Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Assessment Practices Following the Implementation of the New Curriculum in the English Subject: The Case of Education Region of Cartago in Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Assessment Practices
English Teaching
Curricular Change
Performance Based Assessment
Prácticas de evaluación
Enseñanza de inglés
Cambio curricular
Evaluación basada en el desempeño

How to Cite

Alvarado Barboza, M. A. . (2024). Assessment Practices Following the Implementation of the New Curriculum in the English Subject: The Case of Education Region of Cartago in Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 48(2), 1–20. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58242

Abstract

In 2017, the Ministry of Public Education of Costa Rica (MEP) began implementing new English study programs focused on the Action Oriented Approach at the first-grade level, concluding with the sixth grade in 2022. A crucial aspect for the success of these new programs is the assessment practices used with students. This study aims to analyze the assessment practices implemented by first-cycle English subject teachers in primary schools within the Education Region of Cartago of the MEP. Utilizing a non-experimental quantitative design with a descriptive cross-sectional approach, an online questionnaire was sent to a sample of 50 teachers from DREC. The data collected were analyzed using descriptive statistics, including measures of central tendency and the distribution of frequency and percentage. The most commonly used diagnostic assessment technique was observation, the most used formative assessment technique was cooperative learning, and the predominant summative assessment technique was the written test. While the techniques implemented by the participants at different stages of the assessment process can be effective, they are also aligned with traditional assessment methods, indicating a lack of innovation and raising questions about their effective application. Therefore, it is recommended to provide training on innovative assessment techniques and their proper implementation to the teaching staff, along with continuous monitoring and support from the DREC advisory team.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58242
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bery, R. (2010). Teachers’ orientation towards selecting assessment strategies [Orientación de las personas docentes hacia la selección de estrategias de evaluación]. New Horizons in Education, 58(1), 96-107. https://www.lib.eduhk.hk/pure-data/pub/201709592.pdf

Brown, H. D. (2010). Language Assessment Principles and Classroom practices (Second) [Principios de evaluación del lenguaje y prácticas en el aula (Segundo)]. Pearson Education.

Cobeña, J. y Yánez, M. (2022) le evaluación diagnóstica y su influencia en el proceso enseñanza aprendizaje en estudiantes de educación general básica. Polo del Conocimiento, 7(6), 1498-1513. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4149

Calderón, R. y Mora, Y. (2015). Desarrollo Profesional del docente de inglés en el área de evaluación de los aprendizajes. Revista Electrónica: Actualidades investigativas en Educación, 15(2), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v15i2.18951

Cruzado, J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Comuni@cción, 13(2), 149-160. http://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672

Domínguez, M. Aguirre, C., Rivarola, M. y Busso, N. (2020). El aula invertida: un desafío para la enseñanza de inglés comunicacional en el nivel superior. Virtualidad, Educación y Ciencia, 11(20), 192-201. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7869097

Domínguez, Y. (2022). Instrumentos y tipos de evaluación. Con-Ciencia Serrana. 4(7), 37-39. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ixtlahuaco/article/view/8460/8732

Dolorier, R., Villa, R., y Cisneros, A. (2021). Estrategias de evaluación formativa y desempeño docente en la evaluación para el aprendizaje Educación Básica Regular. Delectus, 4(2), 12-20. https://doi.org/10.36996/delectus.v4i2.131

Harmer, J. (2015). The Practice of English Language Teaching (4ed) [La práctica de la enseñanza del idioma inglés. Pearson Longman.

Hernández R., Fernández, C. y Baptista M. (2014) Metodología de la Investigación. (6ta ed.). McGrawHill.

Herrero, M. L. (1997). La importancia de la observación en el proceso educativo. Revista electrónica interuniversitario de formación del profesorado, 1(0), 1-6. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/146005/1224238668.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Klenowski, V. (2016). Desarrollo de Portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Narcea Ediciones. eLibro. https://elibro.proxyucr.elogim.com/es/lc/sibdi/titulos/46180

López, R., Avello, R., Palmero, D., Sánchez, S. y Quintana, M., (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2) https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/390/331

McMillan, J. y Shumacher, S. (2005) Investigación Educativa. (5ta edición). Pearson Educación.

Maturana, L. (2015). Evaluación de Aprendizajes en el contexto de otras lenguas. Universidad Católica Luis Amigó. eLibro. https://elibro.proxyucr.elogim.com/es/lc/sibdi/titulos/127458

Mendoza, M., Esteban, J., Flores, M., Rodríguez, J., y Salamanca, E. (2022). Enfoque comunicativo y la evaluación formativa en la asignatura de inglés y de los estudiantes universitarios. Universidad Y Sociedad, 14(S2), 144-152. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2773

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2016). Programa de estudio de inglés primer ciclo de la educación general básica. MEP. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/media/ingles1ciclo.pdf

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2023). Evaluación Diagnóstica: Conocer para mejorar. MEP. https://cajadeherramientas.mep.go.cr/faro_referencias/4_ref_apoyos_eval/documentos/evaluacion_diagnostica_v1_0.pdf

Naranjo, L (2021). Análisis del currículo priorizado de tercer año de EGB, emitido por el ministerio de educación a través de la evaluación sumativa; de la unidad educativa “Luis A. Martínez” [tesis de maestría, Universidad Tecnológica Indoamérica]. Repositorio Digital Universidad Tecnológica Indoamérica. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/5808/1/NARANJO%20VELOZ%20LILIANA%20AMPARITO.pdf

Ruay, R. y Campos, E. (2020). Estrategias de evaluación de profesores de inglés en centros escolares. Diálogos sobre educación, 11(20), 1-13. https://doi.org/10.32870/dse.v0i20.586

Peña, V. (2024) Enseñanza del inglés como lengua extranjera y desarrollo de competencias lingüísticas. Revista Multidisciplinaria de Investigación Científica. 8(1), 6067–6100. DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.6067-6100

Pérez, L. (1997, Setiembre-Octubre). La Evaluación dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje. Asociación Nacional de Universidades

e Instituciones de Educación Superior http://online.aliat.edu.mx/adistancia/eval_prog/s4/lecturas/T3S4_FASES%20_EVAL_APRENDIZAJE.pdf

Santamaría, M. (2012). ¿Cómo evaluar aprendizajes en el aula?. EUNED.

Talanquer, V. (2015). La importancia de la evaluación formativa. Educación Química, 26(3), 177-179. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.05.001

Torres, J. Chávez, H. y Cadenillas, V. (2021). Evaluación Formativa: una mirada desde sus diversas estrategias en educación básica regular. Revista Innova Educación, 3(2), 386-400. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/210/236

Vera, F. (2020). La importancia del proceso de enseñanza-aprendizaje y la evaluación diagnóstica. Revista: Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/08/evaluacion-diagnostica.html

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.