Sevilla, P. y M. Amarales, Escuelas innovando en tiempos de Pandemia. (pp. 35- 39). Universidad Alberto Hurtado.
López, A. y Yoder, J. (2013). Parent’s Perceptions of Involvement in Children’s Education: Findings from a Qualitative Study of Public Housing Residents [Percepciones de los padres sobre la participación en la educación de los niños: hallazgos de un estudio cualitativo de residentes de viviendas públicas.]. Child Adolesc Soc Work Journal, 30, 415–413.
Maradiegue, R. y Seusan, L. (2020). Educación en pausa: Una generación de niños y niñas en América Latina y el Caribe está perdiendo la escolarización debido al COVID-19. https://www.unicef.org/lac/media/18251/file/Educacion-en-pausa-web-1107.pdf
Marchant, T., Milicic, N. y Álamos, P. (2013). Impacto en los niños de un programa de desarrollo socio-emocional en dos colegios vulnerables en Chile. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 6(2), 167-186. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3411
Martínez, J. (2020). Salud Mental en estudiantes chilenos durante confinamiento por Covid-19: revisión bibliográfica. Revista Educación las Américas, 10(2). https://doi.org/10.35811/rea.v10i2.126
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2020). Convivencia Escolar. Formación Integral y Convivencia Escolar. https://convivenciaescolar.mineduc.cl/comunidad-educativa/docentes/#superio
Oros, L., Vargas, N. y Chemisquy, S. (2020). Estresores docentes en tiempos de pandemia: un instrumento para su exploración. Revista Interamericana de psicología, 54(3), 1-29. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i3.1421
Prince, A. (2021). La brecha digital como obstáculo al derecho universal a la educación en tiempos de pandemia. Journal of the Academia, 4, 26-41. https://doi.org/10.47058/joa4.3
Quero, L., Moreno, M., de León, P., Espino, R. y Coronel, C. (2021). Estudio del impacto emocional de la pandemia por COVID-19 en niños de 7 a 15 años de Sevilla. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 38(1), 20-30. https://doi.org/10.31766/revpsij.v38n1a4
Quiroz, F. (2020). Desarrollo de competencias inter e intrapersonales en el nivel escolar en contextos de pandemia. En R. Azocar, L. Basualto, S. Brito, C. Flores y V. Gálvez (Eds.), Intervención Social y Educativa en tiempos de pandemia (pp. 65–83). Aún creemos en los sueños. https://ediciones.uautonoma.cl/index.php/UA/catalog/download/4/7/18-1?inline=1
Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación en los niños. Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Revista Páginas de Educación, 9(2), 190-216. https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1298
Reyes, M., Jaimes, Y. y Bravo, A. (2019). Más allá del ambiente escolar: trazando huellas para el bienestar infantil y de la familia. Duazary: Revista internacional de Ciencias de la Salud, 16(2), 149-158. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7026805
Robles, P. y Rojas, M. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de Lenguas, (18), 1-16. https://www.nebrija.com/revista-linguistica/la-validacion-por-juicio-de-expertos-dos-investigaciones-cualitativas-en-linguistica-aplicada.html
Sandoval, R., Echeverría, S. Valdés, A. (2017). Participación de los padres en la educación: Una prueba del modelo de Hoover-Dempsey y Sandler. Perspectiva Educacional Formación de Profesores, 56(2), 139-153. http://perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/495/239
Schettini, P. y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social: Procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/49017/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Superintendencia de Educación. (2021). El rol de la familia y los adultos en tiempos de pandemia: un desafío y una oportunidad de aprendizaje. https://www.supereduc.cl/contenidos-de-interes/el-rol-de-la-familia-y-los-adultos-en-tiempos-de-pandemia-un-desafio-y-una-oportunidad-de-aprendizaje/
Urbina, M. (2021). El bienestar de los niños: el aislamiento social durante el confinamiento por el COVID-19 y estrategias efectivas. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22), 1-12. https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.781
Valdez, J. (2005). Las redes semánticas naturales, usos y aplicaciones en psicología social. Universidad Autónoma del Estado de México.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2022 Revista Educación - Journal of Education