Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Diseño del curso en línea: trabajo interdisciplinario
PDF (Español (España))

Keywords

Virtual environments of learning
design of on-line course
programming of the virtual
tutorial platform of on-line course
virtual mediation
Ambientes virtuales de aprendizaje
diseño de curso en línea
programación de la plataforma virtual
tutor de curso en línea
mediación virtual

How to Cite

Salas Soto, S. E. (2008). Diseño del curso en línea: trabajo interdisciplinario. Revista Educación - Journal of Education, 32(1), 99–122. https://doi.org/10.15517/revedu.v32i1.526

Abstract

The intention of this article is to offer to the on-line course designers elements to consider in the elaboration of this type of courses, since this one is a task that involves contributions in three dimensions: the programming of the platform that assumes technological functions; the preparation of the on-line course that requires educative and curricular fundaments and putting in practice the course that is mediated by a tutor or facilitator. The work is organized in four sections: first one is related to the thematic of the virtual campus, its functions and characteristics, especially to the concept of virtual campus and the use that has been given to this tool. A second section corresponds to the design of the on-line course, which presents information about virtual environments of learning. The third one describes elements of the programming of the platform in correspondence with the on-line design of the course and finally, the fourth subject offers guidelines for the tutor to mediate the on-line course. The information is sustained from the theoretical perspective by studies in this field like Area (2001), Herrera (2006 ), Cenich (2005), Kanuka (2005), Juarez (2003 ), Picciano (2002), Anderson (2001), Barberà (2001), Cabero (2000) y Dorado (1996).
https://doi.org/10.15517/revedu.v32i1.526
PDF (Español (España))

References

Referencias extraídas

Area, M. (1996, Julio). La tecnología educativa y el desarrollo e innovación del

currículum. En Actas del XI congreso nacional de Pedagogía. Tomo I. Ponencias. San Sebastián, España, pp.1-13.

Area, M. [Dir.], Santana, P., Del Castillo-Olivares, J. M., García, A., Medina, M. C., Estévez, R. et al. (2001, Noviembre). La oferta de educación superior a través de Internet. Análisis de los campus virtuales de las universidades españolas. (Informe final D.L. TF-2179). España: Universidad de la Laguna, Laboratorio de Educación y Nuevas Tecnologías. Extraído el 12 de octubre, de 2006 de http://www.edulab.ull.es/campusvirtuales/informe/inicial.htm

Barberà, E. [Coord.], Badía, A., Mominó, J. (2001). Enseñar y aprender a distancia ¿es posible [Resumen]. En: La incógnita de la Educación a Distancia. Barcelona, España: lnstituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Barcelona: Horsori. Extraído el 18 de octubre de 2006 de http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0105018/ensapren.html

Cabero, J. [Ed.], Salinas, J., Duarte, A., y Domingo, J. (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Ed. Síntesis.

Cenich, G. y Santos G. (2005). Propuesta de aprendizaje basado en proyecto y trabajo colaborativo: experiencia de un curso en línea. Revista electrónica de investigación educativa, 2(7). Extraído el 23 de octubre de 2006 de http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido-cenich.html

Dorado, C. (1996). Aprender a Aprender: Estrategias y Técnicas. Extraído el 18 de junio de 2007 de http://www.xtec.es/%7Ecdorado/cdora1/esp/metaco.htm

Dorado, C. (2006, Marzo). El diseño de contenidos multimedia para entornos virtuales de aprendizaje. Revista DIM, 2(5), 1-9. Extraído el 18 de junio de 2007 de http://dewey.uab.es/cdorado/Articulos/DISENO_%20CONTENIDOS_%20MULTIMDIA.pdf

Herrera, M. (s.f.a). Consideraciones para el diseño didáctico de ambientes virtuales de aprendizaje: una propuesta basada en las funciones cognitivas del aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 1-20.Extraído 18 de octubre de 2006 de http://www.rieoei.org/deloslectores/1326Herrera.pdf

Herrera, M. (s.f.b.). Las fuentes del aprendizaje en ambientes virtuales educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 1-6. Extraído el 24 de mayo de 2007 de http://www.rieoei.org/deloslectores/352Herrera.PDF

Juárez, M. y Waldegg, G. (2003). ¿Qué tan adecuados son los dispositivos Web para el aprendizaje colaborativo? Revista electrónica de investigación educativa, 2(5). Extraído el 10 de julio de 2007 de http://redie.uabc.mx/vol5no2/contenido-juarez.html

Kanuka, H. (2005). An exploration into facilitating higher levels of learning in a text-based internet learning environment using diverse instructional strategies. [Una exploración para facilitar mayores niveles de aprendizaje en ambientes de aprendizaje basados en textos de internet mediante el uso de diversas estrategias de instrucción]. Journal of Computer-Mediated Communication, 10(3), article 8. Extraído el 17 de octubre 2006 de http://www.jcmc.indiana.edu/vol10/issue3/kanuka.html

Picciano, G. (2002, July). Beyond student perceptions: Issues of interaction, presence, and performance in an online course. [Más allá de las percepciones estudiantiles: Temas de interacción presencia y desempeño en cursos en línea]. Journal of Asyncbronous Learning Networks [JALN],1(6), 1-21. Extraído el 9 de octubre de 2006 de http://www.sloan-c.org/publications/JALN/v6n1/pdf/v6n1_picciano.pd

Comments

Downloads

Download data is not yet available.