Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Learner's Job: Student Trajectories in the Bachelor's Degree in Psychopedagogy at the Universidad Provincial de Córdoba
PDF (Español (España))

Keywords

Learning
Students
Students Trayectories
University
Aprendizaje
Estudiantes
Trayectorias estudiantiles
Universidad

How to Cite

Enrico, R. C. (2024). The Learner’s Job: Student Trajectories in the Bachelor’s Degree in Psychopedagogy at the Universidad Provincial de Córdoba . Revista Educación - Journal of Education, 48(1), 1–19. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55706

Abstract

This research aims to present the dispositions and strategies of the students for the construction of the university student's job in the Licenciatura's1  Degree in Psychopedagogy at the Universidad Provincial de Córdoba (UPC). For this purpose, the author carried out qualitative research where a corpus of 5 focus groups, 3 semi-structured interviews, and 5 in-depth interviews was analyzed. Regarding the sample, it was formed of learners, educators, and management teams from the Faculty of Education and Health of the UPC. For their part, the results demonstrate that during the degree process, the students managed to enrich their dispositions and reconstruct, in a significant way, how they are related to the objects of knowledge from the internalization of the novel experiences during their studies. Furthermore, the third year of the degree stood out as the key moment for most of the population, as it is when student practices change. The internalization of new modes and rules, as well as the significant reconstruction of schemes made possible the building of the university's student job. Regarding the recommendations, the researcher suggests that university institutions take actions to improve the profession of the university student, such as contributing from curricular spaces to the process of academic literacy and the development of cognitive and metacognitive strategies, as well as social skills, necessary to complete college. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55706
PDF (Español (España))

References

Álvarez-Hernández, J., Aguilar-Parra, J. M., Fernández-Campoy, J. M., Salguero- García, D. y Pérez-Gallardo, E. R. (2013). El estrés ante los exámenes en los estudiantes universitarios. Propuesta de intervención. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 2(1), 179-188. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349852173008.pdf

Andrade-Gómez, L., Barrozo, R., Berenguer, E., Peralta-Minini, V. y Saenz, M. (2019). Trayectorias académicas en la universidad pública. Un análisis de caso. Plataforma de información para políticas públicas de la Universidad Nacional de Cuyo. http://www.politicaspublicas.uncu.edu.ar/articulos/index/trayectorias-academicas-en-la-universidad-publica-un-analisis-de-caso

Barreto-Osma, D. A., Celis-Estupiñan, C. G. y Pinzón-Arteaga, I. A. (2019). Estudiantes universitarios que trabajan: subjetividad, construcción de sentido e in-satisfacción. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (58), 96-115. https://www.redalyc.org/journal/1942/194260979007/html/

Beltrán, M. y Castagno, F. (2017). Construir Oficio de Estudiante /Escritor. El Caso del PPP en Contexto Educativo. Anuario de Investigaciones, 3(1), 205-215. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/18099/18502

Bourdieu, P. y Passeron, J. (2013). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI.

Bracchi, C. (2016). Descifrando el oficio de ser estudiantes universitarios: entre la desigualdad, la fragmentación y las trayectorias educativas diversificadas. Trayectorias universitarias, 2(3), 3-14. https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/3019/2769

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de cultura económica.

Carvalho-Carneiro, A. y Rocha-Sampaio S. M. (2011). Estudantes de origem popular e afiliação institucional [Estudiantes de origen popular y afiliación institucional]. En S. M. Rocha-Sampaio (org.), Observatório da vida estudantil. Primeiros estudos (pp 53-69). Editora da Universidade Federal da Bahia. http://books.scielo.org/id/n656x/pdf/sampaio-9788523212117-04.pdf

Coronado, M. y Gómez-Boulin, M. J. (2015). Orientación, tutorías y acompañamiento en Educación Superior. Análisis de las trayectorias estudiantiles. Los jóvenes ante sus encrucijadas. Noveduc.

Coulon, A. (1995). Etnometodología y Educación. Paidós.

Coulon, A. (2005). Le Métier d’Étudiant. L’entrée dans el vie universitaire [La profesión de estudiante. Entrada en la vida universitaria]. Economica.

Coulon, A. (2017) Le métier d’étudiant: l’entrée dans el vie universitaire [La profesión de estudiante: ingreso a la vida universitaria]. Educ. Pesqui., São Paulo, 43(44), 1239-1250. https://www.scielo.br/pdf/ep/v43n4/fr_1517-9702-ep-43-4-1239.pdf

Enrico, R. (2019a). Capitales culturales y escolares puestos en juego durante el primer año de la carrera universitaria. En S. Gómez (comp.), Jóvenes en la universidad (pp. 105-118). Brujas.

Enrico, R. C. (2019b). La construcción del oficio de estudiante universitario en ingresantes a la Facultad de Ciencias Químicas en dos universidades de Córdoba. Diálogos Pedagógicos, 17(34), 18-36. http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/366

Fernández, A. (2012). La inteligencia atrapada. Abordaje psicopedagógico clínico del niño y su familia. Nueva Visión.

Gómez-Mendoza, M. A. y Alzate-Piedrahita, M. V. (2014). El “oficio” de estudiante: relación con el saber y deserción universitaria [Conferencia]. IV CLABES Latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1017/1042

Marín, M. (2006). Alfabetización académica temprana. Lectura y Vida, 27(4), 30-39. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a27n4/27_04_MarIn.pdf

Moreno-Laverde, R., Bustos-Rios, R. y Castaño-Osorio, I. (2007). Enseñando el oficio de ser estudiante universitario. Scientia et Technica, 3(35), 397-401. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4805120

Pérez-Pulido, I. (2016). El proceso de adaptación de los estudiantes a la universidad en el Centro Universitario de Los Altos de la Universidad de Guadalajara [Tesis de Doctorado, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente ITESO]. Repositorio Institucional del ITESO. https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/3591/DIETesis%20Ignacio%20P%C3%A9rez_copy.pdf?sequence=5

Torcomian, C. (2021). Experiencia, aprendizaje y subjetividad. Cómo se aprende en diferentes escenarios. Brujas.

Torcomian, C. (2015). Descripciones y relatos sobre la experiencia de llegada a la Universidad. Academicus. Revista de Ciencias de la Educación, 1(6), 25-39. http://www.ice.uabjo.mx/media/15/2017/04/Art6_3.pdf

Vacilachis de Gialdino, I. (2006). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis de Gialdino (coord.), Estrategias de investigación cualitativa (23-64). Gedisa.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.