Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Academic Performance and Learning Self-Regulation in Chilean Professional Technical Secondary Students during COVID-19
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Professional Teaching
Vocational Training
Self-Regulation of Learning
academic performance
Secondary School Students
Enseñanza profesional
Formación profesional
Autorregulación del aprendizaje
Rendimiento académico
Estudiante de secundaria

How to Cite

Sáez Delgado, F., García Vásquez, H., Mella Norambuena , J., López Angulo, Y. ., Olea González, C., & Contreras Saavedra, C. N. (2023). Academic Performance and Learning Self-Regulation in Chilean Professional Technical Secondary Students during COVID-19 . Revista Educación - Journal of Education, 47(2), 1–26. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53640

Abstract

This study aimed to understand the relationship between academic performance and self-regulation learning strategies used by students in the context of emergency remote teaching. The investigation's design consisted of a descriptive-correlational one, and the sample included 80 students from a professional technical high school. In order to measure performance, the researchers not only considered each participant’s one semester’s final grades but also used a scale to get the phases of self-regulation of learning. Thus, the results showed that during emergency remote teaching, students: (1) perceive themselves as somewhat able to study, (2) consider that poor academic performance depends on external factors, (3) only sometimes review their study progress, and (4) in terms of the relationship between academic performance and self-regulation strategies for learning, it could be considered positive. Hence, the authors concluded that during the pandemic, students in Chile obtained better grades as they used more strategies, such as identifying the content they did not understand well, summarizing the main ideas, or establishing short-term academic goals. As a recommendation, educational communities should deploy efforts to foster self-regulatory processes as an ability to face dynamic scenarios and crises. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53640
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Agencia de la Calidad de la Educación. (2016a). Panorama de la educación media técnico profesional en Chile. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/4550

Agencia de Calidad de la Educación. (2016b). Calidad educativa en educación media técnico profesional desde la perspectiva de los actores clave del sistema. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/4538

Agencia de la Calidad de la Educación. (2018). Resultado educativos 2018. https://archivos.agenciaeducacion.cl/Conferencia_EERR_2018.pdf

Agencia de Calidad de la Educación. (2019). PISA 2018: Competencia Lectora, Matemática y Científica en estudiantes de 15 años en Chile: Entrega de resultados. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/9286

Almazán, A. (2020). Covid-19: ¿Punto sin retorno de la digitalización de la educación? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-4. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12089

Antivilo-Bruna, A., Poblete-Orellana, V., Hernández-Muñoz, J., García, C. y Contreras, P. (2017). Factores individuales, sociodemográficos e institucionales en el acceso de los egresados de la educación media técnico profesional a las instituciones de educación superior. Calidad en la Educación, (46), 96-132. https://doi.org/10.4067/s0718-45652017000100096

Aragay, X. (2020). Avanzar en la transformación educativa tras la pandemia del coronavirus. Saber y Justicia, 1(17), 79-83. https://saberyjusticia.enj.org/index.php/SJ/article/view/70/69

Arroyo, C. y Pacheco, F. (2017). Los resultados de la Educación Técnica en Chile. Comisión Nacional de productividad. https://www.cnep.cl/wp-content/uploads/2018/06/Nota-T%C3%A9cnica-3.-Educaci%C3%B3n.pdf

Berridi, R. y Martínez, J. (2017). Estrategias de autorregulación en contextos virtuales de aprendizaje. Perfiles educativos, 39(156), 89-102. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200089

Broadbent, J. (2017). Comparing online and blended learner's self-regulated learning strategies and academic performance. The Internet and Higher Education, 33, 24-32. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2017.01.004

Catalán, X. (2018). Elección de modalidad educativa en la enseñanza media y su rol en la postulación a las universidades del CRUCH. Calidad en la Educación, (45), 288-320. https://doi.org/10.31619/caledu.n45.27

Chilca, M. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(1), 71-127. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145

Covarrubias, C., Acosta, H. y Mendoza, M. (2019). Relación de Autorregulación del Aprendizaje y Autoeficacia General con las Metas Académicas de Estudiantes Universitarios. Formación Universitaria, 12(6), 103–114. https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v12n6/0718-5006-formuniv-12-06-00103.pdf

Donoso, S., Donoso, G. y Reyes, D. (2020). Desafíos para la gestión de centros de educativos de enseñanza secundaria técnico profesional en Chile. Revista @mbienteeducação, 13(3), 155-181. https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/962

García, L. (2020). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 09-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Giorgio, F., Sierra, M., Vescio, M. y Fernández, L. (2018). La educación técnico-profesional en los procesos de desarrollo latinoamericanos. [Exposición en congreso]. V Congreso de Creatividad, Diseño y Comunicación para Profesores y Autoridades de Nivel Medio. `Interfaces Palermo´, Buenos Aires, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/67115

Gómez, F. y Merino, A. (2018). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico empleadas por estudiantes de liceos de Talca con alto y bajo puntaje del Sistema de Medición de la Calidad de la Enseñanza. UCMaule-Revista Académica de la Universidad Católica del Maule, (54), 65-90. https://doi.org/10.29035/ucmaule.54.65

Hernández-Ramírez, A. (2020). Educación Virtual en México: desafío emergente ante COVID-19. Revista Dilemas Contemporaneos: Educación, politica y Valores, 21(1), 1-14. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i1.2452

Inzunza, B., Márquez, C. y Pérez, C. (2020). Relación entre aprendizaje autorregulado, antecedentes académicos y características sociodemográficas en estudiantes de medicina. Educación Médica Superior, 34(2), e1923. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1923

López-Angulo, Y., Sáez-Delgado, F., Arias-Roa, N. y Díaz-Mujica, A. (2020). Revisión sistemática sobre instrumentos de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de educación secundaria. Información Tecnológica, 31(4), 85-98. https://doi.org/10.4067/s0718-07642020000400085

López, O., Sanabria, L. y Buitrago, N. (2018). Efecto diferencial de un andamiaje metacognitivo sobre la autorregulación y el logro de aprendizaje en un ambiente de aprendizaje combinado. Tecné Episteme y Didaxis: TED, 44, 33-50. https://doi.org/10.17227/ted.num44-8988

Ministerio de Educación [MINEDUC]. (2016). Politica de Formación Técnico-Profesional. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/2168?show=full

Ministerio de Educación [MINEDUC]. (2020). Evidencias 48: Estudio sobre trayectorias educativas y laborales de estudiantes de educación media técnico-profesional. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18890

Montero, P. (2016). Evolución curricular de la educación media técnico-profesional en Chile. Programa de doctorado en educación, Universidad Alberto Hurtado-Universidad Diego Portales. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=n9PdWGkAAAAJ&citation_for_view=n9PdWGkAAAAJ:2osOgNQ5qMEC

Muñoz, J. y Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las Familias y Tareas Escolares. Revista Internacional de Educación para la justicia social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182

Murillo-García, O. y Luna-Serrano, E. (2020). Autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios inscritos en programas de formación docente. Revista de Educación y Desarrollo, 52, 49-58. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/52/52_Murillo.pdf

Olea-González, C., Sáez-Delgado, F., García-Vásquez, H., Mella-Norambuena, J., López-Angulo, Y. (2021). Relationship between self-regulatory learning strategies and intention to drop out during Covid-19 [Simposio]. Simposio internacional desarrollo humano, equidad y justicia social. Eje “Psicología y desarrollo humano. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Santa Clara. Villa Clara. Cuba. https://convencion.uclv.cu/web/content/60031?download=true

Ovalle, C. (2020). Articulación entre la educación media técnica profesional (EMTP) y la educación superior técnico profesional (ESTP): un análisis de regresiones logísticas estereotípicas. Ciencia y Educación, 3(3), 21-29. https://doi.org/10.22206/cyed.2019.v3i3.pp21-29

Panadero, E. (2017). Una revisión del aprendizaje autorregulado: seis modelos y cuatro direcciones para la investigación. Frente. Psychol, 8, 1-28. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422

Puentes, M., García, M. y Porto, M. (2021): Sistema de medición de la calidad de la educación: ¿fines pedagógicos o rendición de cuentas?, Revista Caribeña de Ciencias Sociales, (Especial noviembre), 74-87. https://doi.org/10.51896/caribe/FTWA7354

Quintana, I. (2020). Covid-19 y Cierre de Universidades ¿Preparados para una Educación a Distancia de Calidad ? Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12232

Ramos-Huenteo, V., García-Vásquez, H., Olea-González, C., Lobos-Peña, K. y Sáez-Delgado, F. (2020). Percepción docente respecto al trabajo pedagógico durante la COVID-19. CienciAmérica, 9(2). https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.325

Rojas-Ospina, T. y Valencia-Serrano, M. (2019). Adaptation and validation of a questionnaire on motivation self-regulation strategies in college students. Psykhe, 28(1), 1-15. https://doi.org/10.7764/psykhe.28.1.1128

Romero, M. (2020). Competencias pedagógicas. Hacia la construcción de una didáctica para la Educación Media Técnico Profesional. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 19(40), 53-69. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201940romero3

Romero, V., Palacios, J., García, S., Coayla, E., Campos, R. y Salazar, C. (2020). Distanciamiento social y aprendizaje remoto. Cátedra Villarreal, 8(1), 0-3. https://www.researchgate.net/publication/344480221_Distanciamiento_social_y_aprendizaje_remoto

Sáez, F. M., Díaz, A. E., Panadero, E. y Bruna, D. V. (2018). Revisión Sistemática sobre Competencias de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes Universitarios y Programas Intracurriculares para su Promoción. Formación Universitaria, 11(6), 83-98. https://doi.org/10.4067/s0718-50062018000600083

Sáez-Delgado, F., Bustos, C., Pérez, M., Mella, J., Lobos, K. y Díaz, A. (2018). Disposición al estudio, autoeficacia y atribuciones causales en estudiantes universitarios chilenos. Propósitos y representaciones, 6(1), 199-245. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.179

Sáez-Delgado, F., Mella-Norambuena, J. López-Angulo, Y., Olea-González, C., García-Vásquez, H.,y Porter B. (2021). Association between self-regulation of learning, forced labor insertion, technological barriers, and dropout intention in Chile. Frontiers in Education, 6, 801865. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.801865

Sáez-Delgado, F., Mella-Norambuena, J., López-Angulo, Y. y León-Ron, V. (2021). Scales to measure self-regulated learning phases in secondary school students. Informacion Tecnológica, 32(2), 41-50. https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000200041

Sáez-Delgado, F., López-Angulo, Y., Mella-Norambuena, J., Baeza-Sepúlveda, C., Contreras-Saavedra, C. y Lozano-Peña, G. (2022). Teacher Self-Regulation and Its Relationship with Student Self-Regulation in Secondary Education. Sustainability, 14(24), Art. 24. https://doi.org/10.3390/su142416863

Sepúlveda, L. (2017). Educación Técnica Profesional en el tiempo presente : Nudos críticos y desafíos de futuro. Cuaderno de Educación UAH, (77), 1-7. https://cuadernosdeeducacion.uahurtado.cl/historial/cuadernos_educacion_77/documentos/Actualidad_77%20Nudos%20final.pdf

Sepúlveda, L. y Valdebenito, J. (2020). ¿ Navegando contra la corriente ?: transición educativo- laboral de jóvenes egresados de la educación secundaria técnico profesional en Chile. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 13(4), 526-545. https://doi.org/10.7203/RASE.13.4.17894

Sepúlveda, L. y Valdebenito, M. (2014). Aspiraciones y proyectos de futuro de estudiantes de enseñanza técnica-profesional: ¿Es pertinente un sistema diferenciado en la enseñanza media? Polis Revista Latinoamericanaatinoamericana, 13(38), 597-620. https://doi.org/10.4067/s0718-65682014000200026

Servat, B. (2017). Origen, trayectoria y efectividad de la formación de enseñanza media técnico profesional en Chile. História Da Educação, 21(52), 111-135. http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/67121

Sevilla, M. (2012). Educación técnica profesional en Chile Antecedentes y claves de diagnóstico. Ministerio de Educación - Chile. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18281

Unidad de Currículum y Evaluación [UCE]. (2020). Criterios de Evaluación y Promoción de estudiantes de 1° básico a 4° año medio. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/14655

Valenzuela, L. S. y Infante, M. J. V. (2019). Study so as to work? Education-work transition of graduates of professional technical education in Chile. Psicoperspectivas, 18(3). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue3-fulltext-1661

Ventura, A., Cattoni, M. y Borgobello, A. (2017). Aprendizaje autorregulado en el nivel universitario: Un estudio situado con estudiantes de psicopedagogía de diferentes ciclos académicos. Revista Electrónica Educare , 21(2), 315-334. https://dx.doi.org/10.15359/ree.21-2.15

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.