Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Use of Project-Based Learning for Teaching Software Quality: College Students Perception
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Pedagogical Innovation
Project-Based Learning
PBL
oftware Quality
Virtual Modality
Innovación pedagógica
Aprendizaje basado en proyectos
ABP
Calidad de software
Modalidad virtual

How to Cite

Treviño Villalobos, M. (2023). Use of Project-Based Learning for Teaching Software Quality: College Students Perception . Revista Educación - Journal of Education, 47(2), 1–26. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53854

Abstract

The Computer Engineering Major at the Tecnológico de Costa Rica conducts a program called the Pilot Plan for Business-Linked Training. For this reason, in the Software Quality Assurance course, a test plan was designed and used by students in an authentic and real software project of a company with a project-based learning strategy. Regarding the objective of this research, it consisted of presenting the implementation of the project-based learning methodology in the Software Quality Assurance course and knowing the perception of the students about the developed process. Moreover, the researcher applied a methodological process through the quantitative approach and worked with a population of 50 students, to whom the investigator applied a digital survey. Thus, the author studied the data through a descriptive statistical analysis, a correlational analysis, and a non-parametric test. The results indicated that the strategy was properly implemented in a 100% virtual modality. In addition, the opinion expressed by the students was positive and, for the most part, they recommend the educational strategy. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53854
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Amissah, P. A. (2019). Advantages and Challenges of Online Project Based Learning [Ventajas y retos del aprendizaje en línea basado en proyectos]. [Tesis de maestría]. Rochester Institute of Technology, School of Media Sciences. https://scholarworks.rit.edu/theses/10231/

Astorga-Vargas, M. A., Flores-Rios, B. L., Ibarra-Esquer, J. E., Mariscal-Camacho, J. y Vizcarra-Corral, L. E. (2015). Impacto del aprendizaje basado en proyectos implementado en una empresa escolar de base tecnológica dedicada al desarrollo de software. ReCIBE. Revista electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica, (4). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512251504004

Buck Institute for Education [BIE]. (2020). Buck Institute for Education. https://www.pblworks.org/what-is-pbl

Conejo, F. G. (2021). Diseño de un modelo universitario de vinculación laboral y apoyo a la gestión académica. Revista Educación, 45(2), 628-639. http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43083

Cortés, R. J. (2005). Aplicación del crédito europeo en las aulas universitarias. En M. P. Colás Bravo, y J. d. Pons, La Universidad en la Unión Europea: el espacio europeo de educación superior y su impacto en la docencia (pp. 155-186). Ediciones Aljibe.

Dos Santos, T. C. y Parizi, R. B. (2019, 4-9 de noviembre). Gamification and Project-Based Learning as Software Quality Teaching Methodologies [Gamificación y aprendizaje basado en proyectos como metodologías de enseñanza de la calidad del software]. [Sesión de congreso]. 38th International Conference of the Chilean Computer Science Society (SCCC) (pp. 1-6). Concepcion, Chile: IEEE. https://doi.org/10.1109/SCCC49216.2019.8966397

Ertmer, P. A. y Simons, K. D. (2005). Scaffolding teachers’ efforts to implement problem-based learning [ Apoyar los esfuerzos de los profesores para aplicar el aprendizaje basado en problemas]. International Journal of Learning, 12(4), 319-328. https://bit.ly/3Y7gGXq

Ferreiro, A. A. (2018). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 9-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6566732

Galeana, L. (2006). Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista electrónica Ceupromed, 1(27), 1-17. https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/handle/ues21/12835

García-Varcálcel, A. M. R. y Gómez-Pablos, V. B. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. https://revistas.um.es/rie/article/view/246811/203561

Gil, A. C. (2006). Métodos e técnicas de pesquisa social. (6a ed.). Editora Atlas S.A.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. Mcgraw-hill.

Hernández, J. D., Espinosa, F., Rodríguez, J. E., Chacón, J. G., Toloza, C. A., Arenas, M. K., Carrillo, S. M. y Bermúdez, V. J. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. Archivos venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37(5), 587-595. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55963207025

Hispanic America Software Testing Qualifications Board. (2021). Advanced Level Test Manager (Gestor de pruebas de nivel avanzado). https://www.hastqb.org/advanced-level-test-manager/

Huber, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Tiempos de cambio universitario, 59. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/72275

Instituto Tecnológico de Costa Rica. (2020). Modelo academico del ITCR. Gaceta, (649). https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/gaceta_no._689-2020.pdf

Jamilurahman, F. y Mohammad, S. U. (2021). A conceptual framework for software engineering education: project based learning approach integrated with industrial collaboration [Un marco conceptual para la enseñanza de la ingeniería de software: enfoque de aprendizaje basado en proyectos integrado con la colaboración industrial]. International Journal of Education and Management Engineering (IJEME), 11(5), 46-53. https://doi.org/10.5815/ijeme.2021.05.05

Martín, J. G. y Martínez, J. E. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: método para el diseño de actividades. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (10), 37-63. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/194

Martínez, S., Gómez, C. y Franch, X. (2021, 7-8 de julio). Aprendizaje basado en proyectos de analítica de software en estudios de ciencia e ingeniería de datos. [Sesión de congreso]. XXVII Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática, (pp. 27-34). https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/124947

McManus, J. W. y Costello, P. J. (2019). Project based learning in computer science: a student and research advisor's perspective [Aprendizaje basado en proyectos en informática: la perspectiva de un estudiante y de un asesor de investigación]. Journal of Computing Sciences in Colleges, 34(3), 38-46. http://www.ccsc.org/publications/journals/JCSC_34_3_complete.pdf#page=39

Mejías-González, L. (2019). Mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje en Ciencias: Metodología activa y aprendizaje basado en proyectos. [Tesis de maestría], Universidad de La Laguna. https://bit.ly/3Zu6PvU

Mills, J. E. y Treagust, D. F. (2003). Engineering education—Is problem-based or project-based learning the answer [Enseñanza de la ingeniería: ¿es el aprendizaje basado en problemas o proyectos la respuesta?]. Australasian journal of engineering education, 3(2), 2-16. https://www.researchgate.net/profile/Nathan_Scott2/publication/238670687_AUSTRALASIAN_JOURNAL_OF_ENGINEERING_EDUCATION_Co-Editors/links/0deec53a08c7553c37000000.pdf

Montero-Martínez, J. M., San Segundo-Hernández, R., Córdoba-Herralde, R. D., Marin de la Barcena, A. y Zlotnik, A. (2009, 6-8 de julio). Automatic Tools for Software Quality Analysis in a Project-Based-Learning Course [Herramientas automáticas para el análisis de la calidad del software en un curso de aprendizaje basado en proyectos]. [Sesión de congreso]. 1st International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, España. https://library.iated.org/view/MONTEROMARTINEZ2009AUT

Nicolás, A. M. y Ramos, P. R. (2020). Motivación y aprendizaje basado en proyectos: una investigación-acción en educación secundaria. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(3), 295-320. https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/remie/article/view/4493/pdf

Nieto-Borbor, C. L. y Martínez-Suárez, P. C. (2021). Caracterización del aprendizaje basado en proyectos para el fortalecimiento de competencias emprendedoras. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(3), 2482-2499. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926855

Pareja-Fernández de la Reguera, J. A., Fernández-Cabezas, M. y Fuentes-Esparrell, J. A. (2018). Innovación metodológica en el Máster profesionalizador de formación del profesorado: aprendizaje basado en proyectos desde la interdisciplinariedad. Profesorado: revista de curriculum y formación del profesorado, 23(3), 113-128. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9497

Peña, Y. R., Hernández, J. R. y Vázquez, M. Y. (2017). Incorporación de las tics a la enseñanza de la calidad de software sustentado en el método del aprendizaje basado en problemas, abp. Opuntia Brava, 9(4), 216-226. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/223

Pressman, R. S. (2005). Ingenieria de Software. Un enfoque práctico. MCGRAW-HILL.

Quesada, C. y Martínez, A. (2019, 30 de setiembre al 4 de octubre). Implementación del Aprendizaje Basado en Proyectos: Lecciones Aprendidas. [Sesión de congreso]. XLV Conferencia Latinoamericana de Informática (CLEI). Panamá. http://clei2019.utp.ac.pa/storage/app/uploads/public/5d8/cdf/460/5d8cdf4601033874382674.pdf

Ramírez, A. y Polack, A. (2020). Estadística inferencial. Elección de una prueba estadística no paramétrica en investigación científica. Horizonte de la Ciencia, 10(19), 191-208. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.597

Roig-Vila, R. (2016). Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Editorial Octaedro. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/61787

Romero, F. J., Sánchez, M. P. y Jiménez, P. A. (2018). Aplicación del aprendizaje basado en proyectos (Project-Based Learning, PBL) utilizando el eportafolio: Caso de estudio. En P. Miralles-Martínez y C. Guerrero-Romera (Coords), Metodologías docentes innovadoras en la enseñanza universitaria (pp. 301-310). Ediciones de la Universidad de Murcia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7097083

Royston, P. (1992). Approximating the Shapiro-Wilk W-test for non-normality. [Aproximación de la prueba W de Shapiro-Wilk para la no normalidad]. Statistics and computing, 2, 117-119. https://doi.org/10.1007/BF01891203

Sandoval, L. A. (2017). El aprendizaje por proyectos: una experiencia pedagógica para la construcción de espacios de aprendizaje dentro y fuera del aula. Ensayos Pedagógicos, 12(1), 51-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6095686

Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). (2009). Manual de acreditación oficial de carreras de grado. SINAES. https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/09/Manual-de-Acreditacio%CC%81n-2009-v-7set21.pdf

Song, H., Si, G., Yang, L., Liang, H. y Zhang, L. (2011, 16-18 de noviembre). Using project-based learning and collaborative learning in software engineering talent cultivation [Utilizar el aprendizaje basado en proyectos y el aprendizaje colaborativo para cultivar el talento en ingeniería de software]. [Sesión de congreso]. 10th International Conference on Trust, Security and Privacy in Computing and Communications (pp. 1288-1293). Changsha, China, IEEE. https://doi.org/10.1109/TrustCom.2011.174

Srinivasa, K. G. y Sowmya, B. J. (2016, 2-4 de diciembre). Project based learning for Internet of Things and data analytics: Experience report of learning from ET601X [Aprendizaje basado en proyectos para Internet de las Cosas y analítica de datos: Informe de experiencia de aprendizaje de ET601X]. [Sesión de congreso]. VIII International Conference on Technology for Education (T4E), (pp. 262-263). Mumbai, India. https://doi.org/10.1109/T4E.2016.070

Sudjimat, D. A. (2019). Study of implementation of project based learning in mechanical engineering study program of vocational high school [Estudio de la implantación del aprendizaje basado en proyectos en el programa de estudios de ingeniería mecánica de la escuela secundaria profesional]. Journal of Physics: Conference Series, 1165(1). https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1165/1/012024/meta

Systä, K., Vuori, M., Järvinen, H.-M., Ahtee, T. y Sten, H. (2016, 12-15 de setiembre). Project types and industrial collaboration in project-based learning [Tipos de proyectos y colaboración industrial en el aprendizaje basado en proyectos]. [Sesión de congreso]. 44th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, Tampere, Finland. http://sefibenvwh.cluster023.hosting.ovh.net/wp-content/uploads/2017/09/systa-project-types-and-industrial-collaboration-in-project-based-learning-187.pdf

Taberna-Torres, J. y García-Planas, M. (2016, 7-8 de julio). Enseñanza basada en proyectos: una forma alternativa para enseñar Álgebra Lineal. [Sesión de congreso]. II Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red, Universitat Politècnica de València. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2016.2016.4374

Tanaka, Y., Lida, H. y Takemura, Y. (2018). A manga-driven system requirements development PBL exercise [Un ejercicio PBL basado en el desarrollo de requisitos del sistema manga-driven]. [Sesión de congreso]. 2nd International Workshop on Software Engineering Education for Millennials, (p. 80-85). https://doi.org/10.1145/3194779.3194788

Toledo-Morales, P. y Sánchez-García, J. M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 471- 491. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733

Vadillo, J. Á., Usandizaga, I., Goñi, A. y Blanco, J. M. (2015). Análisis de los resultados de la implantación ABP en un Grado de Ingeniería Informática. [Sesión de congreso] Simposio-taller sobre estrategias y herramientas para el aprendizaje y la evaluación, (págs. 2-9). Andorra La Vella. https://upcommons.upc.edu/handle/2117/77460

Vásquez-Lafebre, L. M., Quevedo-Barros, M. R., Neira-Neira, M. L. y Quevedo-Vázquez, J. O. (2020). Rol de los emprendimientos y su responsabilidad post crisis económica covid-19. Revista Científica FIPCAEC, 5(3), 723-734. https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/257

Víquez, A. V. y Ruiz, I. H. (2022). La experiencia de un caso de ABP en un curso de requerimientos de software. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E47), 312-325. https://www.proquest.com/docview/2648273768?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.