Abstract
This study pretends to reveal the results of the statistical study of the performance of students enrolled in General Chemistry 1 at the Interuniversity campus of Alajuela, University of Costa Rica, for the majors of Mechanical Engineering and Industrial Engineering. The investigators carried out the research through a quantitative methodology, with an exploratory scope design, over 10 years (2007-2018), where the profile of the students is analyzed, based on data from their academic records. Moreover, the study shows that 46% of students expect to pass the course the first time they are enrolled, while 70% expect to pass after three times taking it. In addition, there are 20% of the students who, during the period of study of the research, did not re-enroll in the course, which may be related to dropping out of the class or change of campus. Of the variables considered, it can be highlighted that women passed the course in a higher percentage than men, and generally with higher grades. On the other hand, it was found that students from the industrial engineering program had a 15% higher probability of passing the class than those from the mechanical engineering program. Finally, students from subsidized schools show better performance than those from public, private, or open education schools. In conclusion, the importance for the educational institution of knowing and understanding in depth the characteristics of the student group that enrolls in the introductory General Chemistry courses is emphasized. Identifying and addressing the specific needs of the student body represents a fundamental strategy to increase academic success, especially in those courses that, beforehand, have high failure rates. This attention to diversity and the particularities of the students will contribute significantly to optimizing the educational experience and fostering a learning environment in which learners can reach their maximum potential.
References
Castillo, M., Gamboa, R. y Hidalgo, R. (2020). Factors that influence student dropout and failing grades in a university mathematics course [Factores que influyen en la deserción y reprobación de estudiantes de un curso en matemáticas]. Uniciencia, 34(1), 219-245. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.13
Darias, S. (2021, 18 de octubre). ¿Qué es Microsoft SQL server y para qué sirve? Intelequia. https://intelequia.com/blog/post/qu%C3%A9-es-microsoft-sql-server-y-para-qu%C3%A9-sirve
De la Cruz, W., García, K. y Latorre, A. (2020). Factores influyentes en el rendimiento académico de los estudiantes en las instituciones de educación superior. Investigación y Desarrollo en TIC, 11(1), 57-69. https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=0CAIQw7AJahcKEwjYmcuSy5uBAxUAAAAAHQAAAAAQAg&url=https%3A%2F%2Frevistas.unisimon.edu.co%2Findex.php%2Fidentic%2Farticle%2Fdownload%2F4648%2F5066&psig=AOvVaw2gW0gc8xnlPB6OYq5I3jsb&ust=1694281698789295&opi=89978449
Dos Santos, R. J., Saldivar, D. S. y Kornel, J. E. (2023). Una Propuesta Didáctica para Abordar el Desgranamiento y la Deserción en Química General en Carreras de Ingeniería. Educación en la Química, 29(02), 86–96. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/168
Fernández, T., Solís, M., Hernández, M. y Moreira, T. (2019). Un análisis multinomial y predictivo de los factores asociados a la deserción universitaria. Revista Educare, 23(1), 1-25. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.5
García, K. L., Rodríguez, J., Ferrer, Y. y Fragozo, Z. C. (2022). Deserción estudiantil en Colombia: un análisis de los factores predictores y sus indicadores. Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, Extra(1), 297-310. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551173
Gómez, T. (2017, 27 de junio). Sede Interuniversitaria de Alajuela celebra 10 años con exposición fotográfica. Vida UCR. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2017/06/27/sede-interuniversitaria-de-alajuela-celebra-10-anos-con-exposicion-fotografica.html
Guillen, E. y Chinchilla, S. (2007). Variables asociadas a la repetición de cursos en el ITCR, Vicerrectoría de Vida Estudiantil y Servicios Académicos. https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/2761
Guzmán, P. I. (2013). La evaluación de los aprendizajes en la sección de Química General de la Escuela de Química, de la Universidad de Costa Rica, posicionamiento teórico. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-28. https://doi.org/10.15517/aie.v13i3.12038
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta edición). McGraw-Hill Education.
Intriago, S. P., Moreira, J. L., Pincay, G. G. y Mendoza, V. L. (2022). Diagnóstico del rendimiento académico a estudiantes de Nivelación de Carrera en la asignatura de química. Domino de las Ciencias, 8(2), 907-919. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8637986
Iñiguez-Monroy, C., Aguilar-Salinas, W., De las Fuentes-Lara, M. y Rodríguez-González, R. (2017). El Interés en la Química General para Ingenierías y el Bajo Rendimiento Escolar. Formación Universitaria, 10(4), 33-42. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400004
Jiménez, L. (2016). Reflexiones teóricas del fenómeno de repitencia, prolongación, abandono y deserción de estudiantes universitarios. Revista Pensamiento Actual, 16(27), 261-269. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5821432
Martínez, J. L. y Valencia, E. R. (2021). Estrategias metacognitivas y rendimiento académico en estudiantes universitarios de ciencias químicas. Uniandes Episteme, 8(2), 277-290. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8298205
Molina C., M. F. (2018). Uso de kits experimentales para mejorar las actitudes y bajar la repitencia en Química General. Entre Ciencia e Ingeniería, 12(24), 89-95. https://doi-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.31908/19098367.3817
Molina, C., M. F., Rivera-Rodríguez, J. C. y Palomeque-F., L. A. (2018). Actitudes y perspectivas de los estudiantes frente a un curso de química general: implicaciones y propuestas. Revista Educación en Ingeniería, 14(27), 54-58. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/931
Monsalve, H. J. (2016). Aproximaciones hacia una definición de “Bajo Rendimiento Escolar”. Convenio CINDE-Universidad de Manizales. [Tesis de maestría]. Universidad de Manizales. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/2613
Muruaga, M., Muruaga, M., Vece, M. y Galindo, M. (2017). Rendimiento académico en química general en las Ciencias Naturales: Universidad Nacional de Tucumán. Revista de Ciencia y Tecnología, (27), 39-45. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-75872017000100005&script=sci_arttext
Navea, A. y Varela, I. (2019). Variables motivacionales y cognitivas predictivas del rendimiento en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Educación Médica Superior, 33(1), 1-29. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1397/785
Ordaz, G. J. y Britt, M. (2018). Los caminos hacia una enseñanza no tradicional de la química. Actualidades investigativas en educación, 18(2), 1-20. https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33164
Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Estado de la Educación 2021. CONARE-PEN. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2021/09/Educacion_WEB.pdf
Regueyra, G. y Rojas, C. (2013). Una mirada a la permanencia de la población estudiantil de Trabajo Social. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-25. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v13n3/a04v13n3
Reyes, M. S., Porro, S. y Pirovani, M. E. (2014). Atitudes e rendimento académico: sua evolução do química geral e inorgánico para química orgánico [Actitudes y rendimiento: su evolución desde química general e inorgánica hasta química orgánica]. Revista Colombiana de Química, 43(1), 36-41. https://doi.org/10.15446/rev.colomb.quim.v43n1.50541
Tapia, T. y Arias, A. (2022). Resultados preliminares de la aplicación de la metodología de aula invertida, como alternativa para la química universitaria en cursos masivos. http://www.sochedi.cl/wp-content/uploads/2023/02/Sochedi_2022_paper_4302.pdf
Universidad de Costa Rica. (2019). Carta al estudiante curso de Química General I. https://quimica.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2019/09/QU-0100-CARTA.pdf
Universidad de Costa Rica. (2023). La Sede. https://sia.ucr.ac.cr/la-sede/
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education