Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Characterization of Virtual Classes Development from the Perspective of College Professors during the COVID-19 Pandemic
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Distance Education
Online Education
Virtual Education
Distance Learning
Distance Training
Educación a distancia
Educación en línea
Educación virtual
Enseñanza a distancia
Formación a distancia

How to Cite

Picón, G. A., & Cáceres Samaniego, C. S. . (2023). Characterization of Virtual Classes Development from the Perspective of College Professors during the COVID-19 Pandemic. Revista Educación - Journal of Education, 47(2), 1–23. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53696

Abstract

Considering the numerous difficulties faced in the educational field by professors during the pandemic, the researchers identified some effects such as those related to a new psycho-emotional competence habituation in the use of techno-virtuality. Therefore, the objective of this paper was to characterize the development of virtual classes from the perspective of the professors of the Universidad del Norte subsidiary Itá, Paraguay, during the COVID-19 pandemic. Regarding the type of research, it consisted of a non-experimental, mixed, descriptive, and cross-sectional one, in which the investigators employed techniques such as survey and observation. In terms of the study population, it consisted of 46 teachers. Furthermore, the results indicated that the use of technologies to develop educational activities produced didactic methodological variants for teachers and learning for students, both in the development of the topics and in the way of examining or verifying the acquisition of knowledge and achievement of objectives. When using different technological resources, the professors found difficulties such as the lack of previous preparation, poor connection or access to the Internet, and a longer time spent preparing classes. However, the virtual distance modality allowed progress in the educational field despite obstacles, resulting in a useful and convenient alternative in the learning process. Nonetheless, in order to achieve greater efficiency in teaching-learning a process of continuous and comprehensive improvement of this modality must be established.

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53696
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguilar, F. R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052020000300213

Ammenwerth, E. (2017) Envisioning changing role of university teacher in online instructional environments. AISHE-J, 9(3), 3121-3129.

Andrade, A., Ramos, J., Hernández, F., Lizárraga, M. y Ramírez, G. (2020). El uso de plataformas y aplicaciones para el aprendizaje en el nivel superior durante el confinamiento 2020. RedTis, 4(4). https://redtis.org/index.php/Redtis/article/view/66/68

Arancibia, M. L., Cabero J. y Marín V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089

Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación. Editorial Episteme.

Arslan, F. y Kays, F. (2013). Virtual learning environments. Journal of Teaching and Education, 2(4), 57–65. http://www.universitypublications.net/jte/0204/pdf/HVD867.pdf

Barker, J. y Gossman, P. (2013). The learning impact of a virtual learning environment: students’ views. [El impacto en el aprendizaje de un entorno de aprendizaje virtual: opiniones de los estudiantes]. Tean Journal, 5(2), 19-35. https://insight.cumbria.ac.uk/id/eprint/1455/

Bautista, I., Carrera, G., León, E. y Laverde, D. (2020). Evaluación de satisfacción de los estudiantes sobre las clases virtuales. Revista Minerva de Investigación Científica, 1(2), 5-12. https://minerva.autanabooks.com/index.php/Minerva/article/view/6/98

Barrera, V. y Guapi, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html/hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1807plataformas-virtuales-educacion

Bilen, O. (2021). Ubiquitous learning in the COVID-19 pandemic [Aprendizaje ubicuo en la pandemia de COVID-19]. En S. Jackowicz y I. Sahin (Eds.), Online Education during the COVID-19 Pandemic: Issues, Benefits, Challenges, and Strategies (pp. 39-58). ISTES Organization.

Cardini, A., Bergamaschi, A., D’Alessandre, V., Torre, E. y Ollivier, A. (2020). Educar en Pandemia: Entre el Aislamiento y la Distancia Social. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Educar-en-pandemia-Entre-el-aislamiento-y-la-distancia-social.pdf

Camacho, R., Rivas, C., Gaspar, M. y Quiñonez, C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(3), 460-472. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1352

Carwile, J. (2007). A Constructivist Approach to Online Teaching and Learning. [Un enfoque constructivista para la enseñanza y el aprendizaje en línea]. Inquiry, 12(1), 68-73. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ833907.pdf

Castro, M., Paz, M. y Cela, E. (2020). Aprendiendo a enseñar en tiempos de pandemia COVID-19: nuestra experiencia en la universidad pública Argentina. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), 1-11. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v14n2/2223-2516-ridu-14-02-e1271.pdf

Cózar-Gutiérrez, R., De Moya-Martínez, M. V., Hernández-Bravo, J. A. y Hernández-Bravo, J. R. (2016). Conocimiento y Uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) según el Estilo de Aprendizaje de los Futuros Maestros. Formación universitaria, 9(6), 105-118. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600010

Crisol, E., Herrera, L. y Montes, R. (2020). Educación Virtual para Todos: Una Revisión Sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 13. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202115/22477

Chamorro, M. (2018). Brecha digital, factores que inciden en su aparición: acceso a internet en Paraguay. Población y Desarrollo, 24(47), 58-67. https://core.ac.uk/reader/235521150

Dávila, A. (2020). Actividades docentes online y el desarrollo de la empatía en la fase de aislamiento de la pandemia COVID-19. [Tesis de grado]. Universidad Técnica De Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/31870/1/Tesis%20-Ana%20Da%CC%81vila%20.pdf

Dillenbourg, P. (2000). Virtual Learning Environments. https://tecfa.unige.ch/tecfa/publicat/dil-papers-2/Dil.7.5.18.pdf

Dirección de Educación Superior Formosa. (s. f.). Los procesos de evaluación en entornos virtuales de aprendizaje. https://des-for.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/05/PROCESOS-DE-EVALUACION-EVA.pdf

Expósito, C. D. y Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y Educación en Tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Revista Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/4214/4771

Feria, Y., Rodríguez, M., Torres, I. y Pimienta, E. (2020). Panorama de Conexión Durante las Clases Virtuales en una Muestra de Estudiantes Universitarios. E-Cucba, 14(7), 25–33. https://doi.org/10.32870/e-cucba.v0i14.160

Hamid, Z., Peng, C. F., Shaharom, M. S. N., Ter, T. C. y Raman, K. (2018). The Concept and Use of the Virtual Learning Environment in Teaching: A Literature Review. [El concepto y uso del entorno virtual de aprendizaje en la enseñanza: una revisión de la literatura]. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(6), 1293–1301. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v8-i6/4517

Hurtado, F. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo xxi, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 44, 176-187. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf

Gabarda, V. (2015). Uso de las TIC en el Profesorado Europeo, ¿Una Cuestión de Equipamiento y Formación? Revista Española de Educación Comparada, 26, 153-170. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:reec-2015-numero26-5035/Uso_TIC_profesorado.pdf

González, N., Tejeda, A., Espinosa, C. y Ontiveros, Z. (2020). Impacto psicológico en estudiantes universitarios mexicanos por confinamiento durante la pandemia por Covid-19. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/756/1024

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill / Interamericana Editores.

Lezcano, L. y Vilanova, G. (2017). Instrumentos de evaluación de aprendizaje en entornos virtuales. Perspectiva de estudiantes y aportes de docentes. Informes Científicos Técnicos-UNPA, 9(1), 1–36. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v9i1.235

Llanga-Vargas, E., Guacho-Tixi, M., Andrade-Cuadrado, C. y Guacho-Tixi, M. (2021). Dificultades de aprendizaje en modalidad virtual. Polo del Conocimiento, 6(8), 789-804. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2979/6498#

Lovón, M. A. y Cisneros, S. A. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), e588. http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/588/1086

Maggio, M. (2020). Las prácticas de la enseñanza universitarias en la pandemia: de la conmoción a la mutación. Campus Virtuales, 9(2), 113-122. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/743/417#

Mahajan, A. (2016). A research paper on virtual learning environment. [Un trabajo de investigación sobre el entorno virtual de aprendizaje]. AIMA Journal of Management & Research, 10(2/4), 1-12. https://apps.aima.in/ejournal_new/articlesPDF/Arvind-Mahajan.pdf

Manes, F. (2019, 2 de agosto). El rol del docente por el Dr. Facundo Manes [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=UPUOMziFNZc

Martínez, J. y Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Mohammed, S. y Kinyo, L. (2020). Constructivist theory as a foundation for the utilization of digital technology in the lifelong learning process. [La teoría constructivista como base para la utilización de la tecnología digital en el proceso de aprendizaje permanente]. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21(4), 90-109. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1321171

Morales, M. G., Moreno, K. C., Romano, M. M. y García, M. (2020). Gestión del Conocimiento a través de Plataformas y Herramientas Digitales de Aprendizaje ante la Migración de Clases Presenciales a en Línea. Revista GEON: Gestión-Organización–Negocios, 7(2), 1-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7828567

Paredes, A., Inciarte, A. y Walles, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 98-117. http://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/7067/Educaci%c3%b3n%20superior%20e%20investigaci%c3%b3n%20en.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Peñaherrera, W. P., Peñaherrera, S. J. y Espinoza, P. S. (2021). Covid- 19: La transformación de la educación en el Ecuador mediante la inclusión de herramientas tecnológicas en las clases virtuales. Dominio de las Ciencias, 7(1), 837-848. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1684/3290

Picón, G. A., González de Caballero, G. K. y Paredes Sánchez, J. N. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. Arandu UTIC, 8(1), 139–153. http://www.utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/129

Pillaca, J. C. (2021). Bornout y Satisfacción con la vida en docentes que realizan clases virtuales en contexto de pandemia por covid-19. PURIQ, 3(1), 104-119. http://revistas.unah.edu.pe/index.php/puriq/article/view/142/241

Poveda-Pineda, D. F. y Cifuentes-Medina, J. E. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación universitaria, 13(6), 95-104. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095

Ramírez, A. (2015). Nuevas tendencias de formación continua de educación matemática en Costa Rica: desarrollo e implementación de MOOCs. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 10(13), 113-131. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/19148/19205

Reid-Martinez, K. y Grooms, L. D. (2018). Online Learning Propelled by Constructivism. En M. Khosrow-Pour, Encyclopedia of Information Science and Technology (pp. 2588-2598). IGI Global.

Rodríguez, R. (2011). Repensar La Relación entre las Tic y la Enseñanza Universitaria: Problemas y Soluciones. Profesorado Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(1), 9-22. https://www.redalyc.org/pdf/567/56717469002.pdf

Vásquez, D. (2020). Ventajas, desventajas y ocho recomendaciones para la educación médica virtual en tiempos del COVID-19: Revisión de Tema. CES Medicina, 34, 14-27. https://revistas.ces.edu.co/index.php/medicina/article/view/5540

Zweig, J. y Stafford, E. (2016). Training for Online Teachers to Support Student Success: Themes from a Survey Administered to Teachers in Four Online Learning Programs. [Capacitación para maestros en línea para apoyar el éxito de los estudiantes: temas de una encuesta administrada a maestros en cuatro programas de aprendizaje en línea]. Journal of Online Learning Research, 2(4), 399-418. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1148594.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.