Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Combined Education During the Pandemic: A Case Study in the Norte-Norte Regional Directorate of Education, Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

COVID-19
Combined Education
Costa Rica
English Teaching
Primary Teachers
Qualitative Research
COVID-19
Costa Rica
Educación combinada
Enseñanza del inglés
Docentes de primaria
Investigación cualitativa

How to Cite

López Estrada, P., Pérez Hidalgo, . E. ., & Elizondo Mejías, J. . (2024). Combined Education During the Pandemic: A Case Study in the Norte-Norte Regional Directorate of Education, Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 48(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58552

Abstract

In 2020, the COVID-19 pandemic disrupted educational systems worldwide. In Costa Rica, the Ministry of Public Education halted the school year in March and implemented a distance education modality. By the end of that year, authorities initiated a gradual return to in-person education in 2021, introducing a combined education model. This qualitative-inductive research study, employing a descriptive case-study design, collected and triangulated data through semi-structured interviews, document gathering, and photo-elicitation. The data were categorized and analyzed using ATLAS.ti software through content analysis. The study aims to describe the perceptions of six primary English teachers from the Huetar-Norte region regarding combined education, offering insights into pedagogical mediation processes and teachers' contexts during the health crisis. Findings reveal participants' emotions and self-efficacy coping mechanisms during the pandemic, as well as the teaching and learning processes concerning didactic planning, pedagogical mediation, evaluation, and curriculum coverage. The study underscores the importance of strategies to mitigate educational lag and advocates for initiatives that enhance regional empowerment, with schools and local education authorities playing pivotal roles in addressing community-specific educational challenges.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58552
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Abarca, A. Y. (2014). La interacción tutor-estudiante en ámbitos de educación a distancia. Revista de Lenguas Modernas, (20), 285-294. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/14984

Aguilar, C., Faría, B. B., Fuentes, M. P., Miranda, P. I. y Pérez, M. I. (2023). Bienestar socioemocional en contexto de pandemia y virtualidad: una aproximación a padres, madres, profesorado y estudiantado de educación primaria en Chile. Revista Educación, 47(1), 1-19. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.52029

ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH. (2022). ATLAS.ti 22 Windows (versión 22.0.11.0) [Programa informático]. https://atlasti.com

Baxter, P. y Jack, S. (2008). Qualitative Case Study Methodology: Study design and implementation for novice researchers [Metodología de estudio de caso cualitativo: diseño de estudio e implementación para investigadores novatos]. The Qualitative Report, 13(4), 544-559. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol13/iss4/2

Chaves, T. A. N. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Revista Academia & Virtualidad, 10(1), 23-41. https://doi.org/10.18359/ravi.2241

Díaz, C., Solar, M., Soto, V. y Conejeros, M. (2015). Las percepciones de los profesores respecto a la investigación e innovación en sus contextos profesionales. Actualidades Investigativas en Educación, 15(2), 202-232. https://doi.org/10.15517/aie.v15i2.18960

Elacqua, G., Navarro-Palau, P., Prada, M. F. y Soares, S. (2020). Educación a distancia, semipresencial o presencial. ¿Qué dice la evidencia?. En Banco Interamericano de Desarrollo (Ed.), Hablemos de Política Educativa. América Latina y el Caribe (pp. 1-24). Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002998

Elizondo-Mejías, J., López-Estrada, P. y Pérez-Hidalgo, E. (2021). Propuesta metodológica de un estudio de caso sobre la educación a distancia en tiempos de pandemia. Revista Espiga, 20(42), 33-48. https://doi.org/10.22458/re.v20i42.3669

Flyvbjerg, B. (2011). Case Study [Estudio de caso]. En K. D. Norman y S. L. Yvonna (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (4a ed., pp. 301-316). Sage.

García, A. L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…?. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9-28. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495

García-Vera, A. B., Rayón, R. R., y De las Heras, C. A. M. (2018). Imágenes experienciales y foto-elicitación en la formación del profesorado. Educatio Siglo XXI, 36(2), 135-162. https://doi.org/10.6018/j/333001

Grbich, C. (2007). Qualitative data analysis: an introduction [Análisis de datos cualitativos: una introducción]. Sage.

Harper, D. (1988). Visual sociology: Expanding sociological vision [Sociología visual: Expandiendo la visión sociológica]. The American Sociologist, 19, 54-70. https://doi.org/10.1007/BF02692374

Harper, D. (2002). Talking about pictures: a case for photo elicitation [Hablando sobre imágenes: un caso para la elicitación de fotos]. Visual Studies, 17(1), 13-16. https://doi.org/10.1080/14725860220137345

Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings [Hacer investigación cualitativa en contextos educativos]. State University of New York Press.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning [La diferencia entre educación remota de emergencia y aprendizaje en línea]. EDUCAUSEreview. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2018). Clasificación de distritos según grado de urbanización. https://www.inec.cr/documento/2018documento-metodologico-clasificacion-de-distritos-segun-grado-de-urbanizacion

Lauck, S. B., Oliffe, J. L., Stephenson, A. y Adhami, N. (2021). Can you picture it? Photo elicitation in qualitative cardiovascular health research [¿Puedes visualizarlo? La foto elicitación en la investigación cualitativa en salud cardiovascular]. European Journal of Cardiovascular Nursing, 20(8), 797-802. https://doi.org/10.1093/eurjcn/zvab077

Lichtman, M. (2013). Qualitative research in education: A user′s guide [Investigación cualitativa en educación: una guía para el usuario]. Sage.

López-Estrada, P., Elizondo-Mejías, J. y Pérez-Hidalgo, E. (2022). Perceptions of Primary School English Teachers Regarding Distance Education During the COVID-19 Pandemic: A Case Study in San Carlos, Costa Rica [Percepciones de docentes de inglés de primaria de primaria con respecto a la educación a distancia durante la pandemia del COVID-19: Un estudio de caso en San Carlos, Costa Rica]. En A. P. Costa, A. Moreira, M. C. Sánchez‑Gómez y S. Wa-Mbaleka (Eds.), Computer Supported Qualitative Research (pp. 153-174). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04680-3_11

López-Morocho, L. (2020). Educación remota de emergencia, virtualidad y desigualdades: pedagogía en tiempos de pandemia. 593 Digital Publisher CEIT, 5(5-2), 98-107. https://doi.org/10.33386/593dp.2020.5-2.347

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2014). La educación subversiva: Atreverse a construir el país que queremos. https://uir.inie.ucr.ac.cr/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=2896&shelfbrowse_itemnumber=2855

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2020). Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia. MEP. https://www.mep.go.cr/educacion-distancia

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2021a). Orientaciones de mediación pedagógica para la educación combinada. MEP. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2022-07/orientaciones-mediacion-pedagogica-educacion-combinada.pdf

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2021b). Orientaciones específicas de mediación pedagógica para la educación combinada, en la Educación Preescolar, Escuelas Unidocentes, Aula Edad, Educación Especial, Educación Religiosa, Educación Indígena, Colegios Deportivos y Artísticos y Lenguas Extranjeras. MEP. https://mep.go.cr/sites/default/files/2022-06/orientaciones-especificas-02-03-21.pdf

Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica. (2018). Índice de Desarrollo Social 2017. Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica. https://www.mideplan.go.cr/indice-desarrollo-social

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible-oportunidad-america-latina-caribe

Programa Estado de la Nación. (2023). Estado de la educasion. Programa Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/?informes=informe-estado-de-la-educacion-2023

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods [Investigación de estudio de caso y sus aplicaciones: diseño y métodos]. Sage.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.