Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Contributions of Arts-Based Research to Early Childhood Care in Educational Contexts
PDF (Español (España))

Keywords

Arts-Based Research
Ethics of Care
Early Childhood
Early Childhood Education and Care
Investigación basada en artes
Ética del cuidado
Primera infancia
Atención y educación de la primera Infancia

How to Cite

García Montoya, J. M., Cardona Salazar, L. M. ., & Ospina Alvarado, M. C. . (2023). Contributions of Arts-Based Research to Early Childhood Care in Educational Contexts . Revista Educación - Journal of Education, 48(1), 1–11. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55995

Abstract

The purpose of this essay is to present some contributions of Arts-Based Research –ABR– as an alternative epistemological and methodological proposal for the promotion of care practices with children in early childhood and their relational agents. To this end, the importance of care as an essential component is discussed, based on the ethics of care approach, its main characteristics in educational contexts, and its link with ABR. This perspective contributes to the creative, aesthetic, and relational deployment, allowing a horizontal and flexible communication of girls and boys with themselves, with other people, and with their world, which helps the questioning of pre-established discourses for the sake of the search for collective well-being from the first years of life. In conclusion, the importance of articulating the ABR focused on the ethics of care is highlighted, as a way of guaranteeing other types of relationships and learning of care practices with children. Therefore, the investigators recommend implementing artistic methodologies with boys and girls from their first years of life to make their voices, feelings, experiences, situations, and problems visible, a first step for them to recognize themselves as critical subjects capable of being, feeling, thinking, and doing differently. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55995
PDF (Español (España))

References

Akar, A. (2019). Construcción de sentidos en torno a la noción de calidad de cuidado en mujeres madres con hijos de hasta dos años de vida: consideraciones teóricas. En E. Angeriz, S. Carbajal y D. León (Eds.), Educación y Psicología en el siglo XXI (pp. 11-23). Universidad de la República. https://www.csic.edu.uy/sites/csic/files/Angeriz_Educacion%20y%20psicolog%C3%ADa%20en%20el%20siglo%20XXI%20vol%203_PSICO.pdf

Anzola, C. (2019). Las nociones de los niños y niñas de tres a cuatro años sobre lo vivo en la escuela maternal de la Universidad Pedagógica Nacional como “territorio de vida” [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/10692

Aristizábal-Ramírez, E. (2018). Investigación para la paz: perspectiva de paz desde la primera infancia y sus agentes relacionales. Revista Eleuthera, 20, 75-95. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.20.5

Artidiello-Moreno, M. (2018). Filosofía para Niños y Niñas (FPNN): una oportunidad diferente para pensar en la escuela. Ciencia y Sociedad, 43(3), 25-38. https://doi.org/10.22206/cys.2018.v43i3.pp25-38

Batthyány, K. (2020). Miradas latinoamericanas al cuidado. En K. Batthyány (Ed.), Miradas latinoamericanas a los cuidados (pp. 11-52). CLACSO y Siglo XXI Editores. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20201209035739/Miradas-latinoamericana.pdf

Becerril-Fernández, J. V. (2023). Las potencialidades de las artes en proyectos pedagógicos feministas con infancias. Una alterotopía en el espacio escolar. Revista de estudios de género La Ventana, 7(57), 177-208. https://doi.org/10.32870/lv.v7i57.7493

Blaisdell, C., Arnott, L., Wall, K. y Robinson, C. (2019). Look Who’s Talking: Using creative, playful arts-based methods in research with young children [Mira quién habla: uso de métodos creativos y lúdicos basados en las artes en la investigación con niños pequeños]. Journal of Early Childhood Research, 17(1), 14-31. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1476718X18808816

Borgdorff, H. (2006). El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts. https://www.studocu.com/co/document/universidad-pedagogica-nacional-colombia/investigacion-pedagogica/borgdorff-el-debate-sobre-la-investigaci-n-en-las-artes/39579910

Busquets, M. (2019). Descubriendo la importancia ética del cuidado. Folia Humanística, (12), 20-39. https://doi.org/10.30860/0053

Caeiro-Rodríguez, M. (2022). Arte, literatura y afectos en educación infantil: creando cuentos ilustrados con futuras maestras. Revista Internacional de Humanidades, 14(6), 1-16. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4170

Carrasco, S., Bogarín, S. y Zúñiga, D. (2019). La cartografía artística como ruta de comprensión a las intra-acciones de las experiencias investigativas, pedagógicas y artísticas. Invisibilidades, 12, 48-58. https://www.apecv.pt/revista/invisibilidades/12/10.24981.16470508.12.7.pdf

Castañeda, M. y Pirateque, D. (2015). Apropiación del territorio y desarrollo de la identidad de niños y niñas de 5 y 6 años del Colegio El Porvenir en la ciudad de Bogotá: un acercamiento etnográfico en la localidad de Bosa [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional-Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano [CINDE]]. Repositorio Institucional CINDE. http://hdl.handle.net/20.500.11907/1542

Castillo-Cedeño, I., Castillo-Cedeño, R., Flores-Davis, L. E. y Miranda-Cervantes, G. (2015). La ética del cuidado en la Pedagogía Saludable. Revista Educación, 39(1), 1-11. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17768

Cortazar, A., Fiszbein, A. y Rivera, L. (2020). Políticas de primera infancia en América Latina: Informe de progreso en la implementación de la Agenda Regional. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2020/11/Politicas-de-primera-infancia-en-America-Latina-Informe-regional-de-progreso-2.pdf

Díaz-Cuadros, J., Velásquez-Moreno, J., Rodríguez-Guillén, M. y Martínez-Solís, M. (2021). Trayectorias y Experiencias Sensibles en la categoría de primera infancia: aproximación a la categoría, perspectiva: México y Colombia. Mundo Fesc, 11(2), 61-75. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/908/720

Docal-Millán, M. C., Akl-Moanack, P. M., Pérez-García, L. Y. y Sánchez-Betancourt, L. K. (2022). Violencia intrafamiliar. Un riesgo para el desarrollo de la primera infancia. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 13(1), 77-101. https://doi.org/10.21501/22161201.3628

Gómez-Ramos, D. (2020). La acogida de la vulnerabilidad de la infancia: la responsabilidad ética-pedagógica en la escuela. Educ.Pesqui, 46, e220195. https://www.scielo.br/j/ep/a/SVmwMY6vFssTpTznxF5RJXp/?format=pdf&lang=es

Ho, K. (2020). Who has the power? A reflection on teaching drama improvisation with young children [¿Quién tiene el poder? Una reflexión sobre la enseñanza de la improvisación teatral con niños pequeños]. Journal of Early Childhood Research, 18(1) 73-83. https://doi.org/10.1177/1476718X19888716

Leavy, P. (2017). Introduction to arts-based research [Introducción a la Investigación Basada en Artes]. En, P. Leavy (Ed.), Handbook of arts-based research [Manual de Investigación Basada en Artes] (pp. 3-21). Guilford Publications. https://www.academia.edu/34550125/Handbook_of_Arts_Based_Research

Mesías-Lema, J. M. y Sánchez-Paz, C. (2018). 'Paisajes del yo': Simbiosis sensible del cuerpo, espacio y luz en el aula de infantil. Educación artística: revista de investigación, (9), 110-130. http://dx.doi.org/10.7203/eari.9.10927

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Bases curriculares para la educación inicial y preescolar. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-341880_recurso_1.pdf

Morales-Caruncho, X., Marfil-Carmona, R. y Chacón-Gordillo, P. (2019). El arte conceptual que se apropia del lenguaje visual publicitario como forma de reflexionar sobre la educación artística. Un proyecto con futuros docentes. Invisibilidades, 12, 144-152. https://www.apecv.pt/revista/invisibilidades/12/10.24981.16470508.12.18.pdf

Rogero-García, J. y Andrés-Candelas, M. (2019). Cuidado y violencia familiar hacia la primera infancia en España. Fundación para el Fomento de Estudios Sociales y de Sociología Aplicada. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/descargar.aspx?id=5879&tipo=documento

Ospina-Alvarado, M. C., Alvarado, S. V., Cardona-Salazar, L. M., Alvarado-Pinzón, L., Fajardo, M. A. y Carmona, P. A. (2020). Convidarte para la Paz: Niñas y niños de la primera infancia, familias, docentes y agentes educativas [Cartilla]. Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano [CINDE]. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/2912

Saltor, N., Juncadella, M., Espinosa, A. y Hernández, F. (2021). Las estrategias y gestos artísticos contribuyen al debate pedagógico y a la construcción del proyecto de vida de nuestra escuela. Invisibilidades, 16, 66-75. https://www.apecv.pt/revista/invisibilidades/16/10.24981_16470508.16.8.pdf

Serra, A. (2021). La cardografía como método de investigación a través de la escritura y el dibujo en talleres de educación superior. Revista de escritura en la práctica creativa, 14(2), 193-207. https://doi.org/10.1386/jwcp_00022_1

Sigman, M. (2019). La vida secreta de la mente: nuestro cerebro cuando decidimos, sentimos y pensamos. Debate.

Silva, P., Cambón, V. y Salinas, F. (2019). Educación inicial de base segura. Estudio transcultural, en E. Angeriz, S. Carbajal y D. León (Eds.), Educación y Psicología en el siglo XXI (pp. 35-45). Universidad de la República. https://www.csic.edu.uy/sites/csic/files/Angeriz_Educacion%20y%20psicolog%C3%ADa%20en%20el%20siglo%20XXI%20vol%203_PSICO.pdf

Vega, M., Da Luz, M., Caro, M. y Graña, A. (2019, octubre). Empujando el límite de lo posible desde la Primera Infancia [Ponencia]. XVIII Jornadas de Investigación: la producción de conocimiento durante los procesos de enseñanza de grado y posgrado de la Facultad de Ciencias Sociales, Montevideo, Uruguay. https://hdl.Handle.net/20.500.12008/23872

Županić, M. (2016). Findings of Visual Arts Research in Early Childhood and Primary Education [Hallazgos de la Investigación en Artes Visuales en Educación Preescolar y Primaria]. Journal of Elementary Education, 9(4), 55-64. https://journals.um.si/index.php/education/article/view/341

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.