Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Effect of Education on Earnings in Argentina Through an Econometric Study
PFD (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Human Capital
Credentialism
Sheepskin Effect
Return to Education
Argentina
Capital humano
Credencialismo
Efecto piel de oveja
Retorno de la educación
Argentina

How to Cite

Caro, N. P., & Avalis, F. . (2024). The Effect of Education on Earnings in Argentina Through an Econometric Study. Revista Educación - Journal of Education, 48(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58488

Abstract

Sheepskin effects refer to individuals' earnings (or income) associated with obtaining a diploma. To determine the relationship between education and individuals' economic prosperity, evidence of sheepskin effects associated with the completion of successive levels of education in Argentina is found. Data from the Permanent Household Survey conducted by the National Institute of Statistics and Census (INDEC, 2021) in Argentina, with 15,199 records corresponding to the third quarter of 2021, are used. Two econometric models are applied: a general model, where income is explained in terms of the effect of variables representing schooling, experience, control variables, and those indicating the diploma obtained, and another model without the variables representing the degree. The results obtained, after controlling for the effects of schooling, show the importance of credentials as an explanatory factor of returns to education. The sheepskin effects found seem to validate, at least partially, the credential hypothesis. In general terms, the completion of successive levels of higher education increases earnings.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58488
PFD (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Arrow, K. J. (1973). Higher Education as a Filter [La education superior como filtro]. Journal of Public Economics, 2(3), 193-216. https://doi.org/10.1016/0047-2727(73)90013-3

Bedard, K. (2001). Human capital versus signaling models: university access and high school dropouts [Capital humano versus modelos de señalización: acceso a la universidad y abandono de la escuela secundaria]. Journal of Political Economy, 109(4), 749-775. https://doi.org/10.1086/322089

Bauer, T. K., Dross, P. J. y Haisken-DeNew, J. P. (2005). Sheepskin Effects in Japan [Efectos de piel de oveja en Japón]. International Journal of Manpower, 26(4), 320-335. http://dx.doi.org/10.1108/01437720510609528

Becker, G. S. (2009). Capital humano: un análisis teórico y empírico, con especial referencia a la educación. Prensa de la Universidad de Chicago.

Belman, D. y Heywood, J. S. (1991). Sheepskin effects in the returns to education: An examination of women and minorities [Efectos de piel de oveja en los retornos a la educación: un examen de las mujeres y las minorías]. The Review of Economics and Statistics, 73(4), 720-724. https://doi.org/10.2307/2109413

Brown, P. y Souto-Otero, M. (2020). The end of the credential society? An analysis of the relationship between education and the labour market using big data [¿El fin de la sociedad de las credenciales? Un análisis de la relación entre educación y mercado laboral mediante big data]. Journal of Education Policy, 35(1), 95-118. https://doi.org/10.1080/02680939.2018.1549752

Collins, R. (1989). La sociedad Credencialista. Sociología histórica de la educación y la estratificación. Akal.

Díaz, G. (2021). Sheepskin Effect in Guatemala: Years 2002 and 2018 [Efecto piel de oveja en Guatemala: Años 2002 y 2018]. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE), 8(6), 1-7. https://doi.org/10.20431/2349-0381.0806007

Dickens, W. T. y Lang, K. (1984). A test of dual labor market theory [Una prueba de la teoría del mercado laboral dual] (No. w1314). National Bureau of Economic Research.

Didier, N. (2021). Does credentialism affect the gender wage gap? Evidence from Chile [¿Afecta el credencialismo a las diferencias salariales entre hombres y mujeres? Datos de Chile]. Latin American Policy, 12(1), 69-96. https://doi.org/10.1111/lamp.12209

Ferrer, A. M. y Riddell, W. C. (2002). The role of credentials in the Canadian labour market [El papel de las credenciales en el mercado laboral canadiense]. Canadian Journal of Economics, 35(4), 879-905. https://doi.org/10.1111/0008-4085.00158

Galassi, G. L. y Andrada, M. J. (2011). Relación entre educación e ingresos en las regiones geográficas de Argentina. Papeles de población, 17(69), 257-290. https://www.scielo.org.mx/pdf/pp/v17n69/v17n69a9.pdf

Gómez-Prieto, L. y Nigro, J. I. (2020). Retorno de la educación al ingreso con la ecuación de Mincer: actualización para la Argentina. [Trabajo de licenciatura en economía, Universidad de San Andrés]. Repositorio Digital UdeSA. https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/bitstream/10908/18194/1/[P][W]%20T.%20L.%20Eco.%20G%C3%B3mez%20Prieto,%20Lucas%20y%20Nigro,%20Juan%20Ignacio.pdf

Guizar-Montero, J. A. (2007). Los retornos a la educación y la productividad del trabajo en México: ¿Hay un efecto Sheepskin? [tesis de licenciatura, Centro de investigación y docencia económicas A.C.]. Repositorio Digital CIDE. http://repositorio-digital.cide.edu/handle/11651/5072

Hungerford, T. y Solon, G. (1987). Sheepskin Effects in the Returns to Education [Efectos de piel de oveja en los retornos a la educación]. The Review of Economics and Statistics, 69(1), 175-177. https://doi.org/10.2307/1937919

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2021). Encuesta Permanente de Hogares (EPH). https://www.indec.gob.ar/indec/web/Institucional-Indec-BasesDeDatos

Jaeger D. A. y Page M. E. (1996). Degrees Matter: New Evidence on Sheepskin Effects in the Returns to Education [Los títulos importan: nueva evidencia sobre los efectos de la piel de oveja en los retornos a la educación]. The Review of Economics and Statistics, 78(4), 733-740. https://doi.org/10.2307/2109960

Jaeger, D. A. y Jones, S. (2024). Sheepskin effects and heterogenous wage-setting behaviour: Evidence from Mozambique [Efectos piel de cordero y comportamiento heterogéneo en la fijación de salarios: Datos de Mozambique] (No. 2024/5). WIDER Working Paper.

Layard, R. y Psacharopoulos, G. (1974). The screening hypothesis and the returns to education [La hipótesis del screening y los retornos a la educación]. Journal of political economy, 82(5), 985-998. https://doi.org/10.1086/260251

Marchionni, M., Gasparini, L. y Edo, M. (2019). Brechas de género en América Latina. Un estado de situación. CAF - Banco de Desarrollo de América Latina. https://ikels-dspace.azurewebsites.net/bitstream/handle/123456789/1401/Brechas%20de%20genero%20en%20America%20Latina.%20Un%20estado%20de%20situacion.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Mincer, J. (1958). Investment in human capital and personal income distribution [Inversión en capital humano y distribución del ingreso personal]. Journal of political economy, 66(4), 281-302. https://www.unife.it/economia/economia/insegnamenti/economia-del-lavoro/materiale-corso-a-a-2019-20/materiale-di-approfondimento/Mincer-1958.pdf

Olfindo, R. (2018). Diploma as signal? Estimating sheepskin effects in the Philippines. [¿Diploma como señal? Estimación de los efectos de piel de oveja en Filipinas] International Journal of Educational Development, 60, 113-119. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.11.001

Patrinos, H. A. y Savanti, M. P. (2005). Rising returns to schooling in Argentina, 1992-2002: productivity or credentialism? [Retornos crecientes de la escolaridad en Argentina, 1992-2002: ¿productividad o credencialismo?]. The World Bank.

Patrinos, H. A. y Savanti, M. P. (2014). The screening hypothesis and the returns to schooling in Argentina [La hipótesis del tamizaje y los retornos a la escolaridad en Argentina]. Investigación en Economía Aplicada, 6(3), 28-42. https://bit.ly/3x5XqSJ

Paz, J. A. (2007). Retornos laborales a la educación en la argentina: evolución y estructura actual (No. 355). Serie Documentos de Trabajo.

Paz, J. (2013). Segmentación del mercado de trabajo en la Argentina. Desarrollo y Sociedad, (72), 105-156. https://doi.org/10.13043/DYS.72.3

Piore, M. y Doeringer, P. (1985). Mercados internos de trabajo y análisis laboral (2da ed.). Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Rodríguez, J. J. M., y Muro, J. (2015). On the size of sheepskin effects: A meta-analysis. Economics, 9(1). 1-19. https://doi.org/10.5018/economics-ejournal.ja.2015-37

Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital [Inversión en capital humano]. The American Economic Review, 51(1), 1-17. http://www.jstor.org/stable/1818907

Weiss, A. (1988). High school graduation, performance, and wages [Graduación de la escuela secundaria, desempeño y salarios]. Journal of Political Economy, 96(4), 785-820.

Xiu, L. y Gunderson, M. (2013). Efectos de las credenciales y los rendimientos de la educación en China. Trabajo, 27(2), 225-248.

Zuluaga, B., Ortiz, M. y Vergara-Figueroa, A. (2021). Twice as hard to get half as far? Differences in sheepskin effects between Afro-Colombian and non-Afro-Colombian women [¿El doble de duro para llegar la mitad de lejos? Diferencias en los efectos de la piel de oveja entre mujeres afrocolombianas y no afrocolombianas]. Peabody Journal of Education, 96(2), 166-176.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.