Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Formative Evaluation: Feedback, Strategies, and Instruments
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Formative Assessment
Feedback
Strategies
Instruments
Evaluación formativa
Retroalimentación
Estrategias
Diseño de instrumentos

How to Cite

Valdez Valdez, L. S., Sánchez Uscamayta, J. O. ., & Lescano López, G. S. . (2023). Formative Evaluation: Feedback, Strategies, and Instruments . Revista Educación - Journal of Education, 47(2), 1–24. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53987

Abstract

The objective of this article consists of describing the process of formative evaluation based on feedback and the use of methodological strategies and instruments used for this purpose, which allows to explicit what the achievements are and their relevance in teaching. The investigators chose a systematic method review of scientific articles with the PRISMA methodology, considering Scopus, Dialnet, and SciELO databases from the years 2017 to 2021. With the application of the formative evaluation, the authors achieved the following in the students: motivation, self-assessment, critical thinking, personal improvement when advancing in the achievement of their learning, and responding to the constructivist approach, being active and building them. therefore, it was concluded that feedback is an essential component of formative evaluation and that it is necessary to use appropriate strategies and instruments for the objectives set within a competency-based pedagogical approach; as well as obtain reflective feedback from the students themselves. Moreover, the researchers recommend carrying out innovative feedback programs according to the characteristics and needs of the students in their different educational levels and sharing the results reflected in the improvement of learning. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53987
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Allal, L. (2014). Estrategias de evaluación formativa: concepciones psicopedagógicas y modalidades de aplicación. Infancia y aprendizaje, 3(11), 4-22. https://doi.org/10.1080/02103702.1980.10821803

Álvarez, I., Bernardino, C. y Pérez-Pueyo, Á. (2019). La evaluación formativa. El mito de las rúbricas. Alternativas en la elaboración de instrumentos de evaluación en Secundaria. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 601-609. https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/download/1784/1830

Anijovich, R. (2019). Orientaciones para la Formación Docente y el Trabajo en el aula: Retroalimentación Formativa Publicación. Summa, 1, 21-113. https://qrpol.com/8fe8e

Beriche, M. y Medina, Z. (2021). La evaluación formativa: su implementación y principales desafíos en el contexto de la escuela y la educación superior. Educación, 27(2), 201-208. https://doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n2.2433

Black, P. y Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning [Evaluación y aprendizaje en el aula]. Assessment in Education: principles, policy & practice, 5(1), 7-74. https://doi.org/10.1080/0969595980050102

Bizarro, W., Sucari, W. y Quispe-Coaquira, A. (2019). Evaluación formativa en el marco del enfoque por competencias. Revista Innova Educación, 1(3), 374-390. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8054585

Bores D., Hortiguela, D., Hernando A. y Gonzales, G. (2021). Análisis de la motivación del alumnado hacia la expresión corporal a través del uso de la evaluación formativa y compartida. Retos, 40, 198-208. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/83025/62537

Cáceres, M., Gómez, L. y Zúñiga, M. (2018). El papel del docente en la evaluación del aprendizaje. Revista Conrado, 14(63), 196-207. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e07.2982

Canabal, C. y Margalef, L. (2017). La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al Aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado 21(2), 149-170. https://www.redalyc.org/pdf/567/56752038009.pdf

Cañadas, L., Santos, M. y Ruiz, P. (2021). Percepción del impacto de la evaluación formativa en las competencias profesionales durante la formación inicial del profesorado. Revista electrónica de investigación educativa, 23. https://www.SciELO.org.mx/SciELO.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412021000100007

Ceballos-López, N. y Saiz-Linares, A. (2021). Metodologías cualitativas participativas en educación: Photovoice, viñetas y Ketso. Psicoperspectivas 20(1), 56-59. http://www.SciELO.cl/SciELO.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242021000100056&lang=es

Contreras, G. (2018). Retroalimentación por Pares en la Docencia Universitaria. Una Alternativa de Evaluación Formativa. Formación Universitaria, 11(4). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000400083

Cunill, M. y Curbelo, L. (2021). Una aproximación a la autorregulación del aprendizaje desde la evaluación formativa en la educación médica. Revista Educación Médica Superior, 35(1). https://qrpol.com/707df

Domínguez, L. (2021). Cerrando las brechas entre profesores y estudiantado en la evaluación formativa. Iatreia, 34(4), 293-294. https://revistas.udea.edu.co/index.php/iatreia/article/view/346750/20805691

Estevan, I., Molina J., García, X. y Martos D. (2018). Efecto de la Intervención Docente en la Percepción de Competencia y Motivación de Futuros Maestros de Primaria en Educación Física Utilizando la Evaluación Formativa y Compartida. Estudios Pedagógicos, 44(2). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200205

Espinoza-Freire, E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397. http://SciELO.sld.cu/pdf/rus/v13n4/2218-3620-rus-13-04-389.pdf

Gallego-Arrufat, M. y Cebrián de la Serna, M. (2018). Contribuciones de las tecnologías para la evaluación formativa en el Prácticum. Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(3), 139-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6684939

García, L. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: Resistencias y paradojas del profesorado. Educación XXI, 17(2). https://www.redalyc.org/pdf/706/70630580001.pdf

Guadarrama-Zavaleta, A. (2021). La evaluación diagnóstica, formativa y sumativa. Acervo digital educativo. https://acervodigitaleducativo.mx/handle/acervodigitaledu/53864

Hamodi, C., López, V. y López, A. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles educativos, 37(147), 146-161. https://www.SciELO.org.mx/pdf/peredu/v37n147/v37n147a9.pdf

Herrán, I., Heras, C. y Pérez-Pueyo, Á. (2019). La evaluación formativa. El mito de las rúbricas. Alternativas en la elaboración de instrumentos de evaluación en Secundaria. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 601-609. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1784

Hernández, R., Orrego, R. y Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente frente al uso de las TIC. Propósitos y Representaciones 6(2), 671-701. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248

Juanes, B., Munévar, O. y Cándelo, H. (2020). La virtualidad en la educación. Aspectos claves para la continuidad de la enseñanza en tiempos de pandemia. Revista Conrado, 16(76), 448-452. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1510

López, A. (2010). La evaluación formativa en la enseñanza y aprendizaje del inglés. Voces y Silencios. Revista latinoamericana de educación, 1(2), 111-124. https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18175/vys1.2.2010.01

Mancilla, B. (2021). Evaluación formativa como estrategia en la gestión de procesos de enseñanza–aprendizaje en estudiantado de una universidad estatal, Chosica–Lima, 2020. [Tesis de doctorado]. Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/69175

Martínez, L., Moya, L., Nieva, C. y Cañabate, D. (2019). Percepciones de Estudiantado y Docentes: Evaluación Formativa en Proyectos de Aprendizaje Tutorados. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 59-84. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.004

Minedu. (2019). Planificación, mediación y evaluación de los aprendizajes en la Educación Secundaria. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/6646

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S. y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabilitación oral, 11(3), 184-186. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184

Pérez, J. (2007). La evaluación como instrumento de mejora de la calidad del aprendizaje. Propuesta de intervención psicopedagógica para el aprendizaje del idioma inglés. [Tesis doctoral]. Universidad de Girona. https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/4688

Pérez, M., Enrique, J., Carbó, J. y González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Edumecentro 9(3), 263-283. http://SciELO.sld.cu/pdf/edu/v9n3/edu17317.pdf

Pérez, Á. y López, V. (2017). El estilo actitudinal como propuesta metodológica vinculada a la evaluación formativa. Universidad de León. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5910920

Picón, G., Rodríguez, N. y Oliveira, A. (2021). Assessment practices in virtual learning environments during the COVID-19 pandemic and the return to presence. [Prácticas de evaluación en entornos virtuales de aprendizaje durante la pandemia de COVID-19 y el regreso a la presencialidad] Scientific Electronic Library Online. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2690

Portocarrero, F. (2017). Implementación de estrategias de evaluación formativa en el nivel primario del colegio Peruano Norteamericano Abraham Lincoln. [Tesis de Maestría]. Universidad de Piura. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/2886/MAE_EDUC_352-L.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Ravela, P. (2019). La evaluación formativa como puente entre la enseñanza y el aprendizaje [Diapositivas en Power Point] Dirección General de Escuelas. Gobierno de Mendoza, Argentina. https://www.mendoza.edu.ar/wp-content/uploads/2019/05/Ravelaen-Mendoza-Evaluaci%C3%B3n-Formativa.pdf

Rengifo, D. (2021). Evaluación formativa y retroalimentación. Rebeca Anijovich [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=xhgRZ3JhSfw

Romero, I., Gómez, P. y Pinzón, A. (2018). Compartir metas de aprendizaje como estrategia de evaluación formativa. Un caso con profesores de matemáticas. Perfiles Educativos, 40(162), 117-137. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.162.58632

Romo, A. (2015). Ernesto Guevara y el papel de la educación en los procesos revolucionarios. Revista de Filosofía, 81, 73-100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5497064

Saiz-Linares, A. y Susinos-Rada, T. (2018). Los Procesos de Retroalimentación y la Evaluación Formativa en un Practicum Reflexivo de Maestros. Meta Avaliacao, 10(30). https://doi.org/10.22347/2175-2753v10i30.1605

Tena, M. (2007). Evaluación formativa del proceso de aprendizaje en la educación universitaria. Aplicación metodológica a la facultad d´Economía IQS. Estudios De Economía Aplicada, 25(1). https://www.proquest.com/scholarly-journals/evaluación-formativa-del-proceso-de-aprendizaje/docview/1961823369/se-2?accountid=37408

Toja, B. y González, M. (2019). Las rúbricas como instrumento de encuentro entre la tutorización y la evaluación compartida en el Prácticum. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 584–589. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1781

Velasco-Martínez, L. C. y Hurtado, J. C. T. (2018). Uso de rúbricas en educación superior y evaluación de competencias. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 183-208. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/7998/pdf

Vite, H. (2020). Estrategias tecnológicas y metodológicas para el desarrollo de clases online en instituciones educativas. Revista Conrado, 16(75), 259-265. http://SciELO.sld.cu/SciELO.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400259&lang=es

Zaragoza, O. y Gutiérrez, M. (2019). Efecto de la certificación docente en el cambio de las prácticas pedagógicas. Un análisis documental. Diálogos sobre educación, 10(19). http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/501

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.